/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Kan ikke finde resten af mine Gb.
Fra : alfa
Vist : 626 gange
200 point
Dato : 11-09-03 11:10

Jeg har lige købt en maxtor DM9+ 120 Gb harddisk, og da jeg satte den i computeren og gik ind i win98 ville den ikke finde den, så jeg formaterede den fra dos (FAT32), og jeg kunne nu godt se den. Men den var så kun på 114 Gb, men jeg fik at vide at computeren tager nogle % af harddisken til et eller andet, men ved ikke helt hvorfor og hvad.
Men da jeg så ville partionerer den med fdisk, lavede jeg to drev ialt, en primær og en udvidet (ved ikke helt hvad den logiske er til???). Jeg genstartede computeren, og gik ud i dos og formaterede dem, og startede win98 op igen. Jeg kunne se at den havde lavet to drev, men nu var de pludselig lavet om til kun 15 Gb hver, hvor at jeg havde sagt 50% til primær og 50% til en udvidet partition i fdisk, så skulle de jo gerne være på ca. 60 Gb. hver, men det er de ikke.
Jeg prøvede også at slette partitonerne for at lave det til et drev igen, for at se om mine 114 Gb kom tilbage, men nu havde de to 15 Gb. bare lagt sig sammen, og var blevet til en på 30 Gb. og det er det jeg kører med nu.
så hvordan for jeg mine Gb. tilbage igen, og hvad kan der været gået galt under denne første partionering, hvorefter mine Gb. forsvandt???

Kommentar
Fra : stj

Dato : 11-09-03 11:45

kan dette evt. hjælpe dig
http://www.kandu.dk/dk/news/313510/groupid/30701
stj

Kommentar
Fra : kenneth24

Dato : 11-09-03 11:55

Hejsa Alfa

Har du prøvet at slette den partion på 30 Gb du kører med nu og genstarte din pc og boote på en win98 cd?

Boot på win98 cd og kør fdisk fra cd´en og se om du kan få dine Gb tilbage !! Hvis det kikser, så find en maskine med Win2000 eller XP installeret og sæt din disk i den maskine som slave. Så kan du via maskinens operativsystem slette og oprette partioner på disken...

Det er mit bedste bud....

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 11-09-03 12:16

det skal lige siges at jeg har xp installeret, men hvordan opretter jeg partitioner herindefra?

Kommentar
Fra : movingrok

Dato : 11-09-03 13:50

Start-indstillinger-kontrol panel-administration-computeradministration-diskhåndtering
vælg det ubrugte plads og formater den som primær partition

Accepteret svar
Fra : briani

Modtaget 200 point
Dato : 11-09-03 15:45

Hej Alfa
Hvordan du opretter partioner i Xp
kan du læse her på dette geniale links
http://www.hcma.dk/formattering.htm
Rul lidt ned på siden
til der hvor der står
Oprettelse af Partitioner:
Partitionering af WinXP

Mvh Brian

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 21-09-03 12:35

Nu har jeg prøvet forskellige metoder: med partition magic 8.0, fdisk igen og xp, men ingenting hjælper, den bliver ved med kun at finde ca. 31 Gb.
Tror I at en opgradering af bundkortet kunne hjælpe? Men det er bare mærkeligt at den kunne finde 114 Gb i starten, da jeg satte harddisken i computeren og formaterede den, og der havde jeg ikke gjort noget som helst, det var først efter at jeg brugte fdisk at problemerne begyndte, som jeg har beskrevet ovenover...

Kommentar
Fra : squaier

Dato : 02-10-03 04:28

Smid den ud og køb en ny.. det er mit bedste bud

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 02-10-03 13:25

var jeg også lige ved squaier, og de ville heller ikke tage telefonen der hvor jeg havde købt den, de havde telefonsvarer på hele tiden... Men jeg har haft min hd i min kammerat's computer, og på en eller anden måde, så kunne vi formatere harddisken sådan, at vi kunne se alle Gb'ene, jeg jeg ved ikke hvad der kan have været galt, men nu virker den ihvertfald...Men tak for besvarelserne alle sammen.

Kommentar
Fra : briani

Dato : 02-10-03 15:48

Hejsa alfa
Da proplemet er løst kan du så ikke lige lukke spørgsmålet
Vælg den kommentar der hjalp dig mest,lige oppe til højre over hver kommentar der er kommet
står der accepter som svar,klik på den og dit spørgsmål bliver lukket
Mvh Brian

Godkendelse af svar
Fra : alfa

Dato : 03-10-03 10:51

Tak for svaret briani.