/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Blister/blærer på det 3. øjenlåg...
Fra : Slumfret
Vist : 1981 gange
30 point
Dato : 12-09-03 14:50

Hej!
Er der nogen herinde der har efaringer med fjernelse af blister/blærer på det 3. øjenlåg?
Bønne, min 10 mdr. gamle lab/box blanding er blevet 'opereret' for det 2 gange - og jo det er blevet bedre, men det er ikke gået væk - og så er det jo jeg begynder at overveje om det er dyrlægen der ikke er dygtig nok, eller om det bare er sådan at denne her 'lidelse' ikke forsvinder ved 'bare' 2 behandlinger. Dyrlægen havde faktisk 'raskmeldt' ham - men foreslog at vi blev ved med at dryppe øjne lidt tid endnu.
Jeg har dryppet hans øjne med 'spersadex' i temmelig lang tid nu (ca. 4 mdr. tror jeg) og det holder det også nede, men jeg ville jo gerne have det helt væk.
Hvad kan man forvente? Nogen der har nogle erfaringer på det her punkt? Skal jeg opsøge en anden dyrlæge - eller prøve den gamle endnu engang og håbe på at 3. gang er lykkens gang?
Håber at høre et par gode råd fra jer!
Bønne & Slumfret

Kommentar
Fra : mango

Dato : 12-09-03 16:11

Jeg kender ikke noget til den lidelse..men jeg synes da at du skulle spørge dig for ved en anden dyrlæge, hvis du ikke føler dig godt nok hjulpet hos din nuværende.
Det er jo godt at få flere syn på sagen ikke sandt?
Venligst
Sus

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 12-09-03 17:07

Hej Slumfret
Jeg er lidt i tvivl om hvad det er. Ligner det en rød udposning i inderste øjenkrog ??

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 12-09-03 17:07

Hej Slumfret
Jeg er lidt i tvivl om hvad det er. Ligner det en rød udposning i inderste øjenkrog ??

Kommentar
Fra : Slumfret

Dato : 12-09-03 18:31

Hej k.j.k
Det skulle iflg. dyrlægen være nogle små blærer på det 3. øjenlåg - altså ikke kun inde i øjenkrogen - det er ret svært selv at se, selvom dyrlægen forsøgte at vise mig det - normalt er det 3. øjenlåg jo sådan lyserødt - hans var meget rødt og irriteret og lidt spættet pga. de her blærer / små udposninger.
Det skulle så være muligt at skrabe de her blærer af og så skulle hunden være 'helbredt' - men det lykkedes jo som sagt ikke helt efter de her to gange.
Håber det forklarede det lidt nærmere.
Slumfret & Hund

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 12-09-03 21:40

Der er en dyrlæge i Århus som er specialist i øjensygdomme hos hunde, hvis du er interesseret vil jeg finde navn og tlf. nummer til ham. Har du været inde og se på www.netdyredoktor.dk hvad der står om sygdommen??
Hilsen Karin

Kommentar
Fra : mathilde

Dato : 12-09-03 21:44

Hej,
Vores dyrlæge mistænkte også min ene tæve for at have dette da hun var yngre.
Det skulle være nemt at få bugt med, men samtidig skulle man ikke få det fjernet for tidligt, for man kunne så nemt risikere at det kom igen. Det var ifølge ham en typisk unghunde sygdom.
Hvis jeg var dig, ville jeg da tage min hund til en dyrlæge som har speciale i øjensygdomme. Det koster ikke mere end hos en normal dyrlæge, men ekspertisen på dette område er bare det større.
Jeg kunne heller ikke drømme om at lade min egen læge behandle mig for en øjenlidelse af den karakter, når der nu findes specialister.
Det virker lidt underligt at du skal dryppe øjnene så længe efter, det ville kun lyde rigtigt hvis det var en kronisk øjenlidelse, men nu er jeg jo ikke dyrlæge.

Held og lykke med vufferen,

Mathilde.

