/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Børn- og ungeafdelingen??
Fra : nicolehh
Vist : 328 gange
350 point
Dato : 09-09-03 20:03

Sad lige og læste en artikel, og nu sidder jeg og kommer i tvivl...
Hvad laver medarbejderne egentlig på den afdeling??

Jeg var af den opfattelse at de arbejder med familier med problemer, men nu er jeg kommet i tvivl, hvad har de af opgaver???

Kommentar
Fra : blyb

Dato : 09-09-03 23:27

Hej Nicolehh
Du skriver ikke hvilken "Børn- og ungeafdeling" du tænker på

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 09-09-03 23:30

Ja, nu kommer det nok lidt an på, hvilken artikel du læser (hvilken børne- og ungeafdeling du taler om). Selv DR har jo en børne- og ungdomsafdeling

Generelt dækker børne-o og unge afdelingerne i de fleste kommuner ret bredt. I den kommune, hvor jeg bor, har de blandt andet at gøre med dagpleje, pladsanvisning, skoleadministration, SFO, familiebehandler, SSP, sundhedspleje, tandpleje, klubber og meget mere. Så der er altså langt mere end behandling af familieproblemer.

Her er et link til Ry Kommunes handlingsplan for børne- og ungeafdelingen. Hvis du kigger på side 3, kan du få den totale oversigt over, hvad der arbejdes med i afdelingen... : http://www.ry.dk/admini/Virksomhedsplan_2002_sok_bogu.pdf

Mvh Erling

Kommentar
Fra : S.B.L

Dato : 09-09-03 23:33

Hejsa.

På dette link er der hvad de blandt andet laver:
http://www.profiljob.dk/popup_annonce.dsp?adId=7423

Mvh
Bue

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 09-09-03 23:39

Erling:

Dit svar er meget fyldestgørende, men jeg vil så også geren høre lidt om hvad betydning det kan have, at der er en fra den afd. med til et møde på kommunen, når en mor, der har haft en grim barndom, som pga. det er under psykologisk behandling, bliver kaldt til et møde med en sagsbehandler...???

Der står beskrevet i artiklen, at hun frygter at de vil fjerne henes barn, da hun har udtalt at hun ikke føler hun magter opgaven som mor, når hun har sine nedture...
Der er intet sted nævnt om hun er enlig, men det tror jeg ikke hun er...!!!

Men det jeg nu kommer i tvivl om er, om de overhovedet kan fjerne det barn på de få udsagn??

Kommentar
Fra : blyb

Dato : 09-09-03 23:52

Hej igen
Prøv at kigge lidt på dette link:http://www.faktalink.dk/publish.php?linknavn=tvan

Hilsen Blyb

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 10-09-03 00:01

Der er ingen klare regler på området, men jeg ved fra min kone, at der skal rimeligt meget til, før nogen tvangsfjernes - det er trods alt typisk i barnets interesse at beholde sin egen far og mor, hvis disse er i stand til at tage vare på barnets tarv (og man skal heller ikke undervurdere, at der også er samfundsøkonomiske interesser i at beholde børnene hjemme i stedet for at overtage pasningen.

I det beskrevne tilfælde er det umuligt at gætte på, hvilken funktion den omtalte person har - det kan jo være alt fra en socialpædagog, der har fulgt barnet / moderen, en repræsentant for der, hvor barnet bliver passet osv. osv.

Uden at kende de forudgående begivenheder, vil jeg gætte på, at det måske er en person, der skal hjælpe til med at vurdere den generelle situation - som en slags specialist / sparringspartner for sagsbehandleren.

Hvis barnets tarv virkeligt ikke er opfyldt, kan formålet i princippet godt være en en tvangsfjerning - men det kan lige så godt være et formål som f.eks. en vurdering af, om der skal ydes en eller anden form for supplerende hjælp i den periode, hvor moderen er i behandlig (f.eks. aflastningsfamilie eller lignende).

Jeg er rimeligt sikker på, at de ikke ud fra nogle få udsagn (som de beskrevne) vil tvangsfjerne et barn - men naturligvis kan de gå ind i en større helhedsvurdering.

Du skal dog kun læse dette indlæg som tanker og spontane vurderinger: Det er ganske enkelt umuligt ud fra det beskrevne at give nogen sikker vurdering - den slags sager er som oftest ekstremt komplekse, og der er næppe nogen facitliste til dem nogen steder.

