/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Skiffer gulv
Fra : SSA
Vist : 2508 gange
100 point
Dato : 30-01-02 12:14

I min stue har jeg et skiffergulv.

Det lugter meget surt. det er gammelt, og der er kommet nogle hvide hinder frem.

Er der nogen der nogen, der kender årsagen til dette?

Og endnu vigtigere: Hvordan skal det behandles ud over almindelig vask og kan jeg nogensinde få det pænt igen?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-01-02 12:11

SSA <SSA.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:HrQ58.3271$m6.295186@news000.worldonline.dk...
> I min stue har jeg et skiffergulv.
>
> Det lugter meget surt. det er gammelt, og der er kommet nogle hvide
> hinder frem.
>
> Er der nogen der nogen, der kender årsagen til dette?
>
> Og endnu vigtigere: Hvordan skal det behandles ud over almindelig vask
> og kan jeg nogensinde få det pænt igen?

Giv det en grundig rengøring med grundrens og polér det derefter med
gulvpolish - giv det et par gange - så skinner gulvet flot. De hvide hinder
er simpelthen lag af rengøringsmidler - og også skidt.

Mvh. Marlene.

Accepteret svar
Fra : vestergade

Modtaget 110 point
Dato : 30-01-02 13:40

Hej

Skiffer, afrensning af:
Brug grundrens, tilsat lidt salmiak.

Skiffer, pleje af:
Brug skifferolie.

Leth`råd:
http://www.dr.dk/leth/raad/hus.htm#hus63

MH
Vestergade

Kommentar
Fra : rcn

Dato : 30-01-02 14:01

Start i et hjørne først og se hvordan gulvet reagerer, for der er forskel på reaktionen alt efter hvilken skiffertype det drejer sig om, og om den er kløvet eller skåret.
Hvis du ikke vil ha' et skinnende gulv kan du behandle det med en stenpolis eller med brun sæber eller sæbespåner. De sidste to giver med tiden den hvide hinde igen, men så må du bare igang med grundrensen igen.
HUSK at lave en prøve før du går i gang med hele gulvet.

God arbejdslyst
Rikke

Kommentar
Fra : scooter

Dato : 31-01-02 11:24

Hej. Skiffer, afrensning af:
Brug grundrens, tilsat lidt salmiak.

Skiffer, pleje af:
Brug skifferolie.

Skifferplade, rengøring af:

Hvad skal du bruge
· Rystepudser
· Sandpapir korn 180
· Skiferolie (fx Zinolin Skiferolie fra C&C Marmorhuset)
· Klude

Sådan gør du
1. Montér sandpapir korn 180 på rystepudseren
2. Slib skiferpladen ned, så overfladen bliver ensartet og pæn
3. Tør pladen af
4. Hæld skiferolie på skiferen
5. Massér olien ned i skiferen med en klud
6. Tør overskydende olie af

NB! Metoden kan også bruges på sålbænke af skiffer.

MVH. SCOOOOOOOOOOTER.