/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvad indebærer Byggeretligt skel
Fra : Growler
Vist : 6710 gange
50 point
Dato : 26-01-02 23:50

På mit nyerhvervede hus er der tinglyst byggeretligt skel, i en afstand af 10 meter fra bygningerne. Hvad betyder det rent faktisk ? Må man evt sætte en carport op i dette stykke eller skal det stå helt uberørt ? Rundt om grunden er der kun marker ingen naboer.
På forhånd tak for et svar.

Accepteret svar
Fra : rcn

Modtaget 50 point
Dato : 27-01-02 01:21

Det forvirrer mig lidt at du skriver 10 meter fra bygningen, da det som regel er fra skel man afsætter et byggeretligt skel. Er det et fredet hus?
Et byggeretligt skel indgår i det almindelige bygningsreglement, men kan i særlige tilfælde øges eller mindskes.
Du kan læse reglerne her nedenfor.

Uddrag af bygningsreglement:

11.3.1 Garager, carporte, overdækkede terrasser, som
ikke er hævet over terræn, drivhuse, skure og lignende
mindre bygninger til udhusformål, herunder
fyrrum, samt lagertanke for fyringsolie og lignende
installationer, som er nødvendige til selve
bygningens drift, kan opføres i eller nærmere
naboskel eller sti end 2,5 m, når betingelserne a-e
er opfyldt:
a. Det samlede areal af de bygninger, der ligger i
naboskel eller nærmere skel end 2,5 m, må
ikke være over 50 m2.
b. De sider, der vender mod skel, må ikke have
større samlet længde end 12,0 m. Anbringes en
bygning i et hjørne af grunden, medregnes kun
den længste side. Anbringes en bygning nær-mere
2,5 m til to modstående skel medregnes
kun den længste side. Udhæng udover 0,5 m
medregnes til bygningens længde. Længden af
en carport måles 0,5 m inden for tagfladens
begrænsning.
c. Ingen del af bygningens ydervægge eller tag,
må inden for en afstand af 2,5 m fra skel være
højere end 2,5 m over terræn eller det for byg-ningen
fastsatte niveauplan.
d. Der må ikke udføres vinduer imod skel.
e. Tagvand skal holdes inde på egen grund.

Her kan du læse bygningsreglementet for småhuse.
http://www.arkinfo.dk/love/brs98.pdf

Vh. Rikke

Kommentar
Fra : Growler

Dato : 27-01-02 13:46

Tak for dit svar Rikke, det er nok mig der er en "smule tung at danse med" idet jeg ikke helt forstår mig på "juristeri". Jeg vil lige prøve at forklare dit situationen:
Jeg er i besiddelse af et papir der hedder: Deklaration. Her står der at naboen til mig vi kalder ham matrikelnr 19 meddeler herved tilladelse til, at der tinglyses byggeretligt skel på matrikel nr 19 i en afstand af 10 meter fra eksisterende bebyggelse på matrikelnummer 21 (min matrikel) i overensstemmelse med rids. Nærværende deklaration respekterer byrder hæftelser samt servitutter på ejendommen.
Når jeg ser på "rids'et" ser det ud som om at det egentlig har gjort min matrikel større. Når man ser det i virkeligheden er der et elektrisk hegn 10 meter fra huset der har til formål at holde matr. nr 19's får inde på nr 19. Derefter en græsbræmme der er skellet og så min hæk..man kan med andre ord sige at der er en græsperimeter mellem elhegn og hæk. Deklarationen er lyst engang i 1977 og har formentlig haft til formål at holde en eller anden afstand mellem min (kommende) bolig og fårene.
Det der er lidt uvist for mig er..om jeg må gøre noget i den græsbremme..en carport der ville være rar..eller om det rent faktisk er naboens jord og han blot i sin tid har været flink...er der nogen forslag ???

Kommentar
Fra : troelsbrinck

Dato : 09-04-05 18:37

Hvad er den juridiske forskel på et skel og et byggeretligt skel?