/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Minimum varmvands temperatur
Fra : Zeusen
Vist : 865 gange
100 point
Dato : 13-09-03 10:40

Jeg mener at have fået at vide at der stilles krav til minimums varmvands temperaturen
ved den fjerneste vandhane. Det skulle have noget med bakterier at gøre. Mit problem er bare at i sommer halvåret leverer fjernvarme værket vandet ved 55 dgc. Så er det ret svært at justere varmvands temperaruren op over 60 dgc, som jeg mener er kravet.
Har jeg i alt dette, hvad kan jeg gøre. ?

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 13-09-03 16:14

Min VVS-mand siger, aldrig under 65 gr. Det står der iøvrigt også på kedlen på mit oliefyr. Min. 65 gr. og der er ganske rigtigt, for at undgå bakterier i det varme vand

Mvh
Franksp

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 13-09-03 16:42

Vandet fra fjernvarmeværket ligger på 80-90 gr./c
Jeg vi tro din varmvandsbeholder er kalket til indv.
på brugsvandsiden.Varmt brugsvand er ok med 65 gr/c
steen B.

Kommentar
Fra : gasmanden

Dato : 14-09-03 15:36

varmtvands temperaturen bør ikke komme over 60 gr.
da kalken afsættes hurtigere over den temperatur

men mange olie og gaskedler bør ikke køre med en
kedeltemperatur under 65gr. pga. tæringer i kedlerne

55gr.er rigeligt i moderne små varmtvandsbeholdere
da vandet bliver skiftet flere gange dagligt

men da du kører fjernvarme er det jo ikke sikkert du
har en beholder men en veksler og så er temperaturen
ikke afgørende

gasmanden

Kommentar
Fra : Kenn28

Dato : 25-01-04 14:57

Redan vandvarmer

Skriver:
temperaturen indstilles under varmtvandsaftapning (8-10 literpr. minut) til 45 - 48 grader
temperaturen bør aldrig overstige 50 grader for at undgå kalkudfældning i vandvarmeren.

Man skal også sørge for at det er varmt nok, så legionella bakterierne ikke kan leve der.

Kenn