/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Stoppe med at hoppe i møblerne...
Fra : nicolehh
Vist : 441 gange
200 point
Dato : 14-09-03 17:11

Hvordan stopper vi vores datter på 18 mdr. fra at hoppe rundt i møblerne??

Vi har prøvet med, NEJ!, tage hende ned, "hive" hende ned, skælde ud, aktivere hende med noget andet mm.
Men lige lidt hjælper det....

Det er som om der er en magnet i sofaen, der er en 2+3, så der er mange muligheder for at falde ned...

Jeg vil bare gerne undgå, at hun ryger ned og slår sig grusomt, og har da også op til flere gange måtte gribe hende, på vej ud over kanten...

Får koldsved over hele kroppen, når jeg ser at hun er tæt på at falde ned, og det kan ikke være rigtigt, at vi skal blive uvenner over det!?!!

Det er bare ikke hele tiden vi kan være over hende...
Har jo også noget der SKAL laves!!

Alle former for hjælp ønskes!!!

Kommentar
Fra : polleput

Dato : 14-09-03 17:21

nicolehh!!! der er ikke andet at gøre end at tage hende ned fra sofaen hver gang.....vær konsekvent.....der skal sikkert mange gange til....sådan vil det være med mange gange med andre ting osse....fat mod og hold ud 10 gange er ikke bare nok...men ved osse at det er svært at holde det.....held og lykke

polleput

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 14-09-03 17:26

Tak for dit svar, men jeg syntes jo at der må være andet at gøre, da hun syntes det er rigtig sjovt at jeg kommer hen og hiver hende ned, og så kravler hun bare op igen...

Ved godt at hun ikke er den eneste der gør det, men er bare lidt "træt" af det standart svar, at blive ved med at tage hende ned...

(misforstå mig nu ikke )

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 14-09-03 17:26

Og når hun så er taget ned, er det vigtigt at vise hende noget andet hun kan beskæftige sig med OMGÅENDE på den måde får hun ikke tid til at tænke på hvor ærgerligt det var at blive afbrudt i en sjov leg, denne "erstatnings aktivitet" må gerne være noget der indebærer samme niveau af fysisk udfoldelse, hun har givetvis noget overskuds energi hun skal have brændt af

Kommentar
Fra : briani

Dato : 14-09-03 17:43

Hejsa nicolehh
Nu bliver jeg sku nok upopulær

Men en lille klask i rumpetten,når man gør noget forkert
Det er der vist aldrig nogen der har taget skade af.
Mvh Brian

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 14-09-03 18:02

Hej nicolehh
Uha! Nu skal jeg jo til at tænke tilbage (vores er nu 22 & 20), men lidt kan jeg da huske
Konsekvens... ja den er go' nok. Det er nævnt tidligere!
Da "vores" var mindre og det ikke hjalp, ja så fratog vi som "straf" nogle af deres "goder". Her skal man huske at være konsekvent, for ellers hjælper det ikke en meter.
Af "goder" kan nævnes flere. Det kan være de 10 min. de får lov til at være oppe længere, det kan være se en film på TV de har glædet sig til, det kan være et "point system" på lommepengene. Vi havde f.eks problemer med en masse bandeord (på forkerte tidspunkter), her kostede det 25 øre af lommepengene for hver gang.
Du kender dit barns "goder" bedre end mig, så du finder sikkert på noget - hvis du vælger at afprøve det
Lykke til...
Søren

NB: Det er KUN naturligt for et barn at afprøve grænser.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 14-09-03 18:07

NNBB: Upsa... 18 mdr. Luk øjnene og lad hende falde ned (ja jeg ved det godt)... eller som Brian er inde på, et bestemt (ikke voldsomt men hårdt nok til at kunne virke) klap bag i - det er trods alt bedre end at falde ned

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 14-09-03 18:13

Prøv at arrangere det sådan, at hun ikke kommer til skade,
hvis hun falder ned - læg hynder på gulvet el lign.

For det sjove består åbenbart i, at du kommer og tager hende ned.
Hvis du holder op med det og bare ignorerer hopperiet, bliver hun
sikkert hurtigt træt af den spøg.

Og så kan du samle hynderne op igen.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 14-09-03 18:22

God idé Rellom, god idé (og jeg mener det)
Og mor nicolehh kan jo ej heller passe på hele tiden. Lad hende lære, at det du siger passer og hvis hun ikke lytter, så sker der noget "ubehageligt".
Begynd så at tænke på den her... den kan jeg nemlig selv huske (og kan stadig få gåsehud). Tænk på første gang du skal lade hende cykle ALENE til skole.
Tro mig, den der med små børn = små problemer, og store... 'den passer. Det er bare problematikken / bekymringerne som "udskiftes"... men jeg kan godt forstå din fortvivlelse.
Søren

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 14-09-03 19:05

Tak for jeres svar, det var da lidt at grine af om ikke andet...

