/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
TFT på bærbar contra TFT til stationær
Fra : websurfer11
Vist : 372 gange
120 point
Dato : 09-09-03 18:39

Er der kvalitetsforskelle på TFT skærme til stationære og så TFT-skærme på bærbare m.h.t. lystyrke/klarhed/skarphed? (udgangspunktet er at de har samme opløsning og størrelse)

Kommentar
Fra : henras

Dato : 09-09-03 19:38

Næh det er der ikke. Så længe den har de samme specs. det er jo faktisk den samme skærm.

Kommentar
Fra : websurfer11

Dato : 09-09-03 20:20

De kan nemlig godt have sammme størrelse f.eks 15" TFT og f.eks 1024x768 -Men har de ellers samme specifikationer??

Har de f.eks. samme kontrastforhold? f.eks 450:1 / samme lysstyrke f.eks 250 cd/m2 / og er de lige så skarpe at se på? Specifikationerne er nemlig ikke let at sammenligne, idet specifikationerne er pænt detaljerede på løse TFT til stationære, men oplysningerne er sparsomme på de bærbares. Hvem ved noget om det?

Kommentar
Fra : thomash46

Dato : 12-09-03 19:25

TFT skærme kan ikke umidelbar sammenlignes selvom de har samme specs, nogle producenter leve måske ikke helt op til det de skriver mens andre levere bedre skærme end det de skriver, den eneste måde man kan sammenlige dem på er ved at se dem i aktion samtidig. Skærme til bærbare er efter min mening stadig ikke så gode som de burde være, men her kommer prisen jo nok ind i billedet.

Thomas

Accepteret svar
Fra : wireframed

Modtaget 120 point
Dato : 29-12-03 13:00

Ja, der er kvalitetsforskelle. Primært fordi skærme til bærbare ofte er MVA skærme, da disse kan laves tyndere og bruger mindre strøm end de nyere S-IPS paneler. Derfor er skærme til bærbare også som regel kun 6mm tykke, hvor de stationære er over 2cm tykke i mange tilfælde. MVA skærme har en dårligere betragtningsvinkel i virkeligheden (Selvom de er lige så gode på papiret) da deres opbygning gør at farverne forvrænges efter allerede 15-20 grader. Desuden er de langsommere end den nyeste generation af S-IPS paneler. De skal bruge mindre backlight, så derfor kræver de mindre strøm, men leverer også dårligere sort, da der ofte slipper en smule lys igennem. Dette sker ikke ved IPS og de nye S-IPS paneler.

Lestat

Godkendelse af svar
Fra : websurfer11

Dato : 29-12-03 15:55

Tak for svaret wireframed.

Det er også det der passer på den konklusion jeg må drage efter at have undersøgt sagen i mellemtiden. Jeg har ved selvsyn i flere forretninger sat skærmene sammen og kommer frem til det svar du giver. Nemlig at de nye fladskærme er en tand bedre og klarere, især synsvinklen er mærkbar bedre end de fladskærme der sidder på de bærbare.