/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows beskyttelsesfejl
Fra : Svendg
Vist : 655 gange
50 point
Dato : 18-09-03 12:30

Hej

Min svigerbror har købt en (brugt) ShuttleX mini-PC (uden harddisk, diskdrev), og dette har han efterfølgende installeret.
Han har ikke forstand på formattering af harddiske, så det påtog jeg mig. Det gik også fint (80 gB). Derefter ville jeg installerer Win 95. Det gik fint indtil det tidspunkt hvor man bliver bedt om at fjerne startdisketten med efterfølgende genstart af computeren.
Opstartsbilledet viser sig og derefter kommmer følgende fejlmeddelse:

Under initialisering af enheden IOS:
Windows beskyttelsesfejl. Du skal genstarte computeren.

Det gør jeg, hvorefter jeg kan vælge at starte i fejlsikret tilstand, men det medfører ovenstående fejlmeddelse igen.

Er der en der har erfaringer med dette?

mvh Svend

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 18-09-03 14:40

Hvordan har du formatteret den harddisk? Fat 16? Fat 32? Du skal osse være opmærksom på at din bios kan være så gammel at den ikke kan håndtere partitioner over 8 Gb! http://support.microsoft.com/?kbid=263466 giver nogle løsnings forslag!

Accepteret svar
Fra : Per.Frederiksen

Modtaget 50 point
Dato : 18-09-03 15:20

Windows 95 på en rimeligt moderne pc!? Det ved jeg ikke lige om det kan anbefales.

De moderne PC'ere har jo PCI bus, og diverse system chip, som der gerne skulle være windows drivere til.

Sådan lige umiddelbart, så vil jeg ikke anbefale mindre end Win98 på sådan en pc.
Og da support til Win98 er på vej væk fra www.microsoft.com, så vil jeg nærmere anbefale Win2000 eller WinXP. Dog så har de nyere Windows udgaver brug for en del mere RAM end Win98.

Kommentar
Fra : kenneth24

Dato : 18-09-03 16:11

Kan tilslutte mig de øvrige. Win95 på et bundkort af nyere dato, det tror jeg ikke er nogen god idé !

Det er langtfra sikkert du kan finde chipset drivere til bundkortet som understøtter win95, og det er din første forhindring inden du får liv i disken.

Opgrader til et nyere operativsystem, så tror jeg problemerne løser sig.

/Kenneth

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 18-09-03 19:05
Godkendelse af svar
Fra : Svendg

Dato : 24-09-03 10:04

Tak for hjælpen Per, det virkede med Win 98 samt Win XP.

mvh SvendG