/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Amsterdams byvåben?
Fra : tusneldada
Vist : 4383 gange
50 point
Dato : 19-09-03 15:05

Er der nogen, der kan fortælle mig, hvad de 3 krydser, der ses på alverdens bygningers flag i Amsterdam, står for?

Accepteret svar
Fra : erling_l

Modtaget 50 point
Dato : 19-09-03 17:09

Det er åbenbart lidt uklart (for dem sel også :

Three St. Andrews crosses aligned vertically:
|X|

The crosses are set in a black stripe, with two red stripes on the flanks. Two lions hold the banner and a crown rests on top of it. The origin of the Arms of Amsterdam is not clear. The black could symbolize the water. The three crosses either refer to the crusades of an important family de Heren van Persijn, or perhaps to the three disasters that Amsterdam endured in its history.

In 1489, Emperor Maximilian I allowed the city to carry a crown in its Coat of Arms, as token of appreciation for its support (Amsterdam was host to the Emperor during his illness). In the 16th century, the two lions were added to the Arms.

Mvh Erling

Kommentar
Fra : tusneldada

Dato : 29-01-04 16:52

Undskyld det har taget mig så lang tid at acceptere svaret. Det er ikke kvaliteten af besvarelsen, der er noget galt med. Blot mig, der har været for sløv.

Godkendelse af svar
Fra : tusneldada

Dato : 29-01-04 16:52

Tak for svaret erling_l.

Kommentar
Fra : Sanoj72

Dato : 08-05-12 20:38

Der er også dem, der mener det blev brugt når der var pest i Byen for at advare de sejlende, LOPPER ,ROTTER, PEST. . Fik det at vide på en sejltur i kanalerne.