/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
Hvordan laver man SVCD til DVD afspiller~
Fra : black_silver
Vist : 468 gange
60 point
Dato : 09-09-03 19:12

Jeg tænker specielt på størrelsen?

Hvis jeg har en film som er 480 x 480, hvordan får jeg det til at passe til fjernsynsskærmen? Og hvad størrelse bruger fjernsynet?

Og hvis man downloader en film, hvordan ved jeg så at de undertekster jeg finder til passer til lige netop den film/version?

black_silver

Kommentar
Fra : Twizted

Dato : 09-09-03 19:34

Jeg tror at størelsen automatisk tilpasser sig til dit tv

Kommentar
Fra : black_silver

Dato : 09-09-03 21:09

Ja, det gør det - men det nytter jo ikke noget at billedet bliver strukket eller mast for at passe til skærmen, det vil jo se forkert ud!

Accepteret svar
Fra : srhansen

Modtaget 60 point
Dato : 09-09-03 21:48

Hej black_silver

Dit fjernsyn benytter PAL standarden derfor har det opløsningen 720 x 576 punkter Dette format er det samme som DVD-formatet. En videofilm f.eks har formatet 352 x 288 og bliver således scaleret op med en faktor 2. Forholdet mellem højde og bredde kaldes "aspect ratio" og dette forhold skal overholdes hvis man ikke ønsker af folk i filmen skal blive enten bredskuldrede eller få æggehoveder .
Det vil sige at du skal have konverteret din film til det korrekte aspect ratio. Det er 720/480 = 1,5. 576/1,5 = 384.
Altså for at få det optimale udbytte af din film skal den konverteres til 480*384 punkter. Alternativt kan du tillade at der kommer sorte sider på billedet og bevare dit format på 480*480. For mere dybdegående viden og for henvisning til programmer kan jeg varmt anbefale dig at kigge på: http://www.dvdrhelp.com
Det er en ren oase af viden om film og konvertering. Specielt virtualdub og TMPGenc er rigtig gode programmer, men prøv at kigge ideres liste om der ikke er noget du kan bruge.

Undertekster kender jeg desværre intet til.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : black_silver

Dato : 10-09-03 10:39

Ok, så mit mål er 720 x 576 pixels.

Da min film kun er 480 x 480 og med omregningen skal være 480 x 384 kommer det ikke til at fylde hele fjernsynskærmen. Rigtigt forstået?

Hvad sker der så når jeg gemmer som PAL? (F.eks. i Adobe Premiere) - vil der så automatisk komme sort udenom eller vil billedet bare blive strukket til de 720 x 576 pixels?

Så jo større filmen er jo nemmere er det at ramme PAL formatet? Rigtigt forstået?

Kommentar
Fra : black_silver

Dato : 10-09-03 10:43

Jeg forhøjer pointene dagligt. Jeg har nemlig kun de 20 jeg får om dagen (er ny) *S*

Håber virkeligt at jeg fatter det her snart!

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 10-09-03 20:08

Hej igen

480 x 384 kommer til at fylde hele skærmen både i højde og bredde (hvis du vælger vis fuld billede) det gør det netop fordi dit aspect ratio forhold så er i orden.

Jeg prøver lige at være lidt mere pædagogisk
Det absolut 100% perfekte billede på dit fjernsyn får du ved en film med en opløsning på 720 x 576 pixels. En VHS-video med en opløsning på 352 x 288 giver derfor ikke det perfekte billede, men et tilfredsstillende resultat for de fleste bemærk her at de 352 pixels i bredden er det halve af 720 pixels. For at få de 352 x 288 pixels til at fylde hele skærmen ganger elektronikken hver enkelt pixel med 2 i højden og i bredden. Hvis du forestiller dig en pixel som en lille firkant vil du nu have 4 små firkanter med den samme farve, man kan sige at din pixel er blevet dobbelt så stor i højden og i bredden. Jo større disse firkanter af pixels er jo mere grynet oplever vi filmen.
Man kan vælge at se filmen i sin rigtige størrelse, da får man blot en lille film i en god kvallitet. Bemærk i øvrigt at der er mange andre ting der spiller ind for at kvalliteten af en film er god.
Det er rigtigt forstået, at hvis du konverterer de 480 x 480 til 480 x 384 så vil det ikke fylde hele skærmen før det bliver strukket. Når det bliver strukket, bliver hver pixel i højde og bredde ganget med 1,5 og du får et billede på nøjagtigt 720 x 576 pixels, altså ingen sorte kanter.

Håber det kunne hjælpe dig lidt
mvh srhansen

Kommentar
Fra : Twizted

Dato : 11-09-03 00:14

Angående Undertekster..! Du kan da afprøve det.! det er kun omtrent 100k per fil
Brug Bj Player det er mega godt Film afspilnings program til med undertekster..!
bare slå det til i menuen og så sæt den på Western så den kan kode ÆØÅ bukstaverne.!

Kommentar
Fra : black_silver

Dato : 11-09-03 21:57

Så langt så godt.

Så hvis man skal strække en film bliver billedet også dårligere? Derfor gælder det om at have film i så stor resolution/størrelse som muligt, ikke?

Kan man overhovedet få computeren til at simulere fjernsyn, så man kan se hvordan det kommer til at se ud? Nej - vel, computerskærmen er jo meget mindre så der vil det nok altid se godt ud....?

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 12-09-03 11:04

Hej igen

Computerens monitor vil ofte være en del bedre end fjernsynet. dels pga. af størrelsen som du nævner men også refresh raten (den frekvens skærmen opdateres med) er bedre (typisk 70 - 80 hz). Derudover er der jo opløsningen som nemt overstiger 800*600 pixels på en monitor.
Husk stadig på at alt over 352 x 288 pixels kan være bedre end almindelig video. Det afhænger dog meget af codec, frames/sec. og meget mere. Men en film med en opløsning på 352 x 288 kan sagtens være en nydelse, selv på tv.

Du har ret i at jo tættere din opløsning lægger på de 720 x 576 pixels, jo bedre kan filmen blive vist på tv.

mvh srhansen

Godkendelse af svar
Fra : black_silver

Dato : 12-09-03 13:52

Tak for svaret srhansen.