/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Tvekulsurt Natron giver en smag af soda
Fra : vi
Vist : 12992 gange
50 point
Dato : 14-09-03 10:47

Hej..
Jeg har et spørgsmål omkring kemi... se her:
Natron ("tvekulsurt") anvendes i husholdningen som hævemidde, f.eks. i æbelskiver. Stoffet kan fungere som hævemiddel, fordi det afgiver gasser ved ophedning. Ophedningen bevirker altså en kemisk omdannelse af stoffet.
Det kemiske navn for natron er natriumhydrogencarbonat. Formlen er NaHCO3. det er salt, der består af ionerne Na+ og HCO-.
Spørgsmålet er:
Ifølge bagerbøger kan tvekulsurt natron give bagværket
en afsmag af soda. Hvordan kan det forklares?

Med Venlig hilsen Schrøder

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 14-09-03 12:50

Fordi det er soda.
Bruges også til af gøre tænder hvidere med. Bismagen ved f.eks Golgate med Whitening er Soda smagen.

Læs lidt mere her:
http://www.google.dk/search?hl=da&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=soda+natron&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=lr%3Dlang_da

mvh
Jens

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-09-03 13:03

Hvis du trækker CO2 fra NaHCO3, får du NaOH, men helt så let er det ikke. Det ER soda. Processen ser sådan ud: 2 NaHCO3 > Na2CO3 + CO2 + H2O

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 18-09-03 17:48

har du fået svar eller vil du have sandheden

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 50 point
Dato : 22-09-03 15:25

Problemet er vel, at Schrøder ligesom mange andre her på linien stiller sig tilfreds med svaret, men undlader at kvittere for det. Hvordan kvitterer man forresten for et svar og giver det de udlovede point?

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 22-09-03 15:39

"accepter som svar"

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-09-03 18:14

Hvad med dig selv, Beck? Du har jo et par spørgsmål om ledningsevne og mikrobølgeovn!

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 22-09-03 18:25

har du skrevet indlæg ????

Godkendelse af svar
Fra : vi

Dato : 22-09-03 19:22

Tak for svaret pbp_et.

Kommentar
Fra : MetteClausen

Dato : 11-11-03 17:49

Jeg takker for svaret...

Kommentar
Fra : dillertjavs

Dato : 18-11-03 17:17

Hey schrøder...
Tak for dit spørgsmål.. Du har reddet min kemi-rapport ;)

Kommentar
Fra : Natron

Dato : 07-12-03 23:10

jeg takker også i har reddet min kemi rapport lige på falderebet selvom det er lidt snyd syns jeg stadig at jeg har fortjentdet...he he

Kommentar
Fra : fervent10

Dato : 08-12-03 00:16

jeg vil også takke for svarene. der reddede i lige min kemirapport. der er mange herinde der går i 1.g lidt underlig. nå men tak

Kommentar
Fra : Natron

Dato : 08-12-03 18:34

hva hvor mange 1g'er er der her....vel ikke nogen fra Roskilde....hey har en idee.kan vi ikke lave et eller andet alle os 1g'er herinde en tråd eller et ellerandet så kan vi jo hjælpe og give goderåd til hinanden..

Kommentar
Fra : 1217

Dato : 09-12-03 17:47

Tak for spørgsmålet og svaret, det var lige det jeg skullle bruge til min kemi rapport

Kommentar
Fra : fervent10

Dato : 10-12-03 22:08

jo det er jeg med på... (natron)