/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
5 megapixel mindre end 3..??
Fra : Jimmi_S
Vist : 524 gange
75 point
Dato : 20-09-03 11:42

Jeg har et Trust digital kamera (http://www.trust.com/products/product.htm?artnr=13674&show=1) Det jeg ikke forstår er hvorfor billederne fylder mere når jeg stiller det på 3 megapixel F(fine) end når det står på 5 megapixel N(normal).

Kommentar
Fra : F.E.Larsen

Dato : 20-09-03 12:41

Hej Jimmy_S

Valget mellem normal og fin svare til valget mellem alm. fil 100S eller 400 S. Det vil sige at hvis du feks. skal tage et alm. billed 10x14 cm som ikke behøves at forstørres, kan du kan nøjes med at anvende "normal", hvis du derimod skal havde detaljerne med på billedet feks. et gruppebilled eller billeder som skal forstørres op skal du anvende fin. Forskellen på fin og normal svarer til tætheden af punkterne, et billed består at mange små prikker, jo tætere disse er jo mere skarp er billed hvis man forstørre et billed. Billedere som er taget i fin har således mange flere prikker/punkter og fylder derfor mere.

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 20-09-03 12:56

Hej

Uden lige at kende til det kamera, kan jeg oplyse, at det generelt er gældende. Men jeg mener også at Trust benytter sig af en Interpoleringsteknollogi som medfører at der gemmes flere pixels på området og måske er det denne funktion ved Fine der gør sig gældende.

Prøv at gemme et test-billede i alle størrelser og opløsninger det vil lette forståelsen.

Fine fylder mere end Normal og når nu benytter Fine gemmes der flere pixels end på størrelsen end når du gemmer Normal.

Jeg har bl.a. et Olympic 2 MB pixels og har mulighed for at vælge følgende
Fine i 640*480, 1024*768 og 1280*960
Super Fine i 1600*1200
Normal i 1600*1200

Bruger jeg 1280*960 i Fine fylder mine billeder mere end 1600 x 1200 i Normal og er fordi tætheden er større og du dermed normalt får et klarere billede; men det kan være svært at se forskel. hvis du kun skal have dem liggende på PCén til fremvisning akn man mange nøjes med en lav opløsning og størrelse svarende til ens indstillinger af skærmen på PC´en; men ved udprintning via fotohandler eller ens egen printer anbefalet en højere opløsning (Fine eller Super Fine).

Normal fylder mindst, dernæst Fine og Super Fine fylder mest.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : Jimmi_S

Dato : 20-09-03 14:10

hmm.. vil det sige at det bliver et bedre billede hvis jeg tager det på 3 megapixel fine end ved 5 megapixel normal? Jeg ville da mener jo flere pixel jo bedre billede..

Kommentar
Fra : Jimmi_S

Dato : 20-09-03 14:10

hmm.. vil det sige at det bliver et bedre billede hvis jeg tager det på 3 megapixel fine end ved 5 megapixel normal? Jeg ville da mener jo flere pixel jo bedre billede..

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 20-09-03 14:42

Jeg kan kun være enig med F.E.Larsen.

derudover kan jeg tilføje, at langt de fleste, hvis ikke alle, ikke-processionelle digitale kamerarer benytter en komprimeringsalgoritme, når de gemmer billedet.

Graden af finhed er afgørende for hvor mange detaljer der er plads til at gemme i et komprimeret billede.

Et simpelt regnestykke vil vise dig om dine billeder bliver kørt igennem en komprimeringsalgoritme før de gemmes.
Et 5 mega pixel billede, bør bestå af 5 millioner punkter, som hver har en farvedybde. Jeg vil sige at den som minimum har 65.000 farver, hvilket svarer til 16 bit pr. billed punkt, men den har nok nærmere en dybde på 16 millioner farver, som svarer til det som det mest udbredte og også det mest avancerede billedkomprimeringssystem vi har i dag, nemlig JPG formatet.

Et ukomprimeret billede vil altså fylde 5.000.000 x 24 bit = 120 millioner bit
Som også svarer til 15 Mega Byte hukommelse.

Jeg tør godt vædde på, at det er ikke hvad dine billeder fylder når du har hentet dem ind på din harddisk.

Ved at kameraet automatisk konverterer til JPG formatet, så kan de stort set uden forringelse i billed kvalitet komprimeres til 1/10 del eller mere. Det betyder fra 15 Mega Byte til 1,5 Mega Byte
De kan godt komprimeres til 1/100 del, dvs. 150 Kilo byte, men så er næsten alle detaljer væk.

Så Super Fine, Fine og Normal er altså et udtryk for at komprimere billedet mellem 1/10 og 1/100 del af et ukomprimeret billede.
Som også nævnt, så fulder Super Fine mest, da det har flest detaljer med i billedet.

