/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Dug på vinduer
Fra : RISKOGER
Vist : 807 gange
100 point
Dato : 13-09-03 16:13

Hej alle.

kan det være rigtigt at nye 3 lags energi termoruder skal dugge udvendig?
ruderne er af mærket "jysk vindueskompani"

Vh Riskogeren

Kommentar
Fra : ruder4

Dato : 13-09-03 16:21

Hej.

Hvis du bor i et hus der er meget "tæt" kan vinduerne stadig dugge (og husene er jo generelt meget tætte i dag med damspærrer, isolering etc.) Prøv at se om det ikke hjælper hvis du lufter ud 3x10 minutter om dagen - måske du allerede gør dette???

Nu ved jeg jo ikke hvordan det er hos dig, men hvis man har lukker vinderne for med en persienne, kan dette også skabe dug, da der ikke sker nogen cirkulation mellem glasset og persiennen/gardienet.

Held og Lykke

Hilsen Ruder4

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 13-09-03 17:20

Hej Riskoger

Ethvert vindue vil dugge, såfremt luften omkrings glassset vil blive afkølet til under dugpunktet - uanset
hvor mange lag glas, det er isoleret med.
Jo bedre isolering, des længere varer det, inden dugpunktet nås.
Dugpunktet er den temperatur, hvor luftens indhold af vanddamp opnår 100%.
For at undgå dugdannelse kan man sørge for en bedre ventilation omkring
vinduet - eller nedsætte luftens fugtighedsgrad. Det kan gøres med affugter eller
ved at opvarme luften.

Mvh
2603ph

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 100 point
Dato : 13-09-03 18:17

Jammmmmm er det ikke UDVENDIGT at riskoger har problemer med at vinduet dugger??
I gamle dage var problemet jo noget med dug INDVENDIGT på den kolde rude ved varm, fugtig luft indendørs, og kold luft udendørs. Men de nye ruder dugger udvendigt, især om morgenen. -----Måske sker der det, at det yderste glas i løbet af natten bliver kølet kraftigt ned. Og på grund af den gode isolering modtager det yderste glas minimalt med varme indefra... Når så lufttemperaturen stiger om morgenen, samtidig med at (ude)luftfugtigheden er høj, så kan det åbenbart ske, at det yderste glas på den velisolerede rude er koldere end morgenluften og så dannes der dug.... udvendigt.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-09-03 20:35

Alle indlæg har ret, men det var jo rar at hvide om du mener udvendig eller inde.
Hvis det er udvendig, så har du intet problem, men er det indvendig, så lad være med at tørre tøj inde og luft ud, men lad være med at tro at ruderne har skylden. Endvidere er der kun en måde at udlufte på, det er at lukke modstående dør eller vinduer op, ganske kortvarig, højest 5 min med gennemtræk. Og så behøver man heller ikke lukke for sin radiatortermostat, da den knap når at reagere, altså om vinteren.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : RISKOGER

Dato : 14-09-03 10:02

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-09-03 18:31

Tak for accepten af mit svar, riskoger.
Og Palle, riskoger skriver jo netop i sit spørgsmål: "udvendig".

Kommentar
Fra : ruder4

Dato : 15-09-03 08:44

Jeg giver Birgitta ret - det var mig der ikke læste ordentligt - der står jo udvendigt.

Hilsen Ruder4