/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Køleskab og dåsemad ?
Fra : Dennis85
Vist : 2713 gange
20 point
Dato : 18-09-03 14:20

Kort og godt:
Er det rigtigt at man ikke må stille dasemåd i køleskabet??

Mvh Dennis

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 18-09-03 14:28

man må godt, men der er ingen grund til det med mindre du vil have kold dåsemad....

dåsen er steril (blevet autoklaveret - normalt) - så du kan lade den stå ved stuetemp.

BECK

Kommentar
Fra : Dennis85

Dato : 18-09-03 14:34

Jeg mente altså sådan noget som leverpostej på dåse osv...

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 18-09-03 14:39

ja, jeg mener også alt på dåse...

Kommentar
Fra : CamillaD

Dato : 18-09-03 14:43

Hej Dennis.
Bare husk, at når dåsemaden har været ÅBNET, skal den opbevares i anden emballage end dåsen, når den kommes i køleskabet.
Mvh. CamillaD

Accepteret svar
Fra : beckski

Modtaget 30 point
Dato : 18-09-03 14:46

den kan sagtens blive i dåsen efter åbning, blot man pakker dåsen ordentlig ind, eller lægger den i en ny beholdet!

tun kan f.eks. sagtens dækkes med plast.folie uden fare for bakterier og udtørring!!!!

BECK

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 18-09-03 16:26

Forbrugerinformation (tidl. Statens Husholdningsråd) Påstår osse, at man skal fylde dåsens indhold over i en skål eller anden beholder, når der er åbnet. Personlig finder jeg det dybt godnat, for så får man findelt dåsens indhold og får desuden en ekstra risiko for at tilsmudse indholdet og giver luften en langt større overflade at angribe på. Mine egne erfaringer er, at en dåse tun i olie holder i 4 dage efter åbning, hvis man tager fra oven og ikke pladrer rundt i det, man ikke skal ha på brødet. Hvis man derimod skraber resten ud i en glas- eller keramikskål, begynder det at smage overgemt (begyndende harskning) i løbet af 2 dage. Den indvendige lakering i dåsen er jo osse beregnet til at holde i 5-10 år. Det lyder for mig mærkeligt, at den så skulle ødelægge sig selv i løbet af en dag i køleskabet. Som Beck siger: plastfolie over (eller alu-, det bruger jeg selv) og hurtigt ind i køl igen, før den bliver stuevarm.
mvh. pbp

Kommentar
Fra : mango

Dato : 18-09-03 16:45

Jeg har hørt/læst engang, at grunden til at man skal komme indholdet i anden emballage er, at metaller fra dåsen vil frigøre sig, når der kommer ilt til...derfor kommer jeg nu også altid min dåsemad i anden beholder.
Med venlig hilsen
Mango

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 18-09-03 17:23

mango, den tror jeg ikke holder... kemisk set er der intet der taler for dit (det hørte/læste) argument

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 18-09-03 17:25

...
desuden skal den slags påtrykkes embalagen hvis varen skal sælges i DK !!

altså dels køleskab/ikke - dels oplysning om før efter åbning og opbevaring efter åbning!!!

Kommentar
Fra : Dennis85

Dato : 18-09-03 17:55

Jeg takker meget for jeres svar.. Jeg skulle bare have bekræftet hvordan det helt var..

Mvh Dennis...

Godkendelse af svar
Fra : Dennis85

Dato : 18-09-03 17:58

Tak for svaret beckski.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 18-09-03 18:02

Tjaeee... hverken mine katte eller et tidligere plejepindsvin ville spise noget, der havde stået i dåse i køleren. Men de ville gerne, hvis maden havde været opbevaret i noget andet. For pindsvinets vedkommende skulle dåsen bare have været åbnet i 5 minutter, før den ikke ville røre indholdet med en ildtang!!!! Og det var ikke fordi den ikke kunne spise mere, jeg åbnede nemlig en ny dåse for at tjekke "dåseteorien"! Siden har jeg aldrig opbevaret mad til mig selv i den originale dåseemballage! Jeg tror på mangos teori med metaller, der frigør sig...de er sikkert for svage til at kunne spores af en forkvaklet gang menneskesmagsløg, men dyrene er tilsyneladende ikke i tvivl!

mvh Christina

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 19-09-03 08:44

og hvad så...
så opbevar dyrenes mad i noget andet og din egen mad i dåsen. - det er ikke giftigt!!!