---

At vælge mellem 5 Mega Pixels og 3 Mega Pixels, er et udtryk for at vælge mellem fx. 2200x2200 punkter på billedet og 1600x1600 punkter på billedet.
De konkrete tal for (punkter x punkter) er nok lidt anderledes på kameraet, da det ikke tager kvadratiske billeder, men rektangulære billeder. Det er bare fordi 2232 x 2232 = 4.981.824 og 1732 x 1732 = 2.890.000

Fra Bjarne_H's eksempel finder vi fx. at
1024 x 768 = 786.432 punkter pr. billede svarende til, i runde tal, 800K pixels
1280 x 960 = 1.228.800 punkter pr. billede svarende til, i runde tal, 1,3 Mega pixels
1600 x 1200 = 1.920.000 punkter pr. billede svarende til, i runde tal, 2 Mega pixels
Du kan selv regne og gætte lidt på hvad 3 Mega og 5 Mega pixels kan blive til forholdet er ca. 4 til 3.

Forholdet 4:3 passer fx. direkte til 1280 x 960, da 1280/4*3 = 960
Forholdet 4:3 passer fx. også til 1600 x1200, da 1600/4*3 = 1200

Et hint: 2.560 x 1.920 er det dobbelte på begge leder i forhold til 1280 x 960
og 2.560 x 1.920 = 4.915.200 så mon ikke det kan kaldes 5 Mega Pixels

Et hint mere: 2.048 x 1.536 = 3.145.728 så mon ikke det er hvad der kaldes et 3 Mega Pixel billede

---

Så alt i alt, så er et 3 Mega pixel på Fine opløsing, et 2.048 x 1.536 punkters billede som ikke er komprimeret ret meget, og de fleste detaljer i billedet er bevaret.

Et 5 Mega Pixel Billed på Normal opløsning, er et 2.560 x 1.920 punkter billede som er komprimeter en del, hvorfor detaljerne i billedet er lidt udviskede.

---

Hvilket af de to formater der passer bedst til dit formål, det må du eksperimentere lidt med.

Men igen som Bjarne_H siger:
Til vising på en PC skærm kan stort set ALT bruges, også 640x480 punkters billeder.
Hvorimod til Print, især fotoprint, så kan finheden og punkt antallet næsten ikke gøres for store.

Det har igen noget at gøre med at opløsningen på en skærm er ca. 110 punkter pr. tomme,
hvorimod print kan være på 1024 eller 2048 punkter pr. tomme.

Til sammenligning
- Så kan det menneskelige øje skelne ca. 1200 punkter pr. tomme på papir, og ca. 200 forskellige farver, i ca. 150 farve dybder.
- Et 100 ASA negativ har ca. 7.200 farve følsomme punkter pr. tomme. Så det kan forstørres til ca. 6 gange før punkterne begynder at blive synlige for skarpe øjne. 6 tommer er ca. 15 cm.

Sjovt nok, så er papir foto ca. 12x9 cm eller 15x12 cm.

Jeg ved godt, at jeg har "snakket" ret meget nu, og at det kan være lidt overvældende. Men jeg håber nu alligevel at det kan hjælpe.

mvh. Per

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 20-09-03 14:52

Eller sagt med andre ord:

jo flere pixel jo bedre, jo større finhed jo bedre.

Når man skal kontrollere eller vælge mellem: mindre pixel og højere finhed, eller flere pixel og mindre finhed, så kan en pc skærm imidlertid ikke benyttes til at vurdere forskellen på kvaliteten af de to billeder, da skærmen for at vise billederne alligevel skal omforme dem til fx. 1024x768 pixels, som er den typiske opløsning på en 15" eller 17" skærm.

De skal ud på det medie, som man vil bruge dem på for at der kan foretages pragtisk vurdering.

Hvis du vil gemme dine billeder, så vil jeg altid anbefale den største opløsning med den største finhed, og så kan du omforme billederne senere, at afhængigt af hvilket fremvisings medie du vælger til din konkrete fremvising.

Når jeg siger medier, så tænker jeg på fx. PC skærm, TV apperat, Papir, Forstørrelser, Web billedalbum osv.

mvh. Per

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 20-09-03 15:01

Hej igen

>Per - tak for den lange og gode forklaring.

Jeg vil lige supplere med at henvise til nogle test-billeder (samme motiv) som jeg har taget med mit Olympic 2MB indendørs og uden brug af blitz ved forskellige indstillinger, se:

http://www.megapixel.dk/albums/visalbum.php?id=197

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : Jimmi_S

Dato : 20-09-03 15:05

okay.. tror jeg har forstået det.. Det vil altså sige at på mit "ikke-processionelle digitale kamera" er de to fromater næsten lige gode, ik? Men på den ene side vil jeg dog mene at 5 megapixel må dog være lidt bedre da der er 2 megapixel mere.. hmm men når et 3 megapixel billede er større så er der vel flere detaljer i det.. eller hva??

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 20-09-03 15:15

Hej igen

Ja - jeg vil mene, at det der fylder mest må være det der er flest detaljer på hvis det er samme størrelse eks.v. 1280*960.

Men det er da nogen forvirrende indstillingsbetegnelser du har på dit kamera!

