/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Manglende fundering
Fra : diva
Vist : 1668 gange
50 point
Dato : 23-01-02 14:23

Vi har købt et gammelt bondehus på Djursland, og har efter købet konstateret at der ikke er noget fundament under tilbygningen til det oprindelige stuehus (som står på syltsten). Dette var ikke bemærket af byggesagkyndige i tilstandsrapporten. Spørgsmålet er om vi kan melde det over den ejerskifteforsikring vi har tegnet og forvente at få erstatning?
Jeg vil sætte pris på at høre fra nogen der har lignende erfaring.

Accepteret svar
Fra : janik

Modtaget 50 point
Dato : 17-03-02 13:58

Du skriver ikke hvor gammel tilbygningen er og om den har sætningsrevner
for hvis den har det, har i meget større mulighed for at få en form for
erstatning, men det er en langsomlig proces .
jeg er murer og har noget erfaring om fundamenter og ved at huse
fra 1900 og før ikke har har så meget fundament, de står på en flydesokkel og
det er derfor meget vigtigt at fælde de træer der står tæt på huset, da den ville
dræne vand fra jorden under huset .
mvh. Søren

Godkendelse af svar
Fra : diva

Dato : 18-03-02 21:33

Tak for svaret, Søren - tilbygningen er fra 1925 og jeg er sikker på at der har været sætningsrevner, men da den tidligere også er murer har han for nylig pudset ydervæggene op så der ingen revner er synlige.

Kommentar
Fra : diva

Dato : 18-03-02 21:35

Tak for svaret, Søren - tilbygningen er fra 1925 og jeg er sikker på at der har været sætningsrevner, men da den tidligere også er murer har han for nylig pudset ydervæggene op så der ingen revner er synlige.

Kommentar
Fra : cleoc

Dato : 19-03-02 08:14

Jeg har lige "vundet" en lignende sag gennem ejerskifteforsikringen men det krævede
kamp - jeg fik først 2 afslag - tredie gang blev jeg tilbudt 7000 kr. til reperation af sætningsrevner det endte med at jeg måtte ansætte et uvildig firma der har specilaliceret sig i at hjælpe folk der får afslag fra forsikringen, samtidig betalte jeg en ingeniør for en rapport over skaderne og hvad der skulle til for at afhjælpe yderlig
skade. Sagen blev vundet efter knap et år da de langt om længe erkendte det manglende fundament som en skade der kunne medføre en nærliggende risiko for yderlig skade hvis der ikke blev sat ind over for de manglende foreskriftmæssige bygningsdele