/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Frihøjde over en 1/4 svings trappe?
Fra : Michell
Vist : 2825 gange
100 point
Dato : 20-09-03 20:49

Hej.

Er der nogen der ved hvad der minimum skal være af frihøjde over en 1/4 svings trappe til 1. sal.?

Har lige fået sat en trappe op af en professionel tømremester.

På trin 4, er der kun 165 cm.

Det "Dør" jeg af, hvis jeg ikke passer på.

Jeg kender til et regulativ, hvis det er det offentlige.

Men her er der tale om et privat en families hus.

Findes der noget regulativ for dette?

Skulle gerne bruge det til en kommende rets sag.

Det haster lidt.

Mange tak.

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 20-09-03 20:55

Hvad siger tømmeren?

Kommentar
Fra : Michell

Dato : 20-09-03 20:59

Ham er jeg ikke på talefod med længere.

Han har lavet så meget fusk i mit hus, så der er en rets sag på vej.

Min advokat kender ikke til bygge reglerne.

(Hvis der er nogen.)

Kommentar
Fra : Michell

Dato : 20-09-03 23:44

Nu har jeg søgt nettet tyndt, siden jeg lavede mit første indlæg.

Det nærmeste jeg kan komme det, er at man skal bygge så kunden ikke kommer til skade.

Og frihøjden skal være indenfor "Normal" håndværks skik.

Og hvad er så det?.

Kommentar
Fra : jensalexander

Dato : 21-09-03 06:53

www.byggeri.dk/guide/trapper.asp
Her kan du sikkert få hjælp.

Kommentar
Fra : sredna2210

Dato : 21-09-03 09:50

Hejsa
....ellers ring eller skriv til Dolle A/S.
De ved i hvert fald noget om trapper.

www.dolle.dk

Accepteret svar
Fra : A.C.Rosmon

Modtaget 100 point
Dato : 21-09-03 10:25

Prøv Statens Byggeforskningsinstitut, Dr. Neergaards Vej 15, 2980 Hørsholm, 45 86 55 33

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 21-09-03 10:32

Hvorfor er der kun 1,65 cm over 4. trin? Eller med andre ord, hvorfor har I ikke lavet hullet stort nok? Eller er det tømmerens ansvar?
Jeg spørger fordi vi selv skal i gang med at lave en trappe, og jeg ville da formode at man bare lavede hullet, så det blev fornuftigt at gå på trappen.

Kommentar
Fra : Michell

Dato : 21-09-03 11:23

Det er tømremesteren der har lavet det hele, inclusive trappehullet.

Så han har ansvaret for det hele.

Trappen kunne have været lavet anderledes så jeg fik over 200 cm.

Det er ikke kun på 4. trin den er gal, men jeg valgte at skrive om det mest kritiske.

Jeg havde håbet på et svar fra en Tømrer/ Arkitekt/ "Tilstands rapport mand",
eller lignende.

Jeg vil prøve A.C.Rosmon's forslag men jeg tror desværre ikke jeg får hjælp der.

Fordi på Statens Byggeforskningsinstitut kører de sikkert efter loven om en families huse, fra 1998.

Og der må man faktisk lave alt, uden for mål.

Men der må da stå noget om dette i eks. en bog fra Teknisk skole??

Bare et eller andet dokument jeg kan henvise til, hvad normal praksis er...

Mange tak, indtil nu...

Kommentar
Fra : Michell

Dato : 22-09-03 10:46

Jeg har haft kontakt til en Arkitekt.

Han siger bygningsreglementet fra 1995 bliver brugt i evt. retsage.

Derfor skal frihøjden være minimum 200 cm.

Jeg takker alle for deltagelse.

Godkendelse af svar
Fra : Michell

Dato : 22-09-03 10:49

Tak for svaret A.C.Rosmon.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 22-09-03 12:45

Jeg takker også for svaret,det kan jeg også bruge, så selv tak.

Kommentar
Fra : saxhoj

Dato : 31-10-03 14:21

Bekræftelse: Frihøjden skal være min. 2,0 m. over trin. Se Bygningsreglement for småhuse ( BR-S 98)
Vær opmærksom på øvrige forhold, f. eks. brand o.l., alt afhængig af benyttelsen af de sammenkoblede rum.
Fremtidig så kontakt en arkitekt når der skal ændres på eksisterende konstruktioner og anvendelse.hilsen fra Thorben Saxhøj

Kommentar
Fra : Michell

Dato : 31-10-03 14:35

Hej Torben.

I BR-S98 står der intet om trappe frihøjder.

Det gør der til gengæld i BR-95.

Hilsen Michell.