Mvh Erling

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 10-09-03 00:02

Blyb:

Tak for linket, men da jeg ikke er medlem af FaktaLink kan jeg ikke læse de forskellige artikler, uden at skulle betale 20,- pr. stk.!!

Og SÅ vigtigt er det nu altså heller ikke og det må kunne findes på anden måde...

Men ellers TAK!!

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 10-09-03 00:11

Det vil jeg give dig ret i Erling, det erogså sådan jeg tænker lige nu, men efter at have set den udsendelse på TV2 sidste uge, er jeg kommet meget i tvivl omkring emnet, og er begyndt at læse en del om det...

Der er fro mange grimme beretninger, men jeg har ikke kunne finde noget specifikt om det på nettet!!!
- udover en masse artikler og små dele af deres "arbejdsmetoder"!!

Ind til videre er der point til dig, med mindre der dukker noget konkret op, jeg kan blive klog på...

Lader den stå til i morgen om ikke andet... *ss*

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 10-09-03 00:24

Hvad er det specifikt, at du kigger efter, når du skriver "konkret" - er det lovgivning eller ???

Mvh Erling

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 10-09-03 00:31

Både ja og nej, der er jo nok ikke ligefrem nogen lovgivning, det bliver vel vurderet fra sag til sag...??!!!

Men noget mere om hvad de kigger efter, hvad de tager højde for og hvad de arbejder ud fra og lign.
Noget der kan sætte et klart lys over hvad deres "hemmeligheder" er..

Syntes jeg er blevet total forvirret efter at have set den udsendelse i TV!

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 10-09-03 00:37

Fra debat om ændringer i serviceloven : http://www.kvindesamfund.dk/kbh/afv/23-05-00.html

Artikel om ny servicelov i "netavisen" : http://www.apk2000.dk/netavisen/artikler/kvinder/2001-kp07-s07.html

Socialpædagogernes artikel om samme : http://www.sl.dk/frameset.dsp?page=2016&Url=/article.dsp#

Men igen - det konkrete i sagerne er vel generelt, at der ikke er nogle konkrete tilfælde - og der vil altid være basis for diskussion i sådanne afgørelser, ikke ?

Mvh Erling

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 10-09-03 00:37

Fra debat om ændringer i serviceloven : http://www.kvindesamfund.dk/kbh/afv/23-05-00.html

Artikel om ny servicelov i "netavisen" : http://www.apk2000.dk/netavisen/artikler/kvinder/2001-kp07-s07.html

Socialpædagogernes artikel om samme : http://www.sl.dk/frameset.dsp?page=2016&Url=/article.dsp#

Men igen - det konkrete i sagerne er vel generelt, at der ikke er nogle konkrete tilfælde - og der vil altid være basis for diskussion i sådanne afgørelser, ikke ?

Mvh Erling

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 10-09-03 00:44

Kigger på det i morgen, foreløbig TAK!!
Sov godt alle, go´nat!

Accepteret svar
Fra : erling_l

Modtaget 350 point
Dato : 10-09-03 00:44

Aha - læste dit indlæg inden jeg postede mine - tror du måske skal kigge lidt på denne:

http://www.sm.dk/netpublikationer/p5fpb280201/indhold.htm - specielt kapitel 4 !!

tror det ret præcist kan være det, som du søger....

Mvh Erling

Kommentar
Fra : blyb

Dato : 10-09-03 00:49

Hejsa
Må indrømme at jeg er lidt forvirret nu.
Da jeg indsatte et link tidligere prøvede jeg om det virkede (og det gjorde det), men nu kan jeg heller ikke komme ind på det længere. ØV det var ellers lovgivningen omkring tvangsfjernelser.

Undskyld Nicolehh at jeg sådan pludselig stiller et nyt spørgsmål.
Må indrømme at jeg ikke er så stærk i indsættelse af links og da slet ikke i hvorfor noget lykkes og andet mislykkedes.

Hilsen Blyb.

Godkendelse af svar
Fra : nicolehh

Dato : 10-09-03 10:08

Tak for svaret erling_l.

Det var lige det jeg søgte, har fået læst det meste igennem, og jeg kunne faktisk næsten ikke få det mere uddybet.!!

Endnu engagn TAK!!!

(og tillykke til dig!)