/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Indmuringsdåser
Fra : steenA
Vist : 4801 gange
40 point
Dato : 10-09-03 13:57

Hvis de grønne indmuringsdåser er placeret bag en gips væg. Må der så være luft mellem bagsiden af gipsvægen og kanten af indmuringsdåsen ?

Dette bevirker at der skal bruges ekstra lange skruer til at montere stikkontakten.

Mvh
SA

Accepteret svar
Fra : erling_l

Modtaget 50 point
Dato : 10-09-03 14:12

Klart spørgsmål - og klart svar : Nej det må der ikke. I øvrigt bør du vurdere, om du ikke skal bruge "forfradåser" i stedet. Der smider du kablet igennem pladen, skærer ud til sidst og monterer - som navnet siger - det hele forfra. Oftest er det den letteste løsning i gipsmur.

Mvh Erling

Kommentar
Fra : steenA

Dato : 10-09-03 14:25

OK.
Hvis man bruger forfradåser samt flex installationsrør, hvordan får man så flexrøret til at sidde fast, så det ikke hopper ud af dåsen.

Mvh SA

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 10-09-03 14:44

No problems: Der er med dåserne nogle "clips", som monteres til at hjælpe med at fastholde såvel kabel som rør. Køb det evt. ved en elektriker - så er du sikker på ordentlig hjælp (de er altså mere kompetente - og oftest billigere - en byggemarkederne.

Mvh Erling

Kommentar
Fra : steenA

Dato : 10-09-03 14:48

Tak
Hvad er egentlig grunden til, der ikke må være luft mellem gipspladen og de grønne indmuringsdåser.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 10-09-03 14:54

Det nemmeste - fordi det er rigtigt - er lovgivning. Men generelt tror jeg, at det dels har at gøre med at sikre, at man kan komme til ledningerne efterfølgende (at de ikke sidder 10 cm inde i muren uden mulighed for at nå). Om man også kunne forestille sig noget med mindre klemfare, gnistfare osv. - det ved jeg ikke rigtigt.

Men har du først stået ved et sænket loft, hvor kabler og rør ikke var trukket med ned, ville du aldrig betænke dig på at lave den efterfølgende installation så tilgængelig som mulig.

Mvh Erling

Kommentar
Fra : steenA

Dato : 10-09-03 15:02

Ved du hvor man kan finde lovgivningen på dette område (helst på nettet).

Mvh
SA

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 10-09-03 16:28

Lovgivningen på området, finder du her: http://www.elraadet.dk

Mht afstanden, så er det et sikkerhedsspørgsmål - Men jeg henviser i øvrigt til "erling_l"s svar herom - Der er altså også praktik i det.

//Knud

Kommentar
Fra : Axencrone

Dato : 10-09-03 18:08

Altså jeg kan ikke finde en regel, der siger nej i Stærkstrømsbekendtgørelsen (SB), at man ikke må bruge en indmuringsdåse i gips væg -
Det er lovlinge at man bruge en indmuringsdåse, bga. at indmuringsdåse har et IP-kode (SB Kapitel 803), som beskyttet mod faste genstande.
MVH
Axencrone

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 10-09-03 18:17

Det var heller ikke spørgsmålet - det må du nemlig gerne - men du skal have den ud imod bagkant. Jeg anbefalede kun forfradåser, fordi jeg ganske enkelt synes, at det er lettere.

Mvh Erling

Kommentar
Fra : Axencrone

Dato : 10-09-03 18:26

Jeg vil give dig ret i, at det er lettere med en forfradåse -
Jeg siger bare at man må godt det - ifølge SB IP kode!
MVH til Erling
Axencrone

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 10-09-03 22:17

Til Axencrone:

Spørgsmålet lød sådan: "Må der så være luft mellem bagsiden af gipsvægen og kanten af indmuringsdåsen" - og ikke om man måtte bruge en grøn dåse. - Inden længe har vi vel en snak om man må bruge en gul dåse.

//Knud

Godkendelse af svar
Fra : steenA

Dato : 11-09-03 08:52

Tak for svaret erling_l.