/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Fra WinXp tilbage til Win98 - Hvordan?
Fra : martinussen
Vist : 412 gange
50 point
Dato : 19-09-03 20:39

Hej.

Jeg har lige købt en halv gammel computer, som ikke kører ordentligt med Xp, så jeg vil installere 98, da den kun skal bruges til at surfe på nettet med.. Hvordan får jeg den formateret og smidt 98 ind?

Kommentar
Fra : Bofh

Dato : 19-09-03 21:00

Du skal have fat i en win 98 startdiskette, boote på den, formatere og installere.

/Bofh

Accepteret svar
Fra : briani

Modtaget 60 point
Dato : 19-09-03 21:05

Hej martinussen

det nemmeste er nok at smide din Win98-bootdiskette i a-drevet
og starte pc'en på den. Når du står ved DOS-prompten så skriver du:
Format C: og trykker på Enter.

Format C: sletter alt på C-drevet.
Derefter skriver du
D: install(hvis d er navnet på din cd rom drev) og trykker på Enter. Det starter Win98-
installationen, hvis du ellers har Win98-cd'en i cd-drevet.

Mvh Brian

Kommentar
Fra : briani

Dato : 19-09-03 21:09

Tillæg

Har du ingen bootdiskette

Så kan du hente en her

http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm

eller her

http://www.mirrors.org/archived_software/www.bootdisk.com/original.htm

Mvh Brian

Kommentar
Fra : briani

Dato : 19-09-03 21:26

Tillæg

Du kan også bruge din xp cd til at formaterer med

Prøv at læse dette geniale links

Formatering / Installering / Repair af Windows XP

http://www.hcma.dk/formattering.htm

Hvis du vælger denne løsning
Så skal du bare efter du har fået maskinen formateret
Enten starte op med en bootdiskette
Og så vælge den fremgangsmåde jeg beskriver længere oppe
Eller starte op med din win98 cd i
Men det kræver blot at din bios’
Er sat op til at boote fra cd rom

Mvh og held og lykke med det
Brian

Kommentar
Fra : viking_129

Dato : 20-09-03 08:51

Ja et 98 start diskette er genial, men kun hvis du selv er genial. XP opretter normalt et NTFS drev og det kan du ikke se men en win 98 dos.
Det der sker er at bogstaverne forrykker sig så hvis du har en hardisk der er delt i 2, fks C og D er cd-rom drevet E. Hvis C indeholder XP og C er NTFS er det usynligt.
Format C vil her betyde format D. Brug dos kommandoen "dir" til at se i dos drevet hvad det indeholder.
Ellers bare brug XP cdén den guider dig igemmen hvis man kan læse

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 20-09-03 13:33

Hej Martinussen

Som skrevet sæt bios til 1.boot device cd rom- start med cd rom
vælg cd rom drev f.eks. E: "cd e"
derefter
cd win98
fdisk
partioner din hardisk her, hvis det er ntfs så slet ikke dos partion
mener det er 4 som viser partionerne
når du har partioneret din hardisk og formaret drevet f.eks C kan du kopiere win98 over på dette og gør det lettere at instalere win98 da du slipper for at den ikke finder cd rom før efter 2-3 genstart hvis den er for gammel kan også gøre med start disk vælg da start med cd rom hvis den ikke vil boote fra cd rom

du gør som følger efter partionering og format-
mkdir c:\win98
vælg f.eks. e: - cd win98 - copy *.* c:\win98 og du kopierer cab filer til valgte dir.
derefter c: cd win98 - install
når den så beder om win98 cd henviser du til c:win98 - dette skriver du ind 1. gang og du er godt igang

frostys say have a nice day

Godkendelse af svar
Fra : martinussen

Dato : 20-09-03 14:01

Tak for svaret briani.