Vi har prøvet at ignorere hendes hopperi, men det holder mit tyndslidte nervesystem ikke til... -kan høre hende falde, uden at det sker...

Den med hynderne på gulvet er også god, lige indtil hun finder de puder, fjerner dem, og hopper ud over kanten på sofaen...

Har ikke i sinde at give hende en i røven, selv om det jo nok ville have en virkning, men er bare blevet klogere det sidste halve år...
Det er ikke sikkert det giver den ØNSKEDE virkning...

Har i flere gode ideer??

Kommentar
Fra : wipo

Dato : 14-09-03 20:16

hej
hvad med at forbyde hende adgang til stuen ( eller hvor den nu står) f.eks. i 3 dage eller mere hvis hun ikke holder op. har I ikke en dør der kan lukkes
(bare et forslag)

m.v.h. Wipo

Kommentar
Fra : mango

Dato : 14-09-03 20:33

Oki..jeg prøver: Din datter kan mærke at det "kun" er fordi du er bekymret..du mener det jo ikke helt vel? Du er bare bange for at hun falder på gulvet..! Hvordan vil du have at et lille barn skal forstå den besked? Nej DU SKAL FANDEN GALME MENE DET når du nu fortæller, viser hende, at du mener det!
Ja, nu ved jeg godt at du vil sige: Jamen det har jeg jo gjort 100 gange, nej vil jeg jo så påstå, du har ikke MENT hvad du siger!! Børn KRÆVER faktisk at få grænser og besked om hvad de må og ikke må og det er os forældre/voksne der skal vise dem hvordan vi lever i denne verden...hvor skulle de ellers vide det fra?
Jeg er heller ikke tilhænger af at man slår børn..men har da selv givet mine et lille klask bagi..men det var jo når jeg var helt ude og skide og ikke anede mine levende råd. Dem, altså rådene, har man jo bare ikke liiige som nye forældre vel? Men nicolehh, du må øve dig og jeg synes det er fint du spørger andre til råds, men først og fremmest skal du lytte til din egen indre stemme.....du sidder jo også og venter på at en eller anden skal give dig det råd, som du jo selv ligger inde med svaret på...ikke sandt?
Mange kærlige hilsner
Sus
(mor til 3 )

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 14-09-03 20:33

Nej, wipo, det har vi dessvære ikke...
Det er en dobbelt stue, med adgang direkte ud til køkkenet...

Og hvor har vi ærget os over det tit!!

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 14-09-03 20:43

Kære Sus...

Tak for dit svar!!

Det sidste middel jeg er gået over til er at hive hende ned af sofaen, på en ret så ikke rar måde, enten en i arm og et ben, eller bare revet hende ned i en arm og så lægge hende på gulvet i den anden stue, så græder hun lidt og løber ind til sofaen igen...!??!

Ellers er hun røget i seng et par gange, hvor hun ikke har fattet budskabet efter ca. 8-12 gange på den måde... HUn kommer så op igen, efter ca. 10-20 min. hvor hun har ligget/siddet og leget og jeg er faldet end igen! Det har hjulpet én enkelt af de ca. 3-4 gange det er sket, men jeg ved ikke om det metoden der hjælper eller om det er fordi hun bare lige havde glemt legen!??!

Nej, sus jeg sidder ikke med andre råd end at klappe hende en eller flere i bagen, og det vil jeg ikke gøre, derfor spørger jeg!!!

(desuden er hun slet ikke gammel nok til at kunne forstå hvorfor hun en endefuld)

Accepteret svar
Fra : mango

Modtaget 200 point
Dato : 14-09-03 21:00

Jamen jeg synes da du skulle prøve med den metode et stykke tid endnu, det lyder somom det er en fin metode. Om hun ikke forstår hvorfor hun får en endefuld..det er jeg nok ikke helt enig i !! Men hold dig, som du også gør, fra den løsning...Det er som at slå en blomst, for at den skal gro bedre!!!
Tålmodighed og konsekvens er nok kodeordet

Al held og lykke
Sus

Godkendelse af svar
Fra : nicolehh

Dato : 14-09-03 21:12

Tak for svaret mango.

Jeg var ikke sikker på at det var en brugbar metode, men jeg acceptere dit svar, da jeg godt kan se at jeg ikke får andre metoder her jeg kan acceptere og du har så bekræftet mig i at det jeg gør er mere virkningsfuldt end noget af det andet jeg har forsøgt!!

Endnu engang TAK!

Kommentar
Fra : mango

Dato : 15-09-03 08:40

Selv tak, jeg er sikker på at du nok skal få løst problemet hen ad vejen..jeg har selv haft..øhh har hende da stadig (hun er nu 9 år) en meget stædig ung dame, som jeg har taget mange kampe med...da vi er nøjagtig lige stædige..det betød bare at jeg måtte være liiige en tand mere stædig og vedholdende..det er hårdt, men fantastisk lærerigt!!
Det er èn stor læreproces at have børn!
Mange kærlige tanker
Sus