/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
Analyse af opgaver generelt
Fra : Clement
Vist : 240 gange
20 point
Dato : 18-09-03 11:48

Hej

Jeg er ikke den store stileskriver, men er meget glad for at lære nyt. Jeg er startet på en videregående uddannelse og vi skal analysere en virksomhedsværdikæde? Har i nogle gode råd til mig som jeg kan bruge.

PFT

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 18-09-03 16:09

Nu kommer det an på, hvad rådene går på.

Skal du have fundet en virksomhed ?

Skal du have en metode ?

Skal du vide, hvad det er ?

Eller ???

Mvh Erling

Kommentar
Fra : Clement

Dato : 18-09-03 20:48

Hej Erling

Nej

Det er Flagskib indenfor tøjbranchen. Jeg skal analysere deres værdikæde. Jeg ved bare ikke helt hvordan jeg skal gribe det an?

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 19-09-03 00:44

Jeg ville generelt skitsere min forestilling at, hvordan deres værdikæde ser ud -

Leverandører -Produktion - Logistik - Salg marketing - Service (- egne butikker osv.) - du kender den selv formentlig fra porter. http://www.berg-marketing.dk/value_chain.htm

Så ville jeg checke op på virksomhedens hjemmeside - hvis det er et "flagskib" kan du sikkert finde ret mange informationer der.

Rekvirer f.eks. også foldere, regnskaber fra virksomheden

Kontakt derefter en person i et høj lag i hierakiet, fortæl hvad du har gang i, og bed om et interview.

Brug dine indsamlede data til at få produceret nogle ordentlige, relevante spørgsmål (det er vigtigt - det bliver formentligt et one-shot).

Et relevant spørgsmål for dig selv fra starten af er, HVAD VIL JEG MED DET (VIGTIGT !!!!!!!!)

* Vil du beskrive virksomheden ?

* Vil du analysere dig frem til kernekompetencer ?

* Vil du analysere rentabiliteten ?

* Vil du optimere flow ?

Det er trods alt en bred model, så for ikke at spilde en masse krudt på noget forkert undervejs, så fastlæg fra starten, hvad dit fokus skal være.

Mvh Erling

Kommentar
Fra : nrh

Dato : 30-10-03 21:59

Hej - værdikæder.... Hvis opgaven var blevet stillet mens jeg læste ville jeg have slået direkte op på Porter og hans analyseramme for en værdikæde. Det er muligvis MEGET forældet nu!!!
Jeg vil give Erling ret - hvad er formålet med at analysere værdikæden. Helt centralt i enhver analyse er hvad pokker man vil finde - er du sikker på at du nødvendigvis skal anvende en værdikæde-tankegang for at løse dit problem?
Men ellers starter enhver kortlægning med, at man danner sig et overblik over feltet - alt skriftligt materiale du overhovedet kan finde rekvireres.
Herfra interviews med en semistruktureret interview-guide - og derfra kan du danne dig et overblik over organisationen og har mulighed for at besvare dit spørgsmål.