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : Jimmi_S

Dato : 20-09-03 15:52

Det er det ikke ved 5megapixel hedder de 2496*2016 og ved 3megapixel (F) hedder de 2048*1472..

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 20-09-03 17:54

>Jimmi_S

Vil det sige at du ikke kan vælge Fine ved 5Mpix billeder?

hmmm.... jeg har lige gennemset manualen for dit kamera, og den siger "hardwareopløsning er 3Mega Pixel", og "kamera opløsning er 5Mega pixel".

Jeg ville vælge 3Mega Pixel som den opløsning jeg ville tage minne billeder i.

Årsagen er: at lige som det er muligt at komprimere et billede ved hjælp af matematiske metoder, så er det også muligt at øge oplevelsen af antal pixel ved hjælp af matematiske metoder, og jeg er overbevidst om, at det er hvad der sker når du vælger 5 Mega Pixel.

Jeg er derfor overbevist om, at dit kameras bedste - original billeder - kommer fra indstilling til 3MegaPixel.

mvh. Per

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 20-09-03 18:05

P.S. du kan altid senere konvertere (resample) til andre opløsninger med de fleste billed behandlingsprogrammer.

Selv den gamle Corel 7 pakke som jeg benytter, indeholder de funktioner der skal til for matematisk at ændre pixel antal på et billede.

At køre op i antal pixel er naturligvis mere matematisk gætværk, end at køre ned i antal af pixel.
Jeg kører altid ned i antal af pixel, når jeg resampler pixel antal fordi billederne skal bruges til web fremvisning, og der er 680x480 en behagelig maksimal størelse at arbejde med, og den opløsning fylder stadig en stor del af skærmen op.

Jeg vil tro at det er relativ problemfrit at fordoble antallet af pixels, men at det vil begynde at blive noget rod når der sker en tredobling af pixels. Men her er jeg helt uden erfaring, da jeg som sagt aldrig har prøvet det.

mvh. Per

Kommentar
Fra : Jimmi_S

Dato : 21-09-03 00:22

Ja det er rigtigt jeg kan ikke vælge 5 megapixel fine. Er det også det bedste at stille det på 3 megapixel hvis jeg vil fremkalde dem? Så forstår jeg bare ikke hvorfor man overhovedet kan stille det på 5megapixel hvis 3 er bedre.. Er det bare god reklame?

Kommentar
Fra : F.E.Larsen

Dato : 21-09-03 10:28

Hej Jimmi_S

Jeg vil tro det svarer til det samme som en bil hvor speedometeret står til 250 km/t, men bilen kan kun køre 190 km. Alle leverandører af div. produkter har det med at fremhæve deres produkter som at være mest up to date, og anvender alverdens udregnings metoder for at være troværdige, det er jo sjældent vi forbrugere ser deres dokumentation af beregningerne. Vi forbrugere har det med at tro at jo større enhed jo mere og bedre produkt får vi for pengene.

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 21-09-03 10:29

Hej igen

Ja lige som Per villle jeg også vælge at stille kameraet på 3 MB og 5MB er nok det der Interpoleringsteknologi som laver 5 MB men altså ikke fysiske og som mange netop betegner som falsk (reklame).

Men prøv tage nogle billeder i begge indstillinger og se om du kan se forskel.

Mvh
Bjarne

Accepteret svar
Fra : Per.Frederiksen

Modtaget 75 point
Dato : 21-09-03 12:56

Ja, jeg vil også sige at 5 Mega Pixel er reklame lir.

Der imidlertid ikke ingen grund til at fortvivle. Jeg vil stadig sige, at du har et rigtigt godt kamera, som kan tage gode, pæne, værdifulde og mindeværdige billeder. Jeg vil især sige, et rigtigt, godt kamera til prisen. Også uden at vide hvilken konkret pris du har betalt. Trust laver mange og avancerede funktioner til en særdeles konkurrence dygtig pris.

mvh. Per

Kommentar
Fra : Jimmi_S

Dato : 21-09-03 12:58

Mange tak for alle jeres svar, det har virkelig været godt. En sidste ting, jeg fik et kort til det for et par dage siden men når jeg optager video-klip kan den ikke afspille det. kan der være fejl på kortet?

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 26-09-03 06:37

Hej Jimmi_S,

kan størrelsen af kortet betyde noget. Med størrelse der mener jeg naturligvis Mega Byte størrelsen.
Det er mit indtryk, at nogle camera har det bedst med at kortene kun er indtil en bestemt grænse.

I øvrigt, så tror jeg at du måske ville have fordel af at oprette spørgsmålet som er nyt spørgsmål.
Ved at oprette det som et nyt spørgsmål, så vil du nok få flest friske øjne til at komme med et bud på KOrt problemet.

mvh. Per

Kommentar
Fra : Jimmi_S

Dato : 26-09-03 13:28

okay.. Men alligevel tak.. jeg har sendt det ind og får et nyt som jeg håber virker..

Godkendelse af svar
Fra : Jimmi_S

Dato : 26-09-03 13:30

Tak for svaret Per.Frederiksen.