/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
Komprimering af MPEG1 (VCD)
Fra : Hrello123
Vist : 308 gange
130 point
Dato : 15-09-03 11:14

For ca. 4 uger siden købte jeg et gafikkort med TV-out/Video-in og er gået i gang med at digitalisere nogle TV-serier fra mine VHS-bånd. For at få den bedste kvalitet (når man ser det på TV'et) har jeg 'grappet' i størrelsen 352x288 og gemmer klippene som MPEG1 (VCD) for at få det til at fylde mindst muligt...
Jeg er kommet til det resultat at 20 minutters TV-serie fylder 200MB (sådan ca.), men kan man ikke få det til at fylde mindre endnu? Jeg mener bestemt at jeg har set nogle klip der varer ca. 30 minutter og fylder ca. 100MB, men hvordan i alverden har de gjort det? Jeg har brugt mange lange timer på at finde info om hvordan man kan komme til det ønskede resultat, men det står ikke ret meget om hvor meget klippene kan komme ned i størrelse, så er det meningen at man skal prøve samtlige programmer de disker op med, for så at selv skulle finde det bedste?

Jeg tror dette er et problem flere og flere vil komme ud for, så lad os prøve at gøre det så enkelt som muligt :)

/Kim

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 15-09-03 12:52

Du skal konvertere dine MPEG1 filer til at være komprimeret i et andet format, fx. MPEG4 eller DivX 5.1
De nye formater har en meget bedre komprimeringsgrad end det første (MPEG1) format.

Det er også tænkeligt at du kan installere en anden CODEC, så du direkte kan gemme i et andet format.
CODEC er en forkortelse for codeing/decodeing eller med andre ord, et kodningsformat.

Jeg har ikke umiddelbart en anbefaling af et velegnet konverteringsprogram.

mvh. Per

Kommentar
Fra : joni321

Dato : 05-10-03 00:05

Jeg vil anbefale dig enten af komprimere i formatet DivX eller Xvid, der er de formater der giver den bedste størrelse i forhold til kvalitets tabet. Hvis du har en videofil der er i rå format (ukomprimeret), vil jeg anbefale programmet VirtualDub som er gratis. Personlig bruger jeg et tv-tuner kort, hvor softwaren WinDVR komprimere tv serierne direkte over i DivX.
Forresten kan du også komprimere dine videofiler yderligere i VirtualDub ved at komprimere lyden i mp3 format.
God fornøjelse!

mvh. Jonas

*Links*
Nyeste Divx 5.1 både til kompremering og afkodning (uden spyware): http://www.afterdawn.com/software/video_software/video_encoders/divx_5_for_windows.cfm

Samlet Codec Pakke med bl.a. Xvid:
http://www.afterdawn.com/software/video_software/codecs_and_filters/ffdshow.cfm

VirtualDub:
http://www.afterdawn.com/software/video_software/video_capture_tools/virtualdub.cfm

Kommentar
Fra : phatlasse

Dato : 11-11-03 13:35

Jeg vil nu hellere anbefale at capture med et "loseless capture codec", og så i en højere opløsning end den du opgiver (Hvis dit kort understøtter det)
Det kræver dog at du har en del mere harddisk til rådighed.
Bagtefter kan du så encode til enten DivX eller Xvid.

Alt dette er selvfølgelig noget der tager en del mere tid, men resultatet blir også mærkbart bedre.

Her er et par guides:
http://www.digitalempire.frac.dk/capture.shtml
http://www.digitalempire.frac.dk/avidivx.shtml