/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Urmager i Løgumkloster
Fra : npetersen
Vist : 565 gange
220 point
Dato : 27-01-02 23:00

Oplysninger søges om Niels Hansen Schmidt, f. 1856, urmager i Løgumkloster.
Gift med Dorothea Kirstine Ebsen, f. 1857 i Rødding, død 1902 i Løgumkloster.

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 03-06-02 21:15

Hvad har du i forvejen på dem?
Hilsen Jeannie Kristensen

Kommentar
Fra : npetersen

Dato : 03-06-02 21:59

Hej Jeannie Kristensen
Jeg har efterslægten og anerne til dem begge.
Du er meget velkommen til at skrive igen, hvis vi har sammenfaldende interesser.
nancy.petersen@compaqnet.dk

Kommentar
Fra : npetersen

Dato : 03-06-02 22:24

Hej igen.
Nu kan jeg se, at du er én af superbrugerne, men det skal nu ikke skille os ad! Så vi har
jo nok ikke sammenfaldende interesser, men hvis du kan trylle lidt hjælp frem eller komme med et godt råd, er det meget velkomment.
Jeg mangler simpelthen N. H. Schmidts dødsdag og sted, samt hvor han blev begravet.
Han er f. 2-4-1856 i Nr. Løgum og gift 1. gang m. Dorothea K. Ebsen (vielsesstedet har
jeg heller ikke). Gift 2. gang 2-4-1909 i Løgumkloster, hvor han først var urmager, men senere cykelsmed.
Hans 2. hustru døde 28-7-1922 og blev ligesom den første begravet i Løgumkloster.
Efter hustruens død har jeg ingen spor af ham. Besøg på landsarkiv og lokalarkiv har været resultatløse.
Nancy Petersen

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 04-06-02 17:37

Var han i FT 1921 i Løgumkloster ?
Du kan så prøve folkeregistret. Du har hans fødseldato og sted, du ved hvor han boede i 1922. Nu ved jeg ikke hvilken kommune Løgumkloster hører til. Når du har fundet ud af det, så prøv at kontakte den pågældende kommunes folkeregister. Det koster omkring 50 kr at få oplysningerne.
PS Står der ikke noget om hustruens bopæl, ved hendes død i 1922?

Hilsen Jeannie Kristensen

Kommentar
Fra : npetersen

Dato : 04-06-02 19:45

Jeg kender deres nøjagtige adresse, da hustruen døde, og har også henvendt mig til folkeregistret i Løgumkloster, som ikke havde nogen oplysninger overhovedet. Datteren og svigersønnen, der havde et renseri, boede i huset ved siden af, og begge er begravet i Løgumkloster. Foruden datteren havde Niels H. Schmidt en søn, som efter sin dåb heller ikke har efterladt spor, hverken konfirmation eller død. Så det er virkelig en hård nød.

Hilsen N. Petersen

Accepteret svar
Fra : jkrjk2

Modtaget 220 point
Dato : 05-06-02 10:28

Havde han eget hus ? Solgte han huset ? Kan du så finde noget i tingbøgerne ? Var der et skifte i Løgumkloster ?

Har du prøvet at efterlyse ham og hans aner i ugeaviserne, som dækker Løgumkloster?

Hvor langt oppe i tiden er kirkebøgerne fra Løgumkloster tilgængelige ? Hvis de f.eks. slutter i 1930, kan så være død efter?
Hilsen Jeannie Kristensen

Godkendelse af svar
Fra : npetersen

Dato : 05-06-02 17:20

Tak for svaret jkrjk2.
Jeg ved ikke, om han selv ejede huset, men tror det næppe, men det er da en overvejelse
værd. Ugeaviserne har været oppe at vende og det kunne jeg da gøre alvor af.
Jeg ved, at han ikke er begravet i Løgumkloster, da jeg har besøgt kirkegården og talt med graveren, der var så venlig at kigge i sine protokoller.
Men jeg synes, du har lagt dig så meget i selen for at hjælpe, at du har fortjent point.
Tak for det.
Venlig hilsen
Nancy Petersen

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 05-06-02 17:31

Tak for de mange point, men det var nu ikke derfor jeg svarede.
Er du sikker på, at han IKKE døde i Løgumkloster?
Hvad med efterkommere af datteren og svigersønnen (dem med renseriet), kan de hjælpe?
Undskyld hvis jeg er lidt kort for hovedet, men jeg har netop fundet noget MEGET interessant om min egen slægt, så jeg skal videre.

Hilsen Jeannie Kristensen

PS hvis du fortsat skriver i denne tråd får jeg en mail. Det vil da blive spændende at høre om du får hul på bylden.