/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
pengegave til konfirmation
Fra : alice555
Vist : 3004 gange
50 point
Dato : 20-09-03 19:39

Nu skal vi snart holde vores første konfirmation, og han ønsker sig kun penge - men hvor ligger et normalt beløb fra forældre i dag, det kan jo umuligt være det samme som vi fik dengang vi forældre blev konfirmeret ?

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 20-09-03 19:48

Det er op til hver enkel, nogle siger gaven og tøjet er nok, andre vil også gerne give lidt til, som fx. en tudse eller cykel eller hvad han måtte mangle!
Men det er op til hver enkel, tror at dagens DK er helt uden begrænsninger, det er op til forældrene at sige stop!!!

Jeg syntes personligt at det er ved at gå over gevind!

Accepteret svar
Fra : Rellom

Modtaget 60 point
Dato : 20-09-03 20:44

Jeg vil sige et sted mellem 3000 og 5000 kr.

Kommentar
Fra : blyb

Dato : 20-09-03 21:17

Jeg tror Rellom har ret i sit bud på 3000-5000 kr.
Faktisk er der flere og flere der får deres egen computer i gave.

Det kan man så mene om hvad man vil.

Hilsen Blyb

Kommentar
Fra : Dyne

Dato : 20-09-03 21:24

Hej
Jeg blev konfirmeret i 8 kl. 2001. Jeg fik festen af mine forældre, og for ca. 1500 kr anlæg. Og jeg vil mene at jeg ligger lige på snittet, måske lidt over - men det afhænger MEGET af hvor i landet det er. Jeg bor i det nordlige Sønderjylland (hvis man kan sige det...) og der var det meget normalt at "vi" fik festen plus en størrer "fødselsdagsgave" -f.eks. en cykel, lidt anlæg, eller hvad det nu kunne være til ca. 1000kr.
Men mine fætre fra Hvide Sande af, der blev konfirmeret for 5-7 år siden, fik festen plus et størrer anlæg + en pengegave, men det var jo dengang det gik godt/knap så skidt for fiskeriet...
Hvad der er råd til, afhænger jo måske også meget af hvor billigt festen kan gøres. Det hjælper jo meget hvis man kender en køkkentante fra en efterskole af, og kan få lokaler stillet til rådighed, så det er jo med at få det hele passet sammen.
Men det ovenfor passer nok stadig meget godt vil jeg mene - selvom formuleringen blev lidt kludret....
Mvh Dyne

Kommentar
Fra : Dyne

Dato : 20-09-03 21:26

- og iøvrigt vil jeg mene at det er en dum idé at give en computer, for det er en brugsgenstand som hurtig bliver forældet, mister værdi og bliver udskiftet... -bare min mening, selvom det lyder fint at give en computer i gave...

Kommentar
Fra : gangster50

Dato : 20-09-03 22:08

jeg er næsten lige blevet konfirmeret, jeg fik 11000 kr, i gave. jeg havde 10000 på min lønkonto, jeg sparede meget op, og så købte jeg min egen computer (Dell)

men til sagen, jeg fik 11000 og en af mine venner fik 21000 så det er somsagt helt op til forældrene...

/daniel

Kommentar
Fra : Dyne

Dato : 20-09-03 22:18

Hvad ens samlede "gavehøst/indkomst" bliver, har jeg det indtryk af, at det ikke er så meget forældrene som gør forskellen, som det er øvrigt familie. Der er forskel på om man får penge af familien, eller gaver, samt størrelsen af begge.
Der er forskel på om man får 500kr af bedsteforældre eller 1500kr, om man får 500kr af onkler, tanter mv. eller om man får 1500kr... - eller om man får det i gaver, eller begge dele.
Det rykker nu ikke ved mit indtryk af den typiske forældregave, for jeg tror ikke på at det kan have rykket sig så meget på 2½ år...
Mvh Dyne

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-09-03 23:28

Det er ikke beløbets størrelse, men tanken det kommer an på.

mvh ans

Kommentar
Fra : hedefelt

Dato : 21-09-03 00:25

Ved konfirmation, skal man ikke give sine børn penge - der skal I finde en ting som ungen kan mindes - jeg går stadig med den halskæde jeg fik for 15 år siden!

Pengeræset er jo gået helt af gevind - ungerne skal lære at pengene ikke bare er noget der kommer af sig selv, og gavebeløb på 10-20.000 er jo helt ved siden af, såfremt der ikke er en eller anden klausul - om at pengene skal bruges til det senere kørekort/indskud til lejlighed/hus eller lignende.
Michael

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 22-09-03 02:35

Er spørgsmålet stillet i smalltalk?? Nej i "Børn Spørgsmål"

Sp.: ...hvor ligger et normalt beløb fra forældre i dag...

Sv.: Jeg vil sige et sted mellem 3000 og 5000 kr (klart og korrekt)

Sv.: Det er ikke beløbets størrelse, men tanken det kommer an på (en gang belærende bræk)

Ram

Godkendelse af svar
Fra : alice555

Dato : 23-09-03 22:32

Tak for svaret Rellom. Det er godt nok mange penge, men jeg er ikke forbavset over at beløbet ligger der omkring.