/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Ny PC, hvilket styresystem?
Fra : henrik59
Vist : 526 gange
50 point
Dato : 14-09-03 01:35

Jeg har lige bestilt en ny PC; er i tvivl om, hvilken udgave af Windows jeg skal installere, Windows 2000 eller XP.
Kan nogen kort gøre rede for forskelle, samt fordele og ulemper ved de to udgaver?
Jeg har læst, at XP skulle være mere poppet, hvad grafikken angår, og derfor sløver maskinen mere end 2000, er det rigtigt?

Kommentar
Fra : thewolf

Dato : 14-09-03 01:56

Hei
Hvis du skal bruke den til spillemaskin, så kjør winxp, hvis ikke til spill kjør win2000.
Forskjell, ja si det, innebygget brenner i winxp, fjernhjelp i winxp, raskere oppstart i winxp.
Tungre graffikk i winxp, som du lett kan ta bort, for så å la den ligne på win2000.
Har testet ut begge type os i nettverk, og synes at win2000, kjører mer stabilt over lengre perioder enn winxp.
Win2000 kan en kjøre på 128 mb, mens en bør minimum ha 256 til winxp
Eg selv kjører dualboot win2000/winxp/redhat for øyeblikket. Winxp, blir minst brukt av meg
Velvel, dette var mine meninger om saken, men du får sikkert andre meninger også
Men lykke til med din nye maskin

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 14-09-03 05:22

Ny PC = Winxp pro sp1 ! Win 2000 er desværre forældet i dag! Begge har den samme kerne (næsten) men med hensyn til drivere er du bedre stillet med XP. Og der er altså ikke tungt grafik i XP thewolf! Og hvilken computer i dag blir solgt under 256 Mb ram?

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 14-09-03 06:00

Jeg ville under alle omstændighedder vælge xp Home det har tjent mig godt.

http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=41659

Manse9933

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 14-09-03 10:08

Når du siger at du har bestilt en ny pc, så tror jeg ikke du skal være bange for at den ikke kan køre win xp, jeg har da en gammel 800mhz/128mbram sående og den kører da win xp helt fint (det er dog lidt hurtigere på 2,6ghz'en ;)) Men jeg ville klart vælge Win XP, da det har en masse fede detaljer, som indbygget brænder software, nemmere adgang til netværk osv. , og en masse andre fede ting! Derudover er det meget pænere end det mega kedelige win2000...

Windows 2000 må nok siges at være forældet, det er jo trods alt mindst 3 år gammelt

Om du vil vælge Home Edition eller Proffesional editon, afhænger af om du skal bruge den som server osv, hvilket kun Pro versionen kan...

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 14-09-03 11:01

Hejsa
Nu lyder spørgsmålet "Hvilket Styresystem" og ja, spørgeren starter op med. hvilken version af Windows I/vi vil anbefale. Jeg har selv XP Pro og syntes selvfølgelig den er bedre end de gamle (har alle versionerne på hylden). Siden XP kom på gaden, har jeg ikke set eller mødt problemer, som har fået mig til at gå baglæns i versionerne.
Det var så Windows fra Microsoft... men vi bør vel også nævne Linux. Jeg har aldrig selv testet Linux og kan derfor ikke råde hvad angår dette styresystem, men mange vil ikke bytte det for guld og grønne skove.
Måske du vil modtage lidt Linux info på denne streng. Jeg mener også det bør nævnes
Uden at skulle fremhæve systemet (jeg er Win mand) så findes der jo også Macintoch (Mac).
Du kan læse lidt om Linux på: http://www.sslug.dk/artikler/histov.html og http://www.sslug.dk/emailarkiv/teknik/1999_03/msg00609.html
Du kan læse lidt om Mac på: http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=3837 og http://www.macit.dk/
Men der er sikkert mange andre steder, hvor du kan indsamle info. Prøv evt. at søge lidt på nettet via Google.

Hygge... og fortsat god weekend
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 14-09-03 11:02

Up! Det skulle staves Macintosh, macintoch er vist karameller

Kommentar
Fra : mrhan

Dato : 14-09-03 11:04

Hejsa.....
Jaja ..... mange der taler varmt for win XP .... Det vil jeg nu ikke.... Win 2k pro er det eneste rigtige .....
Det er det mest stabile system der er lavet af sin slags.......
Du kan selv vælge hvilke programmer du vil benytte både til brænding som media afspiller og meget andet, hvor XP jo har disse dele integreret.... Hvis man er bare en smule erfaren bruger vil man selv have lov at bestemme hvilke programmer man vil benytte, og ikke lade Bill Gates sørge for det. Selvfølgelig kan man osse selv vælge at bruge et andet brænderprogram end det der er integreret i XP, men så ligger det andet jo bare og fylder unyttigt op. Ca. 75 % af de computer folk jeg beskæftiger mig med er enten gået tilbage til, eller har beholdt win 2k pro.

