/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
WIN2000 og DNS problemer/opsætning
Fra : fedtmule64
Vist : 462 gange
200 point
Dato : 28-01-02 12:00

Hej er der en der kan hjælpe !!!

Jeg har opsat en WIN2000 ADV. Server med to netkort i.
Den skal fungerer som Firewall for mine maskiner og min ADSL forbindelse.
Jeg har opsat route-tabeller og DHCP, jeg har oprettet serveren i et domain og gjort den til primær domain controler.
Det der er mit problem er at jeg kan ikke finde ud af at sætte DNS op så det virker, jeg kan ikke lige overskue hvad forward of loopback er og hvad er hvad.
Og den wizard der er i WIN200 til DNS fatter jeg ikke megt af.
Hvis jeg sætter min DHCP server op til at bruge de IP adresser som min router fra TDC bruger kan jeg sagtens få fat i internettet, MEN jeg kan ikke få opløst mine egne HOST navne på mit "interne" netværk.
Please HJÆLP

Vh.
Jørn

Kommentar
Fra : Wobert

Dato : 28-01-02 16:35

Hej Jørn.
Det lyder lidt som om der skal startes fra en ende af.

DHCP:
hvor mange IP adresser har du fået fra TDC. Har du fået nok til hele netværket?
Hvis ikke, så afinstaller din DHCP, og installer RRAS, og slå NAT delen til. Så vil den uddele de IP adresser på det interne netværk som du skal bruge, og mappe de eksterne ip adresser til disse. Husk nu at det er vigtigt at være klar over hvilke kort du gør de forskellige ting på! Sørg for at din domæne/DNS/RRAS maskine har en fast intern ipadresse.

DNS:
Start lige forfra engang. For at dit domæne skal spille, er det MEGET vigtigt at din DNS er sat ordentligt op. Uden DNS, intet domæne!
Tag den wizard stille og roligt, og brug den der både laver forward (FLZ)og reverse lookup zones(RLZ). den findes ved at højreklikke på selve serveren, istedet for på FLZ og RLZ. brug din domænenavn standard HVIS du altså har registreret det hos en domæne udbyder, ellers kan du få problemer med at kontakte det rigtige domæne. På RLZ taster du det interne ip net som du benytter dig af. Hav i forvejen adresserne på din ISP's navneservere, og brug disse til at forwarde til når du skal defineret adresser på internettet, så din egen DNS laver mindst muligt Læg mærke til at hvis du ikke har 2 DNS servere registreret hos internic, kan dit domæne ikke kontaktes fra internettet.

Domæne:
fatter ikke at det virker hvis din dns ikke virker! Anyways, når nu du har fået sat din maskine op med fast intern ip, og en DNS server der virker, skulle der sikkert ikke være nogen problemer med domænet.

Håber noget af det her har hjulpet. Jeg er godt klar over det er en kort forklaring, men jeg regner med du har siddet og rodet med det, og har rimeligt styr på det meste. Hvis du stadig har problemer, er du velkommen til at maile mig på wobert@wobert.net, så vil jeg forsøge at hjælpe dig
mvh
Wobert

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-01-02 22:09

"fedtmule64" <fedtmule64.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:t2a58.6942$Eu2.814935@news010.worldonline.dk...
> Hvis jeg sætter min DHCP server op til at bruge de IP adresser som min
> router fra TDC bruger kan jeg sagtens få fat i internettet, MEN jeg kan
> ikke få opløst mine egne HOST navne på mit "interne" netværk.
> Please HJÆLP
>
> Vh.
> Jørn

Du er selv inde på problemet. Dine klienter skal have en korrekt hosts-fil.
Hedder din server "server" med IP 10.0.0.1 skal din hosts-fil se sådan ud:

10.0.0.1 server

Denne fil oprettes med notepad og gemmes UDEN extension. Kører klienterne
2000/XP skal filen gemmes i \windows\system32\drivers\etc. Kører de Win98
placeres filen under \windows.

