/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Hvad skal man se efter ved træbåd køb?
Fra : Zip4dup2
Vist : 3861 gange
100 point
Dato : 19-09-03 11:49

Jeg står overfor at skulle købe en træbåd der er belagt med glasfiber. Men hvad skal man særlig være opmærksom på?

Accepteret svar
Fra : mov

Modtaget 100 point
Dato : 20-09-03 09:55

Mit råd er: Køb hellere en træbåd uden fiberbelægning,eller en glasfiberbbåd ,en træbåd med glasfiber kan rådnne Indvendigt i bunden,og over bunden bliver træet udtørret eller der går svamp i,og da det kun er en forholdsvis tynd fiberbelægning, gør det båden vakkelvoren(ustabil) det er jo ikke uden grund,at den har fået glasfiberbelægning, dette er min erfaring Venligst Mov

Kommentar
Fra : TEAS

Dato : 22-09-03 00:48

Det er svært at se fejl på en båd der er beklædt med glasfiber.Men kølen rådner maskinfundamentet sætter sig (en af mine sejler venners maskinfundament havde sat sig så den skulle lines 10.mm.op agter.)og han kontrolere jævnligt på en ferietur fundamentet.
Sådan en gang glasfiber på en træbåd der er udslidt eller halvråden giver vel 10-20års mere levetid.Hvorfor ikke købe en lm eller fåborg eller anden båd i glasfiber med en disel i
husk du skal ikke regne med mere end 20-30år for en mortor.Saab disel holder i mange år
og er stabil men går ret hårdt.
Kik dig omkring og køb en gammel glasfiber på ca 25år og læg en ny mortor i så er du sejlene de næste 25år. og ved hvad det koster.
god jagt på en båd.
teas

Godkendelse af svar
Fra : Zip4dup2

Dato : 22-09-03 11:02

Tak for svaret mov.

Kommentar
Fra : 7mRskipper

Dato : 09-12-03 20:20

Træbåde med glasfiberbelægning har fået et rigtigt dårligt ry, og sikkert ikke uden grund.
I midlertid er det en konstruktionsform som anvendes til helt nybyggede både på grund af åbentlyse fordele ( en tæt båd og enkel forårsklargøring ).
Hvis du forelsker dig i en glasfiberbelagt træbåd vil jeg derfor anbefale dig at kontakte en fagmand (bådebygger ) til at besigtige båden for at sikre at træbåden er sund og at
glasfiberarbejdet er af høj professionel kvalitet ( det er desværre sjældent ).
Jeg er ejer af en gammel meterbåd fra 1917 der er glasfiberbelagt for ca. 20 år siden.
Træbåden er i dag i fin form og den udvendige glasfiberbeklædning er af meget høj og usædvanlig kvalitet ( 6 mm over og 12 mm under vandlinien ).
Så det er muligt af finde gode eksempler på denne specielle bådkonstruktion, men som sagt
vær forsigtig og søg prof rådgivning, da hovedparten er sminkede lig med en tvivlsom fremtid.
Go´jagt og
venlig hilsen
7mRskipper