/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
DNAregister på alle, er det en god ide?
Fra : bantam
Vist : 1116 gange
50 point
Dato : 20-09-03 17:43

Det har været fremme at D.F. vil stille forslag om at vi alle skulle reg. i et landsdækkende DNA reg., og der er mange delte meninger om forslaget blandt de øvrige partier i folketinget.

I dag er det allerede sådan at nyfødte får taget en blodprøve (ved ikke hvor længe det har været sådan), og sådan en prøve kunne jo snildt anvendes i det nye reg.

Det ville så sige at om 15-20 år når de kære unger var vokset op så vil det være så godt som umuligt for dem at begå de grove forbrydelser uden man straks kunne finde dem.

Det ville jeg da syntes var en glimrende ting, og kunne man bare på den måde afskrække nogle fra at begå forbrydelserne, de tænkte sig måske lige en eksta gang om inden de måske slog ihjel, for de vil jo blive opdaget alligevel.

Kunne man på den måde forhindre de afskyelige overgreb på børn og de grusomme voldtægter på kvinder o.s.v. ja så vil jeg for min skyld gerne aflevere en blodprøve.

Det er nok straks sværere at få alle os andre i sådan et reg. (og dyrt), men man kunne måske gøre det hen ad vejen når man i anden anledning kom til lægen eller fik taget blodprøve på hospitaler, så lige afleverede et par dråber til DNAreg.

Jeg kan ikke se hvorfor nogle skulle have noget imod det, men hvad siger i andre????

Hvad er forkert ved at gøre det?

Kan det misbruges? Den retspolitiske ordfører fra SF siger det ikke kan misbruges.

Hvad er jeres holdning??

Med venlig hilsen
Bantam

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 20-09-03 17:56

>Bantam.

For eller imod DNA Register - Den er svær, fordi der er så mange elementer i den problematik, og skal vel måles på afvejning af fordele og ulemper.

Men at påstå, uanset hvem der påstår det, at et sådan register ikke kan misbruges er noget fordrukkent vrøvl.

Det er kun et spørgsmål, om at omgå de sikkerhedsforanstaltninger der måtte være. Jo større sikkerhed jo sværere at misbruge - ja, men altså stadig muligt. Den bliver aldrig 0.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : bantam

Dato : 20-09-03 18:09

> ram

Jamen det er jo netop det jeg syntes er svært at forholde sig til, netop om det kan misbruges eller ej.

Sådan som jeg forstod det kunne det ikke misbruges da sikkerheden vil være høj og det kun skal bruges til forbrydelser (opklaring deraf), men det er da rigtigt at det aldrig bliver helt sikkert, det er der jo ikke noget der er, det ser man jo af og til.

Jeg mener dog stadig at gevinsten er større, men den er svær sådan rent etisk.

Gad vide om der er andre lande der har eller påtænker det samme, eller er vi de første der tænker på dette.

mvh
Bantam

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 20-09-03 18:37

>Bantam.

Lad os antage den teori, at dette register ikke på nogen måde kan misbruges, så vil jeg gå ind for det, idet fordelene så vil være isoleret fra ulemperne, som jo netop ligger i et evt. misbrug.

Den sikkerhed mod misbrug man kan love en befolkning, er jo i grove træk skrevet i en spand vand. Hermed mener jeg, at man kan have de bedste intentioner om at sikre registret mod misbrug via lovgivning og fysiske forsøg på at omgå loven ved at bure oplysningerne inde i "Fort Knox", osv. osv. men hvis man kigger gennem de paranoide briller og forestiller sig værst tænkelige mulighed for misbrug, ja - så åbner der sig en uhyggelig verden.

I denne situation mener jeg at ulemperne er større (dødsensfarlige) end fordelene.

INGEN jeg gentager INGEN kan garantere for et sådann registers sikkerhed. Hvis man tror på en 100% garanti for denne sikkerhed, er man naiv.

Jeg kan da sagtens forstå Staten og f.eks. politiet - det er jo en drøm af et værktøj, men jeg kan også godt garantere dig for, at hvis det bliver indført, så vil man fra Statens side, så snart det er målbart, inddrage den økonomiske gevinst, der vil være i sparede mandtimer vedr. opklaringsarbejde hos politiet.

Skal man kigge på de reelle tal for grove forbrydelser, vil jeg påstå at, (uden at have undersøgt det) af de fleste af de forbrydelser der karakteriseres som grove, er langt hovedparten af dem begået i en eller anden form for spontan affekt. Truslen om lynhurtig afsløring af ID, tror jeg ikke vil afholde disse forbrydere fra at udføre deres handling.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-09-03 19:06

NEJ til DNA register.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 20-09-03 19:11

>Teil

Fint nok med den holdning, men gider du uddybe hvorfor. Kunne jo være, at andre kunne bruge dine nej argumenter til noget.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-09-03 19:16

Så må jeg i tænkeboksen, er tilbage om tjah hvem ved hvornår.
hm hm

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 20-09-03 22:16

Godaften.
Umiddelbart synes jeg at ideen er god, men det bliver garanteret ikke gratis. Hvor mange mon der skal ansættes for at løse denne kæmpeopgave? og hvem kan gennemskue, hvad et sådant register kan bruges til, ud over at finde en eventuel gerningsmand til en forbrydelse?

Jeg får også "myrekryb" ved tanken om, at kriminelle allerede er begyndt at brænde flugtbiler for at ødelægge evt. DNA-spor, dette kan også ske med bygninger etc.