DNS:
Her skal du indtaste de 2 adresser fra din ISP under forwarders. I din DNS -
mmc gør du sådan; højreclick server, properties, fanebladet forwarders,
flueben i enable og indtast DNS addresser fra din ISP.

Håber dette hjælper.

-------------------------------
Med venlig hilsen
Preben Graversen
pg@hogym.dk
preben@lundgaarden.dk

Kommentar
Fra : fedtmule64

Dato : 29-01-02 00:40

Hej Wobert og Preben
Jeg takker foreløbigt for interessen for mit problem.

Det er gået op for mig hvad FLZ og RLZ gør og betyder, men jeg har ikke noget offentligt domaine navn.

Men der er stadig et par uklarhedder.
Er det virkelig nødvendigt at bruge en host fil ? (hvis der nu havde 200 pc'er på nettet så ville jeg jo få nok at lave)
Da jeg satte serveren op til at vær domain controler valgte den selv at installere NAT, så den sag skulle vist være i orden.
Dog, som jeg ser det kan jeg stadig ikke sætte min DNS op så det virker.
WIN2000 satte selv DNS op, da jeg valgte at serveren skulle være PDC, dette så for mig lidt mærkeligt ud, noget med "domainnavn.lokal" og noget med et root direktory ( . )

Lidt ekstra info:
Som sagt der er to net kort, det ene mod TCD og det andet mod mit lokale net(mod TDC 192.168.1.254 på serveren og på routeren 192.168.1.1, og mit lokale net 172.30.1.1 på serveren og på workstations via DHCP mellem 172.30.1.3 & 254)
Det jeg kan i øjeblikket er:
1. Pinge min router igennem serveren fra mine workstations.
2. Pinge f.eks. altavista på ip adressen 209.73.164.60 igennem serveren fra mine workstations.
3. Hvis jeg i min DHCP server sætter DNS til at være de IP adresser der er hos min ISP, er det muligt at pinge hostenavnet f.eks www.altavista.com, men IKKE mine egne maskiners hostnavne (kunne det skyldes hostfilen ??)

Håber at dette belyser mit problem lidt bedre, men stadig mange tak.
Vh.
Jørn alias fedtmule

Kommentar
Fra : vestergade

Dato : 29-01-02 12:52

Hej

Du skal lave nogle A record som henviser til de ønskede maskiner, som f.eks. en Webserver(eks. 192.168.1.3), der hoster siden www.minside.dk A recorden skal der for heddde www og peje på ip 192.168.1.3 Din DNS-server vare tager her navnet minside.dk

MH
Vestergade

Kommentar
Fra : Wobert

Dato : 29-01-02 15:56

Hej jørn.
Hold dig fra HOST filer, det er et levn fra fortiden, og bør ikke benyttes medmindre man virkelig har behov for at spare et par milisekunder i forhold til søge tiden på en DNS server, eller selvfølgelig, hvis du ikke HAR en DNS server. (slet de host filer der er på maskinerne).
Sæt din DHCP til at styre de interne ip, ikke de eksterne, og sæt så din DNS server, til at forwarde sine søgninger til nogle eksterne DNS servere. Brug din ISP's DNS servere, så har du løst dit problem!
mvh
Wobert

Kommentar
Fra : vestergade

Dato : 03-02-02 23:38

Hej igen

Du kan bare bruge DNS serveren på din 2000 server.
Så spørger klienterne din lokale 2000 Server først, og kender den ikke adressen, så forwarder den requesten til de DNS servere ude på nettet som du angiver under Forwards.

Slet "." Root Zonen.
Restart DNS Services
Vælg Properties på DNS Serveren, slå forwards til, skriv de adresse du har fået tildelt fra ISP'en.

Så skal klienternes DNS server fremover være 2000 serverens IP.

MH
Vestergade

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 15-07-02 18:19

Hvis spørgsmålet er besvaret, er du så sød at lukke det ?