/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gulvafslibning
Fra : stig54
Vist : 2061 gange
50 point
Dato : 17-09-03 14:26

Jeg har mulighed for at leje en maskine til formålet.'
Jeg har aldig prøvet dette før, men har læst lidt om det på Silvan´s hjemmeside og er vant til praktisk arbejde.
Er der nogen der har nogen fiduser. Hvad med kanten lamgs væggen. Hvad hvis der er meget lak på, det bruger vel meget sandpapir osv
Gode tips søges

Kommentar
Fra : hedefelt

Dato : 17-09-03 14:58

Jeg prøvede det for nogle år siden - lejede maskinen og en speciel en til kanterne.

Det var også et meget gammelt gulv jeg skulle have høblet ned, og der var mange lag lak på - så jeg gik i gang med det grove papir!, resultatet blev at jeg slev lidt for meget af! på "midten" - dvs. at det går op ad ud til kanterne! - så rådet er brug det grove en hurtig gang til at ridse lidt i lakken, og gå derefter over til det finere papir - det koster godt nok noget mere - men resultatet bliver også noget bedre.

Kanterne tager du kantpudseren til, og hjørnerne kan evt. klares med et stemmejern eller endnu bedre, sådan et jern til at tage maling af vinduer ol. (kan ikke huske navnet)

Michael

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 17-09-03 15:01

Tips
- Følg den vejledning du får når du låner sliberne.... den store til selve gulvet og den lille til kanterne.
- og den runde til "finis"
- Kør på skrå
- køre jævnt og konstant i lange baner
- At alt i verden giv dig god tid, hvsi du sjusker kommer du til at fortryde det...
- Der er mange timers arbejde den første gang. men det bliver godt.
- Til Hjørnerne er en deltasliber elelr en slibemus ideel.
- Der er meget fornuft i at bruge de kornstørelser der anbefales i vejledningen

Held og lykke
benjamin

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 17-09-03 15:23

Hvad er det for et gulv? Du skal jo sikre dig det er et gulv der egner sig til at blive slebet af.
Er du rimelig "handy" skulle det ikke være det stor problem, det helt grove tager ret hurtigt evt. lak og husk så (gradvis) OG RET HURTIGT, at skifte til de finere nr. for vær meget opmærksom på at et afslebet gulv kan "snyde" forstået sådan at det (umiddelbart) kan se meget pænere ud end det fremstår når det så skal færdigbehandles. Altså vær varsomt med de grove papirer, de ret dybe ridser skal jo slibes ordentlig væk.

Accepteret svar
Fra : F.E.Larsen

Modtaget 50 point
Dato : 17-09-03 18:30

Jeg går ud fra det er et fyrtræs gulv du vil afslibe, såfremt det er det kan du ud godt gøre det selv, hvis det er et "parketgulv" så vil jeg ikke råde dig til selv at gøre det medmindre du har prøvet det før. Til fyrtræs gulv skal du anvende 2 slags slibere en stor til det store gulvareal samt en kantsliber til alle kanterne. Du starter første med at hælde et tyndt lag petroulem ud på gulvlakken evt. af flere gange, herefter sliber du med den store sliber med groft papir, du skal kører med gulvsliberen i retning af ca. 45 grader af gulvbræddernes retning. Alt efter hvormeget sandpapiret fjerner pr. gang skal du skifte til finere papir, til sidst når lakken er fjernet skal du anvende fint sandpapir. Kantsliberen skal du anvende til sidst det er nemmere, eller hvis i er flere kan du lade en person køre med kantsliberen hvor den store sliber har været.

Petroleumen har det formål at lakken løsnes, og samtidig ikke brænder fast i sandpapiret, som du så kan anvende meget længere tid end hvis du ikke anvender Petroleumen, sandpapiret er jo meget dyrt. Ved døre m.v. kan du anvende en skraber/kantsliber. Ovennævnte er den "billigste" og bedste løsning hvor du ikke køber dig fattig i sandpapir.

NB. (Anvend kun petroleum end til lakken er slebet væk), det billigste er den alm. petroleum men den lugter lidt, men kun under arbejdet med slibningen.

God fornøjelse.

Godkendelse af svar
Fra : stig54

Dato : 17-09-03 21:49

Tak for svaret F.E.Larsen.
Det kan dog knibe med at slibe diagonalt da det er små rum. Det er fyrretre, smalle brædder så jeg prøver måske på langs.
God fidus med petroleummen istedet for den dyre "slibeolie"
Stig