Mvh
dabj

Accepteret svar
Fra : ram2

Modtaget 50 point
Dato : 20-09-03 22:40

Jeg hørte i Radioavisen og ligeledes i TV, at lille Pia går meget ind for indførelsen af dette register. Hendes første argumentation var den myrdede svenske minister. Det ville være meget nemmere at finde hendes morder, hvis man havde dette register. Ja

Tak for kaffe. Hun er da blot bange for at få sin egen røv ristet - og det er da også rigtigt, at hun ligger i en potentiel fareklasse, men det virker ude af proportioner at samtlige danskere skulle DNA registreres, fordi hun er i farezonen.

Farezone og lille Pia - det er jo ikke sådan, at hendes chance (risiko) for at blive aflivet af en galning er 50% større end risikoen er for andre, så det er oplagt at det er hende selv hun tænker på. Det havde ulig set bedre ud, om hun havde formuleret en pro-argumentation, der gik på at det var til landets indbyggeres bedste.

Et tænkt skræk-scenario kunne f.eks. være muslimernes overtagelse af verdensherredømmet.
Det rummer uhyggelige perspektiver, at hvert land der var blevet invaderet af disse rabiate galninge lå inde med DNA oplysninger på enhver borger. Tænk blot på hvad der var gang i under ww2, med racehygiejne mv.

Selvfølgelig er tanken hypotetisk, men ligger dog ikke så langt fra virkeligheden at, et løfte afgivet i dag om DNA registres sikkerhed, ikke er en pind værd.

Det var bare sikkerheden - derefter kommer alle de etiske og moralske overvejelser man kan gøre sig.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-09-03 08:17

Tænk lige på hvor let der kan ske fejlregistreringer og hvor svært det kan blive at rette op på fejl.
Det kender vi fra andre registre.

Kommentar
Fra : briani

Dato : 22-09-03 11:21

Et godt spørgsmål

Må da indrømme at jeg altid har ment,det må være en supergod ide
Med et DNA register
Da et efterladt spor på et gerningssted ville være lig med, at man altid med 99.9% sikkerhed ved inden for en kort periode hvem den pågældende gerningsmand/kvinde er.

Og har man rent mel i posen,så har man jo ikke noget at være bange for vel.

Men Men Men

Jeg har taget min mening om dette op til ny revision

For selvfølgelig kan det misbruges
Ingen tvivl om det.

Et eksempel.

Jeg ser mig gal på,lad os da bare kalde ham Ram2
og på en eller anden tidspunkt
Kan jeg da nemt komme til at rykke en tot hår af ham(hvis ram da ikke er skaldet)
Eller stjæle en eller anden beklædningsdel fra ham.
Og så planter jeg da bare disse ting på et tidspunkt
På en eller andet gerningssted
Og så har jeg da fået Ram2 sat i en værre kattepine IKK??

Så ja eller nej
Det er sku et godt spørgsmål.

Mvh Briana

Kommentar
Fra : briani

Dato : 22-09-03 11:35

Tillæg

Hvis det bliver aktuel ved lov
Med denne DNA register

Så skal det være sådan

At man ikke kun alene kan blive dømt hvis ens DNA matcher
Der skal også være andre sikre beviser på
At man har det rette gerningsmand/Kvinde

Brian

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 22-09-03 11:37

>Briani.

Helt så enkelt er det heldigvis ikke at placere fejlspor. Underkende endelig ikke teknikerne. Men godt du er betænkelig.

PS. "Briani" *tsk tsk* Har du fået rykket pjorten af *GGGGG* eller er det papegøjen der har ædt grenen??

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : briani

Dato : 22-09-03 11:38

ja så fik jeg også et nyt navn Briana:Brian

Kommentar
Fra : briani

Dato : 22-09-03 11:51

Til Ram2
Selfølgelig kan man placere fejlspor
Brian

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 22-09-03 11:58

>Briani

Jag skrev, at det ikke var så enkelt som du fremstillede det - ikke at det ikke var muligt. Men de fleste spontanforbrydelser er vist ikke gennemtænkt i sådanne detaljer.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : briani

Dato : 22-09-03 12:08

Nu var det jo også bare en eksempel på hvordan det kunne misbruges IKK

Alt kan lade sig gøre
man skal bare være sikker på at det ikke er Columbo
som skal opklarer sagen

Brian

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 25-09-03 23:52

Overvågningskameraer, fingertouchadgang, DNA-register, Automatisk hastighedskontrol..... hvor er den store forskel (bortset fra, at hastighedskontrollens primære formål synes at være alternativ skatteindtægt).

Problemet er, at tingene typisk kommer glidende en efter en - medfører måske en lille diskussion i ny og næ (som denne streng), men ændrer måske kun lidt i det store billede - men når der er gået 10 år, har vi det totale overvågningssamfund, og ingen fandt anledning til at stille spørgsmålet, om det var det, som vi faktisk ville....

Isoleret set må man vel erkende, at det er genialt - og ikke kun til mord. I dag er det over halvdelen af alle indbrud, der ikke opklares - og politiet prioriterer det ikke særligt højt (måske fordi de ved, at folks indboforsikring alligevel holder dem delvist skadesløse) - men fra en, der har prøvet at få hjemmet ryddet i juleferien, vil det være lækkert, at man med få midler måske gkan finde gerningsmanden hurtigt.

Jeg kan derfor sagten se ideen i databasen, men frygter lidt, hvor vi er på vej hen.

Erling

Godkendelse af svar
Fra : bantam

Dato : 26-10-03 13:07

Tak for svaret ram2.

Troede faktisk der var flere der ville deltage lidt om dette emne,men det er åbenbart ikke tilfældet, så jeg lukker nu

mvh
Bantam