/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Unlock Mobiltelefon / Spørgsmål
10  Squanto 646
Varmeflytning
Fra : Koldkur
Vist : 9174 gange
50 point
Dato : 09-09-03 21:14

Jeg leger lidt med tankerne om at lave varmeflyning fra stuen/brændeovnen til 5 værelser. Hvilke dimmensioner skal man bruge. Forslag (hovedrør) 160mm * 10M. (grenrør) 100mm

Kommentar
Fra : soll

Dato : 09-09-03 21:54

hvad har det med Unlock Mobiltelefon at gøre

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 10-09-03 08:01

Jeg ville lave udsugning fra værelser ind til stuen så der kom 'overtryk ' i stuen, hvorved varmen så vil blive flyttet ind i værelserne med 'undertryk'. Hvis rørdimensionerne er for små, får du mere støj i anlægget, jeg ville nok vælge en dimension højere, 120mm i grenrørene. Sæt evt. en motorstyring på så du kan sænke hastigheden på blæseren om natten f.eks. Husk også at isolere rørene godt.

mvh ole

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 50 point
Dato : 10-09-03 08:50

Du sludrer Ole. Støjen genereres normalt i ventiler mv. Du skal op på temmelig høje hastigheder inden strømningsstøj i rør er et reelt problem.

Din metode til at lave varmeflytning på er væsentlig mere fornuftig end trælastens "suge over brændeovnen" og puste alt det dårlige luft ind i børneværelser.

>Koldkur

Hvis du bruger Oles metode, vil jeg anbefale at du anvender en KIR160 ventil over brændeovnen til indblæsning - ø160 rør - lyddæmper ø160 900 eller helst 1200 mm lang - en System Air K160M kanalventilator - et FFR 160 kanalfilter med min EU5 filter (lad være med at købe nissehue filtre og den slags skrammel) - igen en lyddæmper som før nævnt - hovedrør i ø160 - af greninger ø100 hvis du har 4 eller derover, alternativt ø125 (ø120 er noget blikkenslager-noget). Afslut med KSU ventiler i størrelse som røret. SUG IKKE I BADEVÆRELSE OG KØKKEN. Hvis ungerne kan lide høj musik, kan du supplere med en 300mm lyddæmper ved hvert sugested.

Skær rørene ned i den bestående isolering og pak op om med a-bats så du får ikke under 150mm isolering.

Monter System-Air IH1,5 thyristor

Høvl af dørene ca 1cm så luften kan passere eller monter overtryksriste mod værelser.

Det duer, men rigtig godt bliver det aldrig. Lugtspredning vil forekomme. Ligeledes sviner det en smule mere. Støj vil forekomme når du kører fuld gas. Men varmeregningen bliver klart bedre.

Næsten ligeså godt fungere en stor spaniolerpropel monteret næsten lige over brændeovnen - og det koster væsentlig mindre.

Kommentar
Fra : mango

Dato : 10-09-03 09:11

Jeg kan kun anbefale genveks....øøh tror ikke det staves sådan Men det fik vi lagt ind i foråret. Der er altid frisk luft i huset og varmen bliver fordelt over hele huset. Støvet bliver meget reduceret og fugtproblemer har vi heller ikke mere..alt i alt vidunderligt.
Mvh
Mango

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-09-03 09:30

Genvex Mango. Rigtig dejlig ting, men prisen er ganske anderledes end ovenstående system. Genvex er bare et af de firmaer der har et mindre godt ry. De har været nedenom og hjem et par gange og kaldes i spøg: Genvækst eller Igenvex. Men uanset fabrikat er det stærkt anbefalelsesværdigt at installere ventilation i sit hus. Som du selv skriver bedrer du ligeledes varmefordelingen i huset, når du har et sådant system. Vælger du Genvex er der ikke noget forgjort i dette, men få en god ventilationsmand til at projektere og dimensionere, Genvex er ikke superskrappe i denne diciplin.

