/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Hvordan ombygges septiktank til gennemlø~
Fra : JensJ
Vist : 2345 gange
20 point
Dato : 15-09-03 11:21

Jeg forestiller mig flg:

1) Septiktank tømmes.
2) T-stykker afmonteres
3) Der fyldes op med sand til et stykke under rørene. (Hvor godt skal det komprimeres ?)
4) Der støbes en betonbund med en rende mellem de 2 rør.

Er dette fremgangsmåden ?

Hvis nu t-stykkerne på til og afgang af en septiktank er faldet af, vil den så komme til at fungere problemfrit som gennemløbsbrønd af sig selv ? (Der er afløb til off. kloak)

mvh
Jens

Kommentar
Fra : stj

Dato : 15-09-03 13:12

Hej Jens
Det er den helt rigtige fremgangsmåde, jeg har selv lavet det engang.
Med hensyn til komprimeringen, så er det nok, at du tramper det godt til,
efterhånden som du fylder i.
Renden mellem de 2 rør skal laves af et på langs flækket 110mm pvc rør(de orange rør fra wavin),
dette halve rør støbes ned i betonen. Grunden til et flækket rør er, så man kan komme til at rense
denne vej.
Du må under ingen omstændigheder lade septictanken fungere som gennemløbsbrønd, også
selvom T-stykkerne er brækket af.
stj

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-09-03 14:41

Fremgangsmåden ser udmærket ud. Jeg vil foreslå, at du sørger for rigelig luftnedblæsning mens du er dernede. Ellers risikerer du kvælning på grund af kuldioxyd, som er tungere end atmosfæreluft. I dit sted ville jeg få fat på en gammel Nilfisk-tøndemodel og sætte slangen i toppen. Så kan den stå på kanten og suge atmæsfæreluft ind og blæse den ned til dig. En værkstedskompressor kan levere et langt større tryk, men ikke nær så mange liter/sekund.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-09-03 14:46

Hvis du vander godt, mens du hælder sand i, får du komprimeringen helt gratis, og i tilgift er du sikker på, at din betonstøbning bliver holdt fugtig, mens den hærder

Kommentar
Fra : knudsenfyn

Dato : 16-05-05 20:32

Når du støber i bunden til din nye gennemløbsbrønd er det vigtigt at du laver banketter i bunden så rotterne ikke kan sidde der og så der ikke kan ligge noget andet.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-05-05 21:07

Jeg tror ham der Jens bare er stukket af med svarene uden at kvittere for dem!