/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Fornyer ikke ip adresse
Fra : Sveda
Vist : 7076 gange
200 point
Dato : 08-09-03 22:33

Jeg har et lille hjemme netværk tilsluttet 2 PC er til en linksys switch, og tilsluttet et ADSL modem,
den ene PC er kører XP prof, den anden XP home.
PC eren med XP prof. vil ikke forny IP adressen når jeg prøver at reparere netværket.
Nogen ideer , jeg er komplet novice i dette her så i må have tålmodighed.

Kommentar
Fra : mrhan

Dato : 08-09-03 22:35

Dav.....

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener...????
Hvilken opkobling har du...??????

Hilsen
mrhan

Kommentar
Fra : mrhan

Dato : 08-09-03 22:37

Du kan osse prøve at sætte begge maskiner til selv at finde en ip.......Men igen......Hvilken opkobling har du........

Hilsen
mrhan

Kommentar
Fra : dk

Dato : 08-09-03 22:59

Hejsa

klik på start >>kør
skriv cmd i feltet og klik ok
skriv så
ipconfig /renew
og tryk enter
derved skulle den gerne forny ip adressen

Kommentar
Fra : janpoulsen

Dato : 08-09-03 23:01

til svede. er du hos tdc- du skal have 2 ip-adresser nummer 2 er gratis, sådanne så skulle det virke, har selv 2 pc-er.

Kommentar
Fra : janpoulsen

Dato : 08-09-03 23:03

hej dk, er du ikke forkert på den, en ip-adresse er en man får hos udbyderen,man kan da ikke selv lave en.

Kommentar
Fra : mrhan

Dato : 08-09-03 23:05

Jeg er stadig ikke helt sikker på hvad dit problem lige nøjagtigt er.......
Hvis det bare er får at få den til at forny ip rådighedsretten, så har dk ret i sit svar.......
Men det afhænger en del af hvilken isp du bruger.....nogle levere 2 dynamiske adresser som standard hvor andre levere 1 statisk....det er meget forskelligt......og løsningerne bliver det osse......

Hilsen
mrhan

Kommentar
Fra : mrhan

Dato : 08-09-03 23:07

<< Janpoulsen .....

Hvis man har dynamisk ip kan man godt søge efter ny råderet med den kommando dk skriver........og det vil i de fleste tilfælde at man så får en anden end den man lige har haft......Med ændring af nogle af de sidste 5 - 6 cifre....

Hilsen
mrhan

Kommentar
Fra : dk

Dato : 08-09-03 23:15

du kan evt. også for at reparere gøre det at du
sletter din "internet protokol tcp/ip
og indstallere den igen derved får du også fornyet din ip

>> janpoulsen

selvom det er udbyderen som giver ip adresse bliver den fornyet, eller man får tildelt den samme igen

Kommentar
Fra : Sveda

Dato : 08-09-03 23:19

dk det vil jeg prøve , det har fungeret men holdt op, måske er det en beskadiget fil, er min søns pc, ved ikke rigtig hvad han har lavet. jeg har en tdc adsl opkobling, hvor 2 pc er deler en ip adresse via et netværk
helt nøjagtig er teksten når jeg forsøger reperation af laan forbindelsen.
opdater alle DHCP rettigheder og registrer DNS navne igen.
Følgende trin under reparationen mislykkedes
fornyer IP adressen
hilsen
sveda

Kommentar
Fra : dk

Dato : 08-09-03 23:31

du kan køre denne kommando
ipconfig
her fortæller den hvilken ip adrese den pågældende computer har

ipconfig /?
der vil du se hvilke kommadoer du kan køre

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 08-09-03 23:48

Hej Sveda

Hvad hedder switchen ? Er du sikker på det ikke er en router?
Hvorfor er det vigtigt at forny ip-adressen ? Det har jeg stadig ikke forstået.
Har du prøvet at slukke for switchen/routeren. Det vil forny ip-adressen på wan-siden.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : dk

Dato : 09-09-03 00:08

>>srhansen
jeg var også i tvivl indtil jeg havde set her
http://www.noblelink.dk/produkter_switches.php3