Fabrikaterne kan ellers hedde Lubi, Systemair, Dantherm, Nilan, Falcon, Exhausto, PM Luft og sansynligvis et par stykker mere jeg ikke kan huske.

Nilan er mestendels varmepumper. Regn her med dyrere vedligehold. Meget ringe filtre anvendes. Dokumentationen er ikke hæderlig.

Genvex har krydsvekslere og kombinerede anlæg med både VP og krydsveksler.

Falcon og PM kan levere roterende vekslere (meget høj virkningsgrad, men en smule fugt og lugt afsmitning i veksleren). PM'eren er temmelig dyr.

Exhausto har de mest regulære og gedigne krydsveksler anlæg, men er heller ikke billigst.

Falcon og Systemair er bedst i de vægmonterede anlæg (Genvex har også en lille en, men den er rimelig tarvelig).

Priserne for et komplet byggesæt starter antagelig omkring ca 15000 + moms og fortsætter opad afhængig af udstyrsniveau. Jeg har selv lavet anlæg for mere end 100000 i enfamilieshuse.

Kommentar
Fra : mango

Dato : 10-09-03 10:56

Jeg har selv et Venmar og det er jeg bestemt godt tilfreds med..alle skulle bare have ventilation i deres huse..specielt nye huse, som er så tætte..det er næsten umuligt at lufte nok ud, uden at man både fryser og lukker en masse varme ud.
Venligst Sus

Og selv om det er noget dyrere, ville jeg da overveje det, hvis jeg var "Koldkur"

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-09-03 13:17

Også jeg, men vi ved jo ikke hvad pungen siger.

Kommentar
Fra : FinnEgon

Dato : 10-09-03 13:22

Er der noget om at rør for varmeflytning skal rengøres og hvor ofte er det så ?

mvh
Finn

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-09-03 13:31

Nu er der jo tale om recirkulation. Det vil jeg rengøre en gang årligt. Der er kun røret fra sugeventilerne og frem til filtret der griser til. Hvis du, som jeg foreslår, anvender et filter minimum EU5 eller F45 er der meget lidt griseri efter filtret. Så der taler vi måske om hver femte år eller sådan noget. Taler vi en "trælastdimensionering" bør du rengøre hele systemet årligt.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 10-09-03 17:44

Hej igen,
Så vidt jeg ved kommer der støj når luft flyttes med høj hastighed uanset ventiler eller ej, jo mindre rørdimension desto større hastighed på luften når en given mængde luft skal flyttes, ok ventiler øger støjen. Mit forslag gik også kun ud på at gøre det billigst mulige altså uden støjdæmpere. . . pare et lille pip fra mig!
mvh ole

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-09-03 17:53

Jamen Ole det er bare ikke sådan det hænger sammen. Det der gennererer støjen er trykforskelle. Dvs ventilatoren laver støj fordi der er et differenstryk. Dvs overtryk på den ene side undertryk på den anden. Derudover laver selve skovlhjulet lidt ballade iform af blandt andet selve skovlfrekvensen, turbulenser mv.

Hvis du vil kunne indregulere bare lidt, er du nødt til at kunne optage tryk, ellers skal du kunne balancere kanalsystemet 100% og det er ikke nemt. Når du optager tryk genererer du støj - i selve kontrolventilen. Og den støj kan du ikke dæmpe dig ud af. Derforuden vil et rørsystem uden kontrolventiler (de dæmper nemlig samtidig mod lydoverhør gennem kanalsystemet), være det fineste samtale anlæg. Og hvem er interesseret i at soveværelseslydene ryger i soveværelset og omvendt.

Ergo kan du lave rørene lige så store du vil, men enten lyddæmper du eller også laver du et lorte anlæg.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 10-09-03 18:18

OK! det er tale som kan forståes. . . selv af mig.

mvh ole

Godkendelse af svar
Fra : Koldkur

Dato : 10-09-03 23:20

Tak for svaret 3773.