/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
klokkefrøer - hvor findes de i danmark?
Fra : Bonlykke
Vist : 555 gange
50 point
Dato : 16-09-03 10:45

Hej alle,
Er der nogen der ved præcis hvor udbredt klokkefrøen er?
Mvh
Kim

Kommentar
Fra : wipo

Dato : 16-09-03 11:01
Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-09-03 13:12

Den er ikke særlig almindelig. Vist mest på de sydfynske øer - og så har jeg set et par stykker og hørt flere i det sydvestlige Småland.
mvh.
pbp

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 16-09-03 13:24

Som dreng kørte vi på cykel til Vordingborg fra Kbh for at fange dem,det var nærmere bestemt i området ved Gåsetårnet,det har været omkring 61-62,men om de er der endnu ved jeg ikke
Mvh Ole

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 16-09-03 13:31

Prøv at kigge på:
* http://www.fyns-amt.dk/wm101361
Til højre på siden er en del henvisninger til områder (fine foldere)
Hygge...
Søren

NB: Du kan også vælge at gennemse denne Google-søgning
http://www.google.dk/search?q=Klokkefr%C3%B8er+i+danmark&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=da&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=cr%3DcountryDK

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 18-03-04 23:13

Jeg bor selv på sydøstfyn, og herude ved nogle gamle kalkgrave i Klintholm lever og yngler klokkefrøen, det er ca 7 km nord for Lundeborg ved kysten ud for Vormark, i øvrigt også lige ved siden af Damestenen (Hesselagerstenen) - jeg har selv hørt frøerne derude flere gange.
mvh Benny

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 19-03-04 07:11

Frøen er måske afgået ved døden??Luk venligst

Kommentar
Fra : sissi

Dato : 12-05-04 20:27

Hey Bonlykke...
Her er lidt om klokkefrøen som jeg har fundet på www.danske-dyr.dk
.Klokkefrøen er meget sjælden i Danmark og findes kun enkelte steder, hvor den er truet af udryddelse. Omkring 1900 var klokkefrøen vidt udbredt på Fyn, Sjælland, Lolland-Falster, Møn og Bornholm, men er siden gået kraftigt tilbage.
I dag er den samlede danske bestand nede på 2000 dyr, som findes ganske få steder i Det sydfynske Øhav, på Fyn og på Sjælland. Klokkefrøen ses typisk i forsommeren, når den yngler i små varme vandhuller. I yngletiden er frøerne lette at få øje på, da hannerne kvækker om dagen og aftenen på lavt vand. Om efteråret er de knap så tydelige, men kan stadig ses omkring vandhullerne. Klokkefrøer foretrækker lavvandede vandhuller med masser af sol og varme og en kraftig vegetation. I skyggefulde og mere kølige vandhuller finder man dem ikke. Fra oktober til april er frøerne i dvale. Dvalen foregår som regel på land under sten og væltede træstammer.

Hilsen Sissi