/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Skærm i sort
Fra : Kris
Vist : 416 gange
100 point
Dato : 11-09-03 14:54

Jeg er en ellers glad ejer af Gericom Webshox pentium 3 11ooMHZ bærbar Pc. Men forleden dag da min kæreste sad ved den gik skærmen pludselig i sort. Nu kan jeg høre at den starter op, men der kommer ingen billed på. Jeg har prøvet at sætte skærmen fra min stationære computer til, men den starter heller ikke op når man tænder for den bærbare. Det skal lige siges at der hverken kom røg eller at der kom en pling lyd da den gik i sort. Hvad kan der være galt?

Mvh.
Kris

Kommentar
Fra : KajKagearm

Dato : 11-09-03 17:35

Tryk på "FN" og samtidig på F2 eller F3 - den knap hvor der er et skærmsymbol.

Og bed din kæreste nøjes med at trykke på qwerty.... osv.

mvh

Kommentar
Fra : Kris

Dato : 11-09-03 17:44

Det er F4, men der sker ingenting når jeg trykker på den samtidig med FN:( Skal det være når man starter den op?

Kommentar
Fra : KajKagearm

Dato : 11-09-03 19:07

Nej, det kan gøres når den er færdig med opstarten. Efter at du har trykket, så vent liiige en 5 - 10 sekunder. Min egen HP skal bruge lidt tid til "omstillingen".

Kommentar
Fra : Kris

Dato : 11-09-03 19:23

Det virker desværre ikke. Den skulle jo nok også virke på en ekstern skærm når den ikke er på den bærbare skærm. Det er den ikke. Kan det være grafikkortet der er røget. I så fald, er det muligt at skifte det og hvad koster et nyt?

Accepteret svar
Fra : KajKagearm

Modtaget 100 point
Dato : 11-09-03 22:00

Grafik-chippen, som sidder på bundkortet og derfor ikke kan skiftes, kan sandsynligvis være gået, men inden du dømmer den ude, bør du lige forsøge en styret opstartet. Tast F8 nogle gange under opstarten, så skulle der gerne komme et DOS-lignende billede frem, hvor du kan vælge "protectet mode". Hvis der vises noget på skærmen, er der måske tale om en defekt driver. Hvis intet vises på skærmen, så find garantibeviset. Den kan da ikke være 2 år gammel?

Kommentar
Fra : Kris

Dato : 11-09-03 22:13

Det virkede ikke og den er købt d. 30/8 2001, så garantien er udløbet

Godkendelse af svar
Fra : Kris

Dato : 13-09-03 09:17

Tak for svaret KajKagearm. Det ville ikke virke, så jeg har smidt den ind til en forhandler. Så for jeg ham til at kigge på den. Hvis det så er grafik chippen der er røget, må jeg se mig om efter en ny bærbar.