/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
Matrox Parhelia-512 eller andet?
Fra : jpet
Vist : 292 gange
58 point
Dato : 22-09-03 14:52

Jeg skal købe en ny arbejdsmaskine. Det bliver noget P4 2,8 Ghz, m. 512 Mb RAM.
Jeg er noget i tvivl om hvilket grafikkort jeg skal vælge, men lurer lidt på Matrox Parhelia-512. Har prøvet at se på forskellige anmeldelser, men der er meget delte meninger.

Jeg skal lave videoredigering (DV), og billedbehandling. Hvis man kan spille på den ville det da være rart, men det er ikke et krav.

Mit nuværende (gamle) gforce4 440mx 64mb, er for mig udemærket til spil, men video kan det ikke rigtigt følge med på (P3, 700mhz).

Er der nogen der har (lidt nyere) meninger om Matrox Parhelia-512 ? Eller vil forslå noget tilsvarende?

Kommentar
Fra : RocketBoy

Dato : 22-09-03 19:01

først wil jeg lige sige at jeg ikke er en expert i hardware.
men bygget på teorien at hardware fra samme produksent kørrebedre sammen en hvis det hvar fra forskellige produsenter. hvil jeg anbefale dig at købe et grafik kort fra Nvidia fordi at de fleste intel-bunkort køre med Nvidia chip-set. der er dog nogen intel-bundkort som ikke bruger Nvidia chip-set.men det er nu de fleste.det skal så lige siges at til 2d-))photo(( redigering ikke riktig bruger grafikkortet men faktisk bruger prossor og ram. så hvis du kun wil lave photo-redigering er det faktisk lidt urealivant hvilket grafikkort du så længe det er stabilt.
Og stabilitet får du hved at købe et grafikkort som er produseret af de samme som har lavet ))chip-set`tet(( på dit modrebort.