/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Hjælp søges angående Købeloven
Fra : ivanovic1
Vist : 705 gange
300 point
Dato : 10-09-03 19:58

Hej Alle,

Jeg har et lille problem, og har brug for noget hjælp.

Jeg har købt et par kondisko til 1400 kr. som gik i stykker i sålen, hvorefter jeg fik dem byttet uden problemer. Det nye par som jeg fik nåede jeg at gå med 3 måneder hvorefter de gik i stykker samme sted igen.

Efter at have været nede med dem i forretningen, sagde de til mig at det måtte være en speciel måde jeg gik på siden skoene gik i stykker igen samme sted, og dermed bekræftede de at det måtte være slidtage.

Det skal hermed nævnes at skoene ikke er slidte og at jeg er 100% sikker på at det ikke har noget med den måde jeg går på, da mine andre sko ikke er slidte der, hvor mine sko er gået op.

Da jeg sagde, at jeg ville have en skriftlig seddel på hvorfor de ikke ville bytte eller reparere skoene, sagde ekspedienten til mig at det måtte de ikke give for bestyreren.

Det er sådan at bestyreren har ferie og kommer først tilbage i næste uge hvorefter jeg har tænkt mig at tage ind og snakke med ham, er der noget specielt jeg kan komme ind på f.eks. noget lovgivning.

Hvis de endnu engang ikke ønsker at reparere (tror dog ikke at de kan repareres da det er sålen) eller bytte har jeg tænkt mig at klage til forbrugerklagenævnet.

Hilsen Ivanovic

Ps. Har hørt noget om hvis en vare går i stykker 3 gange samme sted så er der også noget at komme efter. (Er der nogle der kan henvise til en paragraf hvis dette er korrekt)

Kommentar
Fra : S.B.L

Dato : 10-09-03 20:07
Kommentar
Fra : S.B.L

Dato : 10-09-03 20:09

Ja - hvis en vare går i stykker 3 gange, har du krav på en ny vare eller pengene tilbage...

Bue

Kommentar
Fra : S.B.L

Dato : 10-09-03 20:11
Kommentar
Fra : S.B.L

Dato : 10-09-03 20:11
Kommentar
Fra : S.B.L

Dato : 10-09-03 20:24
Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 10-09-03 20:30

Hvis du ønsker konkret lovtekst, er der købeloven : http://www.familieadvokaten.dk/Lovsamling/Koebeloven.html samt lov nr. 213 af 22.04.2002 (revidering af forbrugerbeskyttelse).

http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/A2002/0021330.htm

Her gælder specielt : § 81. Vil køberen påberåbe sig en mangel, skal køberen give sælgeren meddelelse herom inden for rimelig tid, efter at køberen har opdaget mangelen. I modsat fald taber køberen retten til at påberåbe sig mangelen. Meddelelse givet inden to måneder efter, at køberen opdagede mangelen, er altid rettidig. samt

§ 83. Har køberen ikke inden to år efter salgsgenstandens overgivelse til ham meddelt sælgeren, at han vil påberåbe sig en mangel, kan han ikke senere gøre den gældende, medmindre sælgeren har påtaget sig at indestå for genstanden i længere tid eller har handlet i strid med almindelig hæderlighed.
Stk. 2. § 54, stk. 2, finder tilsvarende anvendelse.

SOm udgangspunkt er der 6 måneders "garanti" og 18 måneders reklamationsret.

77 Stk. 3. Viser salgsgenstandens manglende overensstemmelse med kravene i §§ 75 a og 76 sig inden seks måneder efter leveringen, formodes den manglende overensstemmelse at have været til stede på det i stk. 1 nævnte tidspunkt, medmindre denne formodning er uforenelig med salgsgenstandens eller den manglende overensstemmelses art.

Det betyder, at butikken i dit tilfælde skal dokumentere, at fejlen ikke ligger ved skoen (efter ½ år er det i princippet omvendt - så skal du dokumentere, at det gør den - med mindre butikken kører med et års garanti, hvad de fleste gør).

Husk seddel på de nye varer (for garanti for disse).

Mig bekendt eksisterer der ingen officiel "3-gange-regel", men som det fremgår her skal rejsrettelse ske uden unødig ulempe, og der har man kotumemæssigt lagt sig på 3 gange.

Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens regning.

§ 78 er ændret fra d. 01.01.2002 ved lov nr. 213 af 22.04.2002.

§ 79. Ved afgørelsen af, om afhjælpning eller omlevering er sket inden for rimelig tid, jf. § 78, stk. 4, tages navnlig hensyn til genstandens art, mangelens beskaffenhed og køberens behov for genstanden, herunder om sælgeren for egen regning har stillet en erstatningsgenstand til køberens rådighed.
Stk. 2. Køberen kan holde købesummen tilbage, indtil krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering er opfyldt. Må mangelen anses for uvæsentlig, kan køberen dog ikke tilbageholde et beløb, som åbenbart overstiger, hvad det vil koste at afhjælpe mangelen.

