/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Multipladereol
Fra : Magnussen
Vist : 614 gange
40 point
Dato : 27-01-02 18:41

Hej,

Jeg skal lige om lidt flytte ind i en lejlighed på 4. sal i en ejendom i røde mursten fra omkring 1900. Der er plankegulve.

Langs en væg, som jeg ikke tror er en bærende væg, vil jeg gerne bygge en reol af multiplader. Der skal være både bøger og stereoanlæg.

Efter at have regnet ud, hvor mange multiplader jeg skal bruge, har jeg fundet ud af, at den vil komme til at veje (uden bøger osv.) ca. 700 kg fordelt over ca. 3 meter.

Kan dette lade sig gøre? Eller risikerer jeg, at gulvet (/underboens loft) tager skade?

vh
Magnussen

Accepteret svar
Fra : rcn

Modtaget 40 point
Dato : 28-01-02 09:56

Jeg flyttede engang ind i et hus fra samme periode og havde en kingsize-vandseng, der skulle stå på 1. sal. samt et stort akvarium. I den forbindelse undersøgte jeg, hvor vidt gulvet kunne holde, ved at tale med den tekniske forvaltning i byen. De fortalte, at der engang (for rigtigt mange år siden) blev vedtaget en regel om, hvor meget belastning gulvene min. skulle kunne holde til. Hvad svaret var helt nøjagtigt, kan jeg ikke huske, men det var en del mere end min vandseng vejede. - Og det var ca. 350 kg/m2 - uden mig og min kæreste
Nu skriver du ca. 700 kg pr. 3 lbm = ca 230 kg/lbm. Jeg gætter på, at den er 0,5 m dyb, d.v.s. at du får en belastning på ca 460 kg/m2. Nu bliver den ikke placeret langs en bærende væg desværre, for så ville jeg ikke ha' tøvet, men selvom gulvet godt kan holde til belastningen, risikerer du en nedbøjning, som ad åre kan resultere i sprækker i din underbos loft, men hvis han/hun har glasfilt på sit loft, vil det nu nok kunne holde.
Men er du stadig i tvivl så prøv at kontakte det tekniske forvaltning i din kommune. De vil helt sikkert gerne hjælpe dig.

Vh. Rikke