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 12-09-03 21:47

Jeg har kigget på netdyredoktor og fundet ud af at sygdommen hedder Boxer Ulcus

Karin

Accepteret svar
Fra : k.j.k

Modtaget 30 point
Dato : 12-09-03 21:53

Ok Dyrlægen hedder Niels Stadsvold, og han arbejder på Århus dyrehospita. www.aarhusdyrehospital.dk

Hilsen Karinl

Kommentar
Fra : Slumfret

Dato : 13-09-03 09:16

Hej k.j.k
Jeg tror nu ikke det er Boxer Ulcus - for efter at have kigget lidt rundt på de sider du har anbefalet har jeg fundet frem til at det nok 'bare' er betændelse i øjets blinkhinde - Folliculær Conjunctivitis, det stemmer fint overens med symptonene, at han er en unghund og med hvordan dyrlægen forsøgte at behandle det
Jeg tror jeg vil følge dit råd om at kontakte Niels Stadsvold - det ser ud til at han ved hvad han har med at gøre.... men pu-ha hvor er det nogle grumme billeder der er på hjemmesiden http://www.oejendyrlaegen.dk/, så skal man nok bare være glad for at vuffen kun har lidelsen i mild grad og at jeg trods alt fik ham slæbt til dyrlæge i god tid..
Go' weekend.
Slumfret & Hund

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 13-09-03 09:27

Held og lykke

hilsen Karin

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-09-03 14:52

Hej, Slumfret og Bønne. det er synd for den lille vupper, at han skal døje med klistrede øjne. -min egen pige havde også problemer sidste år. Hver morgen var øjnene fulde af sovs, og jeg måtte vaske hende flere gange om dagen. Hun kom også til dyrlæge og fik nogle øjendråber, -og vi fik også infektionen væk. Men så var hun sammen med andre hvalpe med øjeninfektioner, og så var den gal igen... Jeg kogte en kop kamillethe hver morgen, som jeg brugte til at vaske hendes øjne med dagen igennem. Det kunne holde infektionen nede, og efterhånden er hun næsten vokset fra problemet. Nu er hun 1½ år, og hun har ikke meget mere søvn i øjnene end jeg selv har... -Men jeg ved selvfølgelig ikke, om det er det samme der var i vejen med hende...-jeg har ikke kunnet komme ind på netdyrlægen, mit PC-dyr er noget småsløvt p.t. -men det lyder bare heftigt, at operere for noget, som er et unghundeproblem og som hunden vokser fra.. mere eller mindre.

Kommentar
Fra : mathilde

Dato : 16-09-03 16:54

Den sygdom som min dyrlæge refererede til, var en unghundesygdom i den forstand at det var mest typisk for unghunde at få den, men det var ikke noget hunden selv ville vokse fra, og uden behandling kunne det gå galt.

Vores ene vovse har "tit" lidt øjensnask, det tages med natriumklorid ophta som købes på apoteket, efter få dages vask med dette er det væk i mange måneder.

Men jeg syns klart at man skal opsøge sin dyrlæge hvis hunden har problemer med øjnene, synet er ikke noget man gambler sig fra.

Mathilde.

Kommentar
Fra : Slumfret

Dato : 22-09-03 11:33

Så har vuffen været til øjenlæge på Århus dyrehospital og det var en fornøjelse. De var meget profresionelle og vidste tydeligvis hvad de havde med at gøre - det var sq rart
Vi fik slået fast at det er Folliculær Conjunctivitis der driller hunden, men fik at vide, som I også har skrevet, at det er en unghunde lidelse og at det ville gå i sig selv når hunden er fuldvoksen, så der skulle ikke opereres og det var jo skønt Vi fik nogle nye dråber 'Ultracortenol' som vi skal dryppe med et stykke tid, og så skulle det være ovre - Ju-Hu!
Desuden... og lidt værre.... fik vi konstateret at hunden har en lille grå står på det ene øje, og at vi skal gå til 'eftersyn' med ham hvert år, for at se hvordan den udvikler sig - se det havde vi nok ikke fundet ud af hos vores 'normale' dyrlæge. Alt i alt en meget positiv oplevelse - og så kan man også få 'medicinen' med hjem med det samme og slippe for at skulle på apoteket og stå i kø i alt for lang tid. Ja - vi er glade og anbefaler til alle at tage på Århus Dyrehospital hvis det skulle blive nødvendigt
Glade hilsner fra Slumfret & Hund

Godkendelse af svar
Fra : Slumfret

Dato : 22-09-03 11:35

Tak for svaret k.j.k. - nu ved vi at det er der vi tager hen hvis vi skulle møde flere øjenproblemer

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-09-03 18:41

Tillykke med det gode resultat! Og med at den grå stær er blevet opdaget så tidligt.... Men der kan vel ikke rigtig gøres noget ved den? Det er dog meget rart at vide -ad åre- om ens hund er småblind på det ene øje... Forhåbentlig går der mange år før Bønne får problemer med stæren. ---Vi får altså også næsten al medicin med hjem fra vores dyrlæge..... så det er der altså forskel på. Og hun sælger det faktisk billigere end apoteket..