/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Bredbånd / Spørgsmål
10  Nordsted1 805
hvem tilhøre en Ip-adresse
Fra : mikkel1
Vist : 8067 gange
38 point
Dato : 15-09-03 09:43

Hej
Jeg ved ikke om jeg stille spøsmålet det rigtige sted, men findes der et site hvor man kan se hvem der har en specifik IP adresse?

Vh
Mikkel

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-09-03 09:54
Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 15-09-03 09:58

Hej Mikkel

Det kan du f.eks. her :
http://www.dk-hostmaster.dk/dkhostcms/bs?pageid=79&action=cmsview&language=da&

blot indtast ip-adresse

mvh srhansen

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 15-09-03 10:00

Hej CLAN, du er hurtig på aftrækkeren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-09-03 10:09

Ohøjsa srhansen
Just call me Billy yhe kid
Det var faktisk ikke så længe siden, jeg var med i noget om IP adr. så jeg kopierede bare
Jeg tror bare ikke at Mikkel får meget ud af det, da det nok nærmere er udbyderen han får fat i.
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 15-09-03 10:16

Hej igen.

Ja, det er hosten eller ejeren af domænet han får fat i.
Nu du er her så opretter jeg lige et spørgsmål om fiskeri.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-09-03 10:24

OK! Opret det bare til 1 point
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-09-03 10:25

eller skriv på
marquardsen@email.dk

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 15-09-03 11:48

I princippet så er der ingen der "ejer" et IP nummer, da Internettet som selvejende og selv administrerende institution(er) ejer ALLE IP numre.

Du har allerede fået links til flere af dem, her er en liste med forkortelser og deres navne

IANA - Internet Assigned Numbers Authority
ISOC - Internet Society
InterNIC - US domain master (.com .org .gov .net)
RIPE - Network coordination centre for Europe and the surrounding area
APIC - Asian Pacific region NIC
W3C - World Wide Web Consortium - beslutter HTML / XML formater

listen er hentet fra http://www.3iii.dk/computer/inet_org.htm på den side er der links til disse og flere Internet organisationer.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 15-09-03 11:49

Ved at benytte http://www.ripe.net/perl/whois på fx. 213.237.127.45 så kan du få at vide hvem der lokalt administrer dette IP nummer.

Det svar du får er længere end følgende citat, men allerede her ser vi at 213.237.127.x benyttes af Tiscali i Danmark.

Citat
inetnum: 213.237.127.0 - 213.237.127.255
netname: WOLDK
descr: Tiscali Denmark A/S
country: DK
admin-c: TISC1-RIPE
tech-c: TISC1-RIPE
status: ASSIGNED PA
mnt-by: AS8807-MNT
changed: lchristiansen@dk.tiscali.com 20020415
source: RIPE

Accepteret svar
Fra : Per.Frederiksen

Modtaget 38 point
Dato : 15-09-03 11:49

Hvis du vil vide hvilken bruger der benytter et give IP nummer.
Fx. hviklen bruger er tilkoblet IP 213.237.14.195 så kommer du tættest på ved at benytte et Reverse-DNS.

Til det formål benytter jeg som regel freeware programmet SamSpade
Download fra http://www.samspade.org/ssw/

Reverse-DNS er indbygget i Trace funktionen.

I det følgende har jeg Tracet til ovennævnte IP nummer

09/15/03 11:05:44 Fast traceroute 213.237.14.195
1 192.168.1.1 0ms 0ms 0ms TTL: 0 (No rDNS)
2 213.237.127.45 32ms 31ms 47ms TTL: 0 (cr0.ro.tiscali.dk ok)
3 213.237.127.25 47ms 46ms 31ms TTL: 0 (cr0.hv.tiscali.dk ok)
4 213.237.14.195 63ms 62ms 63ms TTL:252 (213.237.14.195.adsl.hv.worldonline.dk ok)

Linie 4 giver mig den tætteste information til hvem der benytter IP nummeret.
Det er en adsl forbindelse i hvalsø, som er koblet til Tiscali's net.

Dette er som regel det tætteste du kan komme på at vide hvem der benytter et givet IP nummer.

Hvis du SKAL vide mere, så skal du notere det præcis tidspunkt hvor dette IP nummer blev benyttet, få en ransagskendelse, og rette henvendelse til netværks systemet, i dette tilfælde Tiscali.
De kan så oplyse navn på den bruger som på præcist det tidspunkt er den ansvarlig lejer at det pågældende IP nummer.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 15-09-03 12:04

Det er muligt at udføre yderligere test, for at se om man kan komme i forbindelse med den pc der måtte stå på det pågældende IP nummer. Så begynder det imidlertid at blive kompliceret, og i nogle sammenhænge også ulovligt, så jeg har brug for at vide mere om din forespørgsel, før jeg kan give eksempler.

Generelt kan jeg sige, at de metoder der ikke er ulovlige, det er dem hvor man benyter servere ude på nettet, dvs. i det offentlige rum, til at finde yderligere informationer. Eller servere der måtte køre på udvalgte porte på den pågældende pc, hvor der er adgang uden brug af passwords.

det kan sammenlignes med at enhver må slå op i telefon bogen og læse hvad der står om et givet telefon nummer, eller Mostrups vejviser, eller Den Blå Bog, eller..... listen er lang af offentligt tilgængelige papir informationer.
Således er der også en række elektroniske opslagsværker der er nemt tilgængelige.

At gå ind på selve serveren svarer til at gå ind i en butik. Du må se, men som regel ikke ødelægge.
Hvis døre er ulåst, og du ikke fjerner noget, er det så indbrud hvis du går rundt i butikken efter almindelig lukke tid. Nej, vel.
Kan butiks ejeren tillade sig at blive sur? Ja, på sig selv, fordi han ikke låste sin fordør.
Har det været ulovlig indtrængen? Nej, døren var jo åben, og jeg kiggede bare!

Det siger sig selv, at du ikke må udføre noget som ejeren af serveren ikke ville ønske, også selv om det evt. er muligt.
Butikken eller serveren er privat ejendom, og bare fordi du kan gå der ind, giver det dig ikke ret til at gøre som du vil.
Alle rettigheder til at disponere over privat ejendom, tilhører ejeren. Det er simpel logik.

mvh. Per

Godkendelse af svar
Fra : mikkel1

Dato : 15-09-03 12:33

Tak for svaret Per.Frederiksen.
Det er nu ikke noget med en ransagskendelse jeg havde bare en der prøvede af på min firewall samme ip der bliv ved med at komme

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-09-03 12:39

Øv! Nu begyndte det ellers lige at blive spændende

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 15-09-03 12:43

Per,

Det er ulovligt at skaffe sig adgang til andres computere, også selv om man bare vil kigge. Portscanning i sig selv uden handling er ligeså ulovligt.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 15-09-03 12:59

>srhansen

Se mit nye spørgsmål, vedr. portscanning.