/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Mærkelig adfærd.
Fra : blyb
Vist : 775 gange
30 point
Dato : 09-09-03 01:02

Min yorkshire-terrier udviser en underlig adfærd.
Kommer jeg hjem fra arbejde som den første, er hun nærmest "lalleglad" og danser rundt som de fleste hunde vel gør.

Kommer min mand eller søn hjem som de første, er hun nærmest ydmyg og siger absolut ingenting.

Men nu til det "mærkelige". Kommer jeg hjem som den sidste, farer hun frem og tilbage mellem min mand og søn og gør som en sindsyg, nærmest som om hun fortæller "dem", at nu er jeg kommet.

Kan nogen fortælle mig, hvorfor der er denne forskel på hendes velkomst af familiemedlemmer?

Hun er 3½ år gammel og det har altid været sådan.

På forhånd tak.

Accepteret svar
Fra : Jernladyen

Modtaget 40 point
Dato : 09-09-03 02:10

Det er fordi i har hver sin plads i hirakiet. Der er en leder, og så kommer de forskellige familiemedlemmer på hver deres plads i hirakiet - set med hundens øjne. Den hunden har mest respekt for, er lederen.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 09-09-03 14:24

bly b - Det ser ud som om hun bejler til din lederrolle - Det "mærkelige"... Kan det være en kopi af hvordan du "optræder"
Jeg tror ikke hun er ydmyg, når din mand og søn kommer hjem, hun føler sig blot hævet over dem

Du er måske mindre bly end dit navn her implikerer

Kommentar
Fra : blyb

Dato : 09-09-03 14:41

Når du skriver bejler til min "lederrolle", mener du så, at hun måske "udfordrer" mig?

Vi er godt trætte af hendes opførsel, da det nærmest er umuligt at få hende til at tie stille.

Når jeg ikke er hjemme fortæller mand og søn, at de godt kan bruges til at "putte" ved, men er jeg i huset er det altid mig hun foretrækker-og bare en af dem rejser sig giver hun hals som om hun venter en reation fra min side.

Vi har prøvet stort set alt for at stoppe denne adfærd, men hverken et bestemt NEJ,
vandsprøjt skæld ud og lign. har haft nogen effekt, ej heller at vi har ignoreret hende.

Det er efterhånden ret trættende og belastende at høre på for alle implicerede.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 09-09-03 14:47

Prøv at snak med Irene Jarnved...
http://www.etgladhundeliv.dk/

mvh
Jens

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 09-09-03 16:45

Stop nu lige hunden bejler ikke til noget som helst den mener du er den vigtigste person i dens liv, derfor bliver den glad når du kommer, du er sikkert den som tager dig mest af hunden.
Hvis du vil have den til at fordele sin glæde lidt så må resten af huset fodre, lege osv. med hunden.
Hvis det var min hund ville jeg da bare være glad det er rart at have en hund som bliver glad når man kommer.

"Når jeg ikke er hjemme fortæller mand og søn, at de godt kan bruges til at "putte" ved, men er jeg i huset er det altid mig hun foretrækker-og bare en af dem rejser sig giver hun hals som om hun venter en reation fra min side.
Vi har prøvet stort set alt for at stoppe denne adfærd, men hverken et bestemt NEJ,
vandsprøjt skæld ud og lign. har haft nogen effekt, ej heller at vi har ignoreret hende."
Denne adfærd kan ikke stoppes ved at du råber, sprøjter vand osv. Det vil formodentlig stoppe af sig selv hvis resten af husstanden bruger lidt mere tid på hunden leger med den osv.

Kommentar
Fra : blyb

Dato : 09-09-03 17:19

Nu ved du jo ikke hvor meget tid familien bruger på hunden, men alle i vores hustand tager sig lige meget af den hvad angår fodring, gåture og leg.
De ting jeg har nævnt der er forsøgt uden held, er faktisk blevet anbefalet af en faglig kompetent hundepsykolog.

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 09-09-03 17:34

Hej igen
Nu var det på ingen måde ment som en kritik fakta er at hunden syntes bedst om dig, hvis det skal laves om må resten af familien bruge mere tid på hunden dvs. specielt det med at lege.
Jeg har selv en tilsvarende hund en australsk silky terrier hun opfører sig omtrent på samme måde, vi har kunnet afhjælpe noget af det med ovennævnte dvs. leg og sjov med resten af familien.
Jeg er ked af at så mange mennesker ser lederskabs problemer over alt, det er ikke noget jeg nogensinde er støt på og jeg har da haft hund i 30 år, (ikke den samme).
Alm. Sund fornuft og masser af kærlighed og leg det er det der skal til.
Husk at en hund skal være til glæde ikke til besvær.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 09-09-03 17:39

"Vi har prøvet stort set alt for at stoppe denne adfærd, men hverken et bestemt NEJ,
vandsprøjt skæld ud og lign. har haft nogen effekt, ej heller at vi har ignoreret hende."

Faglig kompetent hundepsykolog? - Hmm... hvilket fag er pågældende kompetent i?

