/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
VW Navigationssystem MFD version D
Fra : 4motion
Vist : 1201 gange
105 point
Dato : 11-09-03 08:33

Hej, jeg har brug for alle gode råd vedr. mit nye NavigationSystem MFD version D. Jeg er helt igennem NewBee på det her tema.

1) Anlægget tilsluttes vel som en hvilken som helst anden radio mht. højttalere, GALA, Telefonmute, mv. Men selve tilslutningen til ABS-sensoren har jeg ikke lige fået overblik over. Der findes vist et kabeltræ, der forbinder det hele, men hvor skal den tilsluttes på bilens elektronik ?

2) Min Golf er en årgang 2000 og der findes også tilslutning til instrumenterne i midten (Multifunktionsdisplay), så piktogrammer og radio kan aflæses her. Er det samme sag (altså samme kabeltræ som i spg. 1) eller hvor tilsluttes navigationsanlægget til bilens informationscenter ?

3) Har du selv sat systemet i og må jeg kontakte dig for yderligere informationer ? Måske har du nogle tips & tricks mht. navisystemet ? Manualer, Opdateringer, eller lignende.......?

Kommentar
Fra : arly

Dato : 11-09-03 09:35

Hej 4motion,

Vedr. 1) Anlægget tilsluttes ved at anvende ISO36 stikkene som sidder i radioen idag, så er højttalere, mute og el. tilsluttet. (Husk at GPS antennen er speciel).

Vedr. 2) Jeg er ret sikker på at du ikke vil kunne få signaler til informationscenteret/instrumentgruppen.

Displayet har en størrelse så du ikke behøver at anvende informationsdisplayet i instrumentgruppen.
Ved du hvad dit nuværende system hedder? og hvilke kabler der forbinder infocenter?

Med venlig hilsen
Arly

Accepteret svar
Fra : ClausP1968

Modtaget 105 point
Dato : 11-09-03 17:42

ABS sensorene tilkobles vha. et lille kabelsæt som købes ved VW, det koster ca. 275 spir.
Ledninger kobles sammen med de tilsvarende farver i ledningsnettet som kommer ind i kabinen lige bag pedalerne. Vær opmærksom på at der findes to sæt ledninger med samme farve kode i bundtet, det er de tynde du skal have fat i. Farverne er Grøn/Hvid og Grøn/Gul. Baksignalet skal du tage fra ben 10 i det Orange stik oppe bag relæboksen der er en Sort/Blå ledning. Stel forbindelse tager du på KL.75X.
Hvis de har et instrument med et stik midt på bagsiden kan du tilkoble det til navien, men instrument skal kodes til at vise signalerne, bemærk at instrumenter med halvhøjde display, mig bekendt ikke kan tilsluttes navi (i så tilfælde er der hellet ikke ben i stikket bag på instrumentet)
Jeg har numre på stikkene og de ledninger du skal bruge hvis de skal blive aktuelt. Forbindelsen er som følger:
Rødt stik på Kombiinstrument 12 = Clock 13= Data 15= Enable - forbindes til grønt Mini ISO stik 10= Enable 9= Data 8= Clock.
Husk at kalibrere navi'en efter din hjulstørrelse, så bliver det meget nøjagtigt.

Du er altid velkommen til at kontakte mig for spørgsmål.

God fornøjelse.

Mvh Claus / vwfanatic.dk

Godkendelse af svar
Fra : 4motion

Dato : 11-09-03 18:14

Tak for svaret ClausP1968.

Jeg er newbee på dette område, men når du siger kabelnettet, så finder jeg det i under instrumentbrædtet, under rattet eller ? Det er rigtigt, jeg kun har det ½-høje display, men det kan vel skiftes ved anden lejlighed. Stel forbindelsen som du nævner kan jeg ikke finde i diagrammet ? Fanger jeg den og ser den, når jeg har fat i det omtalte kabelnet ?

Tak for svaret - nu vil jeg ud og rode med det

PS: kom du nærmere en beskrivelse på w8 loftlyset, da det er næste projekt her ? I så fald vil jeg være dig taknemmelig herfor også.....