/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
afsyring
Fra : camillaandersen
Vist : 569 gange
20 point
Dato : 20-09-03 16:42

Jeg skal i gang med at afsyre nogle gamle møbler og kan ikke finde ud af hvad jeg skal afslutte det med. Har hørt om lindolie,blitza og voks. problemet er, at jeg ikke ved hvad de forskellige gør. Det må ikke se lakeret ud,ej heller helt mørkt eller helt lyst. Godt råd??

Accepteret svar
Fra : F.E.Larsen

Modtaget 30 point
Dato : 20-09-03 17:33

Lindolie gør træet hurtigt mørkt, grundet der ikke er noget UV beskyttelse i lindolie. Blitza bør du ikke anvende for den kan du se når den er påført. Voks er godt men igen er der er ikke UV beskyttelse hvilket medføre at træet bliver hurtigt mørkt, alt efter hvormeget du polerer på voksen kan den få en rimelig blank overflade.

Mit råd er at du anvender en vandbaseret acryllak mat, påfør 2 lag og mellemslib efter første gang med korn 180 sandpapir. Her opnår du dit ønskede udfaldskrav, med en overflade hvor du ikke kan se overflade behandlingen, og behandlingen er UV beskyttene, og gør kun træet "meget meget... lidt" mørkere efter behandlingen og herefter holder træet stort set sin naturlige farve.

Godkendelse af svar
Fra : camillaandersen

Dato : 25-09-03 16:51

Tak for svaret F.E.Larsen.
   Mange tak for hjælpen. Jeg går i gang med det samme...