/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
fdisk ? /Bios
Fra : stincray
Vist : 791 gange
50 point
Dato : 27-01-02 00:55

hej

jeg har lige købt en ny hardisk 60gb max. den ville jeg gerne sætte i min lidt alderne asus bundkort TX97-x
men når jeg prøver at finde disken inde i bios kommer den og siger at det er en 33,2gb ?
der efter gik jeg i fdisk det var det samme 33,2gb jeg installerede win 98se for at se om den kunne finde alle 60gb men nej samme problem 33,2 gb jegf har ledt efter en ny bios version men uden held pl hjælp hvad gør jeg forkert?

mvh s

Kommentar
Fra : vestergade

Dato : 27-01-02 01:41

Hej

Der findes faktisk 7 forskellige udgaver af dette bundkort. Er dit kort med eller uden onboard audio ????

Kommentar
Fra : vestergade

Dato : 27-01-02 01:48

Du siger du har prøvet at køre F-disk :http://www.mobilixnet.dk/~mob27219/fdisk.htm
Hvis det ikke hjælper, kan du prøve at køre "Debug":http://www.mobilixnet.dk/~mob27219/debug.htm

MH
Vestergade

Kommentar
Fra : stincray

Dato : 27-01-02 01:53

hej igen mit bundkort er uden uden onboard audio

Kommentar
Fra : stincray

Dato : 27-01-02 01:57

helt precist hedder det TX97-X
BIOS 12/02/97-82430TX<TX97-X>C-00

og #401A0-0108X

Kommentar
Fra : vestergade

Dato : 27-01-02 02:04

Har du manualen ??? Ellers kan du hente den her :http://www.asus.com.tw/download/manual/mb-man-other.htm#socket7

Dit kort er et Socket 7. Chipset :Intel 430TX
82439TX
82371AB

Kommentar
Fra : stincray

Dato : 27-01-02 02:15

jeg har manualen men den er ikke til nogle hjælp da der ikke står hvor store HD den understytter .
er der ikke en måde man kan snyde bios så fdisk kan se det faktiske indhold på disken? og dermed win 98
eller en win der kan ?

Kommentar
Fra : vestergade

Dato : 27-01-02 02:18

Du skal have fat i den nyeste Bios-opdatering. De opdateringer der er lige nu, kan du finde her :

http://www.abios.com/asus/asus-430tx.html

Kommentar
Fra : stincray

Dato : 27-01-02 02:25

øhh ja du ved vel ikke hvad den hedder den jeg skal bruge ? for jeg kan ikke se det for der er kun 2 til tx97-x og den der hedder 0108x er den der er på i forvejen men hvis du kan se en nyer må du meget gerne sige hvilken :D

Kommentar
Fra : vestergade

Dato : 27-01-02 02:29
Kommentar
Fra : stincray

Dato : 27-01-02 02:36

jo tak men jeg ved godt hvordan man opdatere, jeg mangler bare den nyeste fil, det er selve filen jeg ikke kan finde, flash programmet har jeg :D jeg mangler bare en nyere bios fil end 0108x

Kommentar
Fra : Clausen

Dato : 27-01-02 06:01

Jeg bruger altid Partition Magic til den slags problemer. Den viser altid de rigtige oplysninger om ens harddisk i forhold til fdisk. Desværre koster det noget, men måske kan du klare dig med en prøveversion, hvis du søger under PowerQuest.

Kommentar
Fra : Scarface

Dato : 28-01-02 02:47

Jeg havde nøjagtigt samme problem for et halvt år siden. Jeg opgav at opdatere min Bios, men valgte i stedet at bruge et program der hedder "Disk Manager 2000 ".
Har siden da haft fuld udnyttelse af hele den nye harddisk og helt uden et eneste problem.
Du kan læse om progammet og evt. downloade programmet helt frit her:
http://www.storage.ibm.com/hdd/support/dm2kwin.htm

Kommentar
Fra : stincray

Dato : 28-01-02 15:40

mange tak for alle svarene men desværre er jeg satdig ikke kommet længere da Disk Manager 2000 heller ikke finder den disk jeg er dog kommet så langt at jeg nu ved men 100%sikkerhed at det er bios den er gal med den kan finde en 10gb men altså ikke den 60ér øv og ASUS er ikke det board jeg køber næste gang da de ikke har nogle opdateret bios versioner der er nyere end 1997 :( men ellers mange tak for alle svarene:D

Kommentar
Fra : Thomsbaek

Dato : 16-02-02 00:47

Hej Stincray.
Jeg har lige haft samme problem for 14 dage siden. Jeg ville installerer en 80 GB HD i min lidt ældre pc, som jeg ville bruge som filserver. Jeg kunne ikke finde min nye HD, så jeg måtte hente den nyeste Bios opdatering, og installerer den.
Det fik desværre ikke noget ud af. ( jeg havde sat den nye HD på som slave )
Jeg fandt ud af at hvis jeg satte den på som master kunne den godt findes, men virkede ikke.
Herefter gik jeg ind i min Bios og oprettede den manuelt ved at sætte den op som USER og så står der på din HD hvormange cylinder/sektorer/hoveder der er på den, og det taster du så ind. Helt ude til højre skal du vælge NORMAL ( den står til AUTO ), og herefter fik jeg det til at virke.
Hvis du har opdateret din Bios så skal du huske at gå ind i din Bios og " load default" før det virker.

Problemet har ikke noget med dit styresystem og gøre for det bliver først indlæst efter din HD er fundet idet det bliver afviklet fra din Bios.

Når du så har fået det til at virke kan du begynde med alle de forskellige stykker software som Disk Manager 2000, Partition Magic eller F-Disk

Husk lige at sætte dine Jumper rigtigt på din HD.

Håber det lykkes.

Mvh.
Henrik

Accepteret svar
Fra : PanicAttack

Modtaget 50 point
Dato : 15-03-02 09:28

Hej Stincray

Jeg har siddet med det samme problem!
Jeg går du fra at det er en Maxtor 60gb hardisk vi snakker om?
Hvis du ikke har Windows 2000 eller NT, jeg tror heller ikke dette kan lade sig gøre med XP:
Hvis du ikke fik en diskkette med til din HD, så kan du gå ind på:
Http://www.maxtor.com -> Product Support -> Software & Utilities
og downloade programmet, MaxBlast Plus II
Med dette program kan du lave en startup-diskkette.
Start op på den og brug programmet til at formatere og dele din harddisk op med
Håber det lykkes ???

Hvis nogen ved hvad man gør når man har 2000,NT eller XP hvil jeg meget gerne vide det !!!'

Hilsen
TP

Godkendelse af svar
Fra : stincray

Dato : 15-03-02 10:33

Tak for svaret PanicAttack.