/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Slægtsforsning i Polen
Fra : maya123
Vist : 921 gange
300 point
Dato : 10-09-03 08:00

Hejsa, jeg er ny i slægtsforsning, som nogle måske har opdaget
Jeg er helt på bar bund ang. min mormor, hun kom hertil DK og arbejdede i roemarkerne på Lolland, jeg fandt både hende og min morfar i kirkebogen på Landsarkivet.
Min mormor hed Eva Kulinska f. 22.dec 1896, død 1974. Gift med Edmund Rasmussen, her i DK. Hun kom fra noget i retning af Ksreson(tysk ø)w Sokotina sogn, Pin(tysk ø)e kreds, i Polen, vistnok i nærheden af Krakow.
Hendes forældre hed Frans Kulinski og sofia Malc`ne eller Malcine. Jeg kan ikke forstå et kuk Polsk og har meget svært ved at finde rundt på Polske hjemmesider
Jeg er ikke så mobil, men vil høre, om du/I kan hjælpe mig bare en lille smule videre, gerne med kort over hendes fødesogn, evt forslag og link til videre forskning ? Jeg ved hun havde søskende i Polen og under 2.verdenskrig, prøvede min morfar, gennem Dansk røde kors, at finde hendes søskende, men forgæves.
På forhånd tak og rigtig mange venlige hilsner fra maya123

Kommentar
Fra : senta

Dato : 10-09-03 08:06

Søg på www.familysearch.org, der er mange muligheder.
Senta

Kommentar
Fra : wisteihn

Dato : 10-09-03 13:36

http://www.rat.de/kuijsten/navigator/
På denne side kan du slægtforske i mange lande eller vælge et bestemt land, f.eks Polen.
Meget er skrevet på engelsk.
Husk at slå pop up killer fra hvis du har sådan en.
Held og lykke.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 10-09-03 14:58
Kommentar
Fra : maya123

Dato : 10-09-03 16:10

Kære Senta og Wisteihn
Tusinde tak for jeres link og jeg har allerede siddet i flere timer
Godt nok uden de store resultater, men det er også meget vanskeligt, da Polen jo igennem tiderne har været udsat for den ene krig efter den anden og mange sogne og landområder er lavet om, eller har været besat af diverse herrerdømmer. Desuden var mine aner, sikkert bare almindelige fattige bønder og er det sikkert også i dag.
Derudover, er mange af de hjemmesider man kommer ind på, næsten de samme, de henviser til samme Kulinski eller har samme linker til andre sider. Det kræver selvfølgelig mere arbejde til mig og det vil jeg da gerne. Et link, som måske er meget brugbart er dette : http://www.archiwa.gov.pl/index.eng.html
Det er så vidt jeg kan forstå statsejet....der er også en del sider i Polen som er private, men det er lidt af en jungel :0)
Hvis I ikke har noget imod det, vil jeg vente et par dage med at lukke spørgsmålet, dels for at se om der skulle flere perler og dels fordi der kom rigtig mange Polske arbejdere herop, omkring 1900 tallet. Måske sidder der nogle og slægtsforsker i Polen og de skal lige have en chance. Endnu engang, jeg stormer videre *GGGG* med jeres ideer og tak. Hav en god aften, venlige tanker fra maya123

Accepteret svar
Fra : wisteihn

Modtaget 300 point
Dato : 11-09-03 12:06

Hej igen.
Jeg har fundet en side hvor du kan få en overættelse fra polsk til Dansk.
http://translation.langenberg.com/
Polsk til Dansk finder du ved TRANSLATION EXPERTS på siden.
Fortsat held og lykke

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 11-09-03 16:35

Tusinde tak, wisteihn
Siden er straks tilføjet de fortrukne.
MHV maya123

Godkendelse af svar
Fra : maya123

Dato : 13-09-03 22:59

Tak for svaret wisteihn.
Tror helt sikkert jeg får mere brug for linket til Translation, vil lige sige at den er ikke så heldig til store afsnit, det kan blive det rene volapyk Men til mindre sætninger og ord, er den fin nok Tak for hjælpen, wisteihn og fortsat god lørdag.
Med venlig hilsen maya123