Mvh Erling

Kommentar
Fra : tutfis

Dato : 10-09-03 20:51

hej

kan ikke sige hvem af jer der har ret, men synes at du skal smutte en tur ind på forbrugerstyrelsen side www.fs.dk også lave en søgning på fodtøj fejl og afgørelser og så se fx sag6.85 og så tjek købers rettigheder osv.

hilsen maria

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 10-09-03 21:44

Jeg har lidt svært ved at forstå det der jura sprog er der nogle der kan forklare mig det med almindelige ord hvorefter i henviser til en paragraf.

Tak for hjælpen indtil nu

Ivanovic1

Accepteret svar
Fra : erling_l

Modtaget 300 point
Dato : 10-09-03 22:03

OK

$77 Stk. 3. Viser salgsgenstandens manglende overensstemmelse med kravene i §§ 75 a og 76 sig inden seks måneder efter leveringen, formodes den manglende overensstemmelse at have været til stede på det i stk. 1 nævnte tidspunkt, medmindre denne formodning er uforenelig med salgsgenstandens eller den manglende overensstemmelses art.

Her står, at de første 6 måneder, anser man det som givet, at fejlen ligger ved "tingen" (i dette tilfælde skoene). Uforeneligheden gælder varer med en formodet kortere levertid (ingen kan reklamere over, at en banan er brun efter 5 måneder). Med andre ord skal butikken faktisk bevise, at fejlen ikke ligger i skoene, så længe de er under 6 måneder (og formuleringen "den måde du går på" er ikke bevis).

Dette er for dig den vigtigste paragraf.

I §77 står Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens regning.

Med andre ord kan butikken vælge at reparere, hvis det sker "uden væsentlig ulempe" for dig. Det betyder i praksis, at de kan sende skoen ind til reparation, men at de ikke bare kan trække tiden ud i måneder. Sker der ikke noget, kan du i så fald "Hæve købet" = få pengene tilbage. Der står ikke noget om "3 gange rep.", men som kotume anses det som en væsentlig ulempe, hvis du skal løbe efter det på den måde, og derfor kan du med den paragraf hæve købet.

Din egen indgangsvinkel (forbrugerklagenævnet) er en logisk første klageinstans (nogle gange lystrer de bedrer, hvis man truer med "rabatten" eller andre forbrugerprogrammer )

Mvh Erling

PS:

Kommentar
Fra : MathildeP

Dato : 11-09-03 00:18

Lige et lille tip...

Står du og ikke kan huske alle de udemærket §'er der står på den her side, og begynder bestyreren sidde og virke usikker... Så bare slyng nogle §'er i hovedet på ham. For er han usikker, så er det fordi han ikke kender ordlyden af dem. Og du lyder meget mere sikker i din sag hvis du bare kan komme med nogle numre i hovedet...

Generelt kan der siges at du har 2 års reklamations ret, og indenfor de 2 år skal butikken enten: reparere, ombytte eller give penge tilbage... Vil de ikke det må det være deres problem at bevise at det er din egen skyld at den er i stykker..

Held og lykke

MathildeP

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 11-09-03 10:05

Ihhh! Hvors svært kan det være... op i ***** med de § numre. Gå ned i butikken og forlang dine sko byttet i henhold til købeloven (færdig med det). Hvis de ikke vil bytte, så forlang det skriftligt fra dem - så skal de nok få kolde fusser.
Med dit skriftlige afslag kan du så henvende dig til gratis advokathjælp via din kommune.
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 11-09-03 10:08
Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 11-09-03 10:14

Oggg til sidst men ikke mindst...

Citat
Hvis du vil klage
Som forbruger kan du komme i situationer, hvor det kan være nødvendigt at klage over en vare eller tjenesteydelse.
Hvis det ikke er muligt at løse tvisten direkte med den erhvervsdrivende, har du i de fleste situationer mulighed for at få hjælp hos et klagenævn.

Om klagenævnene
Der findes en forskellige typer klagenævn, der enten er nedsat ved lov eller på initiativ af Forbrugerrådet og de respektive brancheorganisationer.

Inden du klager
Hvis du vil klage over en vare eller tjenesteydelse, er det vigtigt, at du sikrer dig, at du sender din klage til den rette instans. Det er også vigtigt, at du sætter dig ind i det pågældende nævns betingelser og følger de procedurer, der foreskrives. Du letter arbejdet for dem, der skal behandle klagen og den kan så behandles hurtigere.

Er du i tvivl, så kontakt det klagenævn, du mener må være det rigtige. De bør kunne rådgive dig.

Der er masser af "klagelinks" på http://www.fbr.dk/klager/

Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 11-09-03 10:18

NB: Points til en af de andre... dit spørgsmål lyder jo på købeloven - jeg kommer bare med "noget" til hvordan du får dine sko byttet.
Søren

Godkendelse af svar
Fra : ivanovic1

Dato : 14-09-03 22:31

Tak for svaret erling_l.

Hilsen Ivanovic1