/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Katten tisser på vores dyner
Fra : Kris
Vist : 1459 gange
30 point
Dato : 16-09-03 09:14

Vi har fået en killing for godt 3 måneder siden. I starten tissede og skred hun i kattebakken, men nu er hun begyndt at tisse i vores dyne(skider stadig i kattebakken). Er der nogen der ved hvorfor hun er begyndt med det og hvordan får vi hende til at holde op?

Mvh.
Kris

Kommentar
Fra : dortedyg

Dato : 16-09-03 09:38

Hvis du kigger under kategorien katte er der faktisk en del indlæg om katte/killinger der tisser på dynerne. Jeg ved ikke hvorfor de gør det. Min ene kat gjorde det også, men hold op md det igen. Jeg var over ham og skældte ham ud hvis jeg tog ham i det. Jeg lukkede døren indtil soveværelsen når jeg ikke var der. Ud over det skarpe øje, sørgede jeg også for at kattebakken var ekstrem indbydende for katten. Jeg rensede den og skiftede kattegrus tit. Mit bedste bud er at det er en form for markering. Ens dyne lugter jo meget af en selv.

/dortedyg

Kommentar
Fra : mango

Dato : 16-09-03 10:05

Sover katten hos jer? Får den lov at være i sengen?
Dette kan også være grunden..katte er jo flokdyr og har et heraki, du er føreren og den der bestemmer! Hvis så katten får lov at være på dit domæne (din seng) vil den jo forsøge at tage førerpladsen ved at afmærke sit territorium.
Venligst
Sus

Kommentar
Fra : Kris

Dato : 16-09-03 10:23

Ja, den sover hos os. Hvad kan man gøre ved det? Er der andre muligheder end at lukke hende ude af soveværelset?

Kommentar
Fra : mango

Dato : 16-09-03 10:39

Nej det er nok den bedste løsning.. der går sikkert et par nætter hvor den står og mjaver udenfor,men vær stærk (det er drønhårdt) men det lønner sig i sidste ende.
Held og lykke med det.
Sus

Accepteret svar
Fra : mango

Modtaget 40 point
Dato : 16-09-03 10:40

Nej det er nok den bedste løsning.. der går sikkert et par nætter hvor den står og mjaver udenfor,men vær stærk (det er drønhårdt) men det lønner sig i sidste ende.
Held og lykke med det.
Sus

Godkendelse af svar
Fra : Kris

Dato : 16-09-03 10:50

Tak for svaret mango. Det prøver vi så. Tak for jeres tid.

Kommentar
Fra : dortedyg

Dato : 16-09-03 11:01

Jeg vil lige tilføje at vores katte sover i vores seng når de har lyst til det og har altid gjort det. Denne adfærd er helt uafhængig af den enes dynetisseri.

/dortedyg

Kommentar
Fra : dortedyg

Dato : 16-09-03 11:08

Og endnu en lille ting... katte er ikke flokdyr. De afmærker deres områder for at fortælle andre hankatte at det er deres jagtområde og at de skal passe på at komme for tæt på. Hunde er flokdyr og vil, som du skrev Mango, forsøge at være føredyr i flokken, også selv om familien er flokken. Desuden er det kun hanhunde der har denne adfærd. Man skal lære hunden hvilken plads den har i hierakiet, men det er anderledes med katte. Katte er ikke loyale flokdyr. De ser sig selv som ligeværdige med mennesker og tollerere os kun i det omfang de har lyst til det.

/dortedyg

Kommentar
Fra : Kris

Dato : 16-09-03 13:27

Vores er en hunkat

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 17-09-03 22:36

Hej Kris.
Vores gjorde det også. I første omgang hjalp det at få hende steriliseret. Jeg troede, dyrlægen undersøgte hende på kryds og tværs i samme forbindelse, vi havde talt om hendes dynetisseri, og jeg er stadig sikker på at hun sagde, at hun havde lavet en urinundersøgelse. Men for nogle dage siden blev killingen ved med at lægge sig ned og se syg ud. Hun røg til dyrlæge lige på stedet, og heldigvis var det en anden dyrlæge. Det viste sig, hun havde en slem blærebetændelse, og fik et par sprøjter med antibiotika og smertelindrende. Siden har hun ikke tisset i dyner. Jeg ved ikke, om det holder denne gang - hun har været stoppet et par gange før, men jeg håber det bedste. Hun skal nu have antibiotika og smertestillende i ti dage, og så får hun noget specialfoder også. Det skal hun dog have i lang tid.
Men mit råd er, tag hende til dyrlægen og få hende undersøgt ordentligt med det samme. Og vær sikker på, at de også gør det.
Hilsen Jette