Kommentaren angående at den ikke skulle kunne bruges som spillemaskine passer slet ikke....Igen kræver det at man selv lige henter directx på internettet.....men hvad betyder det..??
Desuden er der ingen problemer med drivere til win 2k pro....Jeg er da aldrig støt på en ny stump der ikke fandtes driver til....
Hvorfor påstår folk at programmet er forældet..??... Det bliver stadig lavet massere af updates, drivere med videre til programmet..??? Og hvorfor kassere et program der virker 100 % ..?? mIRC er et af de ældste og mest gennemtestede chat programmer.. og der er massere af bruger verden over der bruger det værd dag......hvorfor mon..??? Fordi det er forældet..??

Min konklusion må være : Hvis man er meget "ny" med hensyn til operativ systemer og installering af diverse features, så tag XP, der ligger da det meste man sådan lige skal bruge som newbie.
Er man derimod lidt mere erfaren, og gerne selv vil bestemme hvilke programmer der skal bruges på maskinen, så vælg win 2k pro.

God lyst med dit valg

Hilsen
mrhan

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 50 point
Dato : 14-09-03 12:16

hmmm

Til privat brug skal du vælge XP, hvorfor nu det ??
XP er en videre udgave af windows 98 2. og windows 2ooo.
man har ganske enkelt taget det bedste ud af win98 og win2000 og dannet xp.
windows 2000 er en videre udvikling af windows NT 4.0 som er beregnet til netværk
og som ikke er beregnet til spil mv.
derimod er XP velegnet til spil, sågar også gamle dos spil som ikke kan afvilkes i win98 og win2000
på trods af den tidlige er bygget på NT kernen.
har du kun een computer og ikke skal køre netværk, skal du vælge XP home

http://www.microsoft.com/Danmark/Products/Windows/windowsxp/guide/whichIsRight.asp

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 14-09-03 12:29

Alle versioner af Windows er en "videre" udgave af 3.0

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 14-09-03 12:31

Læs det hele her http://www.wintip.dk/win32/

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 14-09-03 12:50

En ikke helt uvæsentlig detalje.
I WinXP er der et værktøj, som hedder "Systemgendannelse".
Får du problemer med systemet, kan du ved hjælp af systemgendannelse
føre det tilbage til et tidspunkt, hvor det kørte godt.

Denne mulighed har du ikke i Win2000.

Kommentar
Fra : phg1

Dato : 14-09-03 21:38

er helt enig med mrhan 2000pro sparker røv med hensyn til at rellom skriver at der ikke findes systemgendannelse i 2000 nej det gør der ikke men der findes noget der hedder last good known konfiguration og det tager kun et øjeblik i forhold til systemgendannelse,desuden hvad skal man bruge det til når man kører 2000
hvis du også går ind på andre forums vil du også se at folk har flere problemer med xp end med 2000,nu skal det også siges at der findes nok også flere computerer med xp end med 2000 men det ændrer ikke min opfatelse af at 2000 er det bedste styresystem microsoft nogensinde har sendt på gaden.

Godkendelse af svar
Fra : henrik59

Dato : 12-10-03 21:09

Tak for svaret dk. Jeg kom til at se, at jeg endnu ikke havde lukket spørgsmålet. Jeg tror du kom tættest på (kan jeg nu se). I mellemtiden har jeg prøvet både 2000 og XPpro, det blev til sidst til XPpro, da jeg flere gange løb ind i et problem i 2000 (konflikt mellem programmer?), som medførte en af de berømte blå skærme, som kan få det til at løbe koldt ned ad ryggen på de fleste! (kom hver gang Windows skulle lukkes)
Da jeg havde geninstalleret 2000, og det gentog sig, besluttede jeg mig for at prøve XPpro. Det har jeg ikke fortrudt, har ikke haft andre problemer, end at standby og dvale bare ikke vil fungere på min PC (har været inde i BIOS). Bl.a. er mit ene CD-drev "forsvundet" når jeg har brugt standby eller dvale!
Jo, og så have jeg problemer med at få min nye NEC 1300A til at afspille dvd-film, men det er nu løst, og var iøvrigt også til stede i 2000.
Og så er den grafiske flade lidt festligere i XP, kald det bare poppet, men 2000 ser nu noget kedeligt ud.