Gør nu som jeg siger! - Kontakt Irene Jarnved - Hun ved præcis hvordan hundeejere skal opdrages.

Jeg vil vædde en hund på at hun også kan hjælpe jeres hund af med sit problem.

Kommentar
Fra : blyb

Dato : 09-09-03 18:38

Faglig kompetent hundepsykolog? - Hmm... hvilket fag er pågældende kompetent i?

http://www.hundepsykologen.dk/

Kan da godt kontakte Irene Jarnved, men tror dog jeg vil få råd tilsvarende dem som vi allerede følger.

Tak for jeres indlæg. Personligt tror jeg nu at der er noget om snakken hvad angår lederskabet.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 09-09-03 18:51

Det var da et fint link du gav der, kan du ikke lige vise mig hvor der står noget om skældud - og at sprøjte vand.. men læs lige først denne: http://www.hundepsykologen.dk/problem.htm og denne: http://www.hundepsykologen.dk/gentips.htm

Om at skælde ud her: http://www.hundepsykologen.dk/straffe.htm

Med hensyn til ordet NEJ - Det er for tyndt hvad der står der, fordi der ikke står hvordan man lærer hunden betydningen af ordet OG dermed heller ikke alternativet DER ER "vi gør noget andet"

mvh
Jens

Godkendelse af svar
Fra : blyb

Dato : 09-09-03 21:13

Tak for svaret Jernladyen.

Kommentar
Fra : blyb

Dato : 09-09-03 21:18

Jens.
Linket jeg gav dig var kun for at fortælle dig hvem vi har været i kontakt med.

Det er muligt du finder mit spørgsmål dumt, men så lad bare være med at bruge tid på det.

At du ikke bryder dig om linket og dets ordlyd er ok for mig, men dine sidste tre linier er altså heller ikke lige min kom te.

venlig hilsen Blyb

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 09-09-03 22:03

Hvad vil du gøre for at løse problemet?
Det ville da være interessant at høre om du får det løst.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 10-09-03 06:14

Blyb - Det var overhovedet ikke noget dumt spørgsmål.
Og linket er bestemt godt - Det beskriver netop at det at "Skælde ud" ikke er en god løsning - Det taler ikke om at sprøjte med vand - At ordet "NEJ" ikke er beskrevet godt nok efter min mening er vel OK.

Tænk lige over dette...: Hunden skælder ud - hvor har den lært det?

En tæve der opdrager sine hvalpe skælder næsten aldrig ud (langt under 1% af dens vejledning af hvalpene er skarp, aldrig langvarende og altid i samme sekund som hvalpen er på helt gale veje) - den leder hvalpene på andre veje, når de er på gale veje. Præcis sådan er vi mennesker også nødt til at forholde os når vi opdrager på vores hunde.

Selvfølgeligt er det surt at få at vide at man ikke har et problem med hunden, men at det er hunden, der har et problem med sine ejere - MEN - Sådan er det det med langt de fleste "hundeproblemer". Også dit.

mvh
Jens

Kommentar
Fra : TomWaits

Dato : 10-09-03 10:45

Klapsalver til JensT...
Dejligt at se, at der er nogen, der har forstået, hvad samvær med hunde går ud på. Du er lige min kop te. Jeg læser til hundeinstruktør hos Lone Greva ( www.hundepsykologen.dk). Irene Jarnved er hendes kollega. Begge er dygtige, men jeg vil selvfølgelig anbefale Lone Greva. Jeg vil skyde på, at føromtalte " fagligt, kompetente hundeadfærdsbehandler" er Anette Røpke. Hun er en smuk pige. Dejligt smil. etc. Men, desværre, har hun bevæget sig ind på et felt, hvor disse kvaliteter ikke kan bruges. Anette Røpke benytter sig i høj grad af positiv straf og negativ forstærkning. Lone Greva benytter sig af positiv forstærkning. Jeg har ikke plads til at gøre rede for disse begreber her, men kan henvise til www.canis.no en norsk hunde - side, der stort set kun beskæftiger sig med de bløde værdier. Her er artikler fra bladet Canis, der er salg af ( de rigtige ) bøger og meget andet guf for hunde - nørder...
Jeg ønsker med dette indlæg, at gøre blyp opmærksom på, at der findes EFFEKTIVE metoder, der tilmed er BLIDE... Det er værd, at forsøge, synes jeg... Held og lykke.

Kommentar
Fra : blyb

Dato : 10-09-03 14:10

Til JensT og Tom Waits.

Mange tak fordi I begge ville medvirke her.
Jeg er enig med jer i næsten alt hvad I skriver. DOG vil jeg lige tilføje at ingen her hos os på nogen måde bruger "ublide" metoder i opdragelsen af vores hund. Hvorfor åbner I ikke en debat angående "Skinner's Teorier"?

At skæld ud er bandlyst er ok for mig, men alle kan vel blive drevet ud til et punkt hvor man forløber sig.
Har I aldrig skældt ud på "konen" eller "hunden" for derefter at fortryde og forsøge at løse problemerne på anden vis????????