Kommentar
Fra : janpoulsen

Dato : 09-09-03 00:29

til svede. for at køre med 2 pc-er online skal man have 2 ip-adresser, sådanne er det bare, det er ikke rigtigt hvad de andre siger,eller hvad siger i andre.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 09-09-03 00:30

>dk
Oki, det kan godt være det er en switch, men hvis vi kan få typenummeret at vide er vi lidt bedre stillet

Kommentar
Fra : mrhan

Dato : 09-09-03 00:32

Man kan sagtens køre med 2 pc på samme ip adresse.........Man skal jo bare bruge interne ip adresser mellem maskiner og modem.......
Var derfor jeg ville vide hvilken isp han benytter......samt om han har en fast eller flere dynamiske..

Hilsen
mrhan

Kommentar
Fra : mrhan

Dato : 09-09-03 00:40

Sveda <<

Det ville være rart lige at få en opdatering omkring nogle af de gode forlag der er kommet.......Bare lige for at høre om der er et eller flere af dem der har løst dit problem.

Hilsen
mrhan

Kommentar
Fra : janpoulsen

Dato : 09-09-03 11:36

jeg tror det ville være smart at kontakte tdc angående ip-adresser.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 09-09-03 12:35

Sveda,

starter dit IP nummer med 192.168.x.x
Jeg benytter x'erne for at illustrere at IP numre består af fire led, og at det kun er interessant at se på de første to led i forhold til dette spørgsmål.

Til orientering:
192.168.x.x er reserveret til lokale netværk.
BEMÆRK: TDC ADSL benytter IKKE lokale IP numre. Så årsagen til at jeg så spørger om denne IP nummerserie, det er at en ja eller nej, det vil bekræfte om din switch også er en router.
Personlige routere benytter som oftest 192.168.x.x IP serien.
(10.x.x.x og 172.16-31.x.x er også muligheder, men dårlige valg for små hjemme netværk)
(169.254.x.x er også en mulighed, men meget sjældent set på router bokse. Dog så er det den nummer serie som Microsoft benytter hvis windows ikke kan finde ud af at få tildelt et andet fra en DHCP server)

Som DK skriver, så kan du se hvilket IP nummer du er blevet tildelt ved at skrive ipconfig i et Command Prompt (DOS) windue. Åbnes via Start -> Programmer -> Tilbehør, eller via Start -> kør, skriv cmd. Præcis som DK skriver.

At kontrollere:
Du skal kontrollere at din søns pc er afkrydset til at modtage IP numre fra en DHCP server, og også modtage DNS fra en DHCP server, eller som der vist står "Hent en IP adresse automatisk".
På TDC ADSL net duer det ikke selv at indtaste et IP nummer.

Vælg egenskaber på lokalnetværk, vælg egenskaber på TCP/IP protokollen, for at se om den indstilling er korrekt.

Til orientering:
kommendoen IPCONFIG /ALL vil vise dig mange flere detaljer vedr. din TCP/IP protokol.

Det vil bl.a. femgå om "DHCP Enabled" det skal det som sagt være.

Du vil også se "Lease obtained...." og et tidspunkt,
samt "Lease Expires...." og et tidspunkt.

Dit IP nummer er så at sige noget som du lejer hos en DHCP server, og denne leje skal fornyes med mellemrum.
Ud fra disse to tider kan du se hvor længe din "Leje" af dit nuværende IP nummer er gældende.

Det er den enkelte PC's ansvar at anmode om en leje af et IP nummer, det er også den enkelte PC's ansvar at forny denne leje. Men det bliver altsammen aktiveret og automatisk udført, hvis du blot sætter kryds i egenskaber for TCP/IP protokollen ved "Hent automatisk IP nummer" (jeg har engelsk windows, så jeg husker ikke den præcise danske formulering, men det er noget i den stil)

Med kommandoen IPCONFIG /RENEW er det muligt at gennemtvinge genstart af kommunikation og/eller fornyelse af IP nummer fra en DHCP server.

Håber at denne lange smøre måtte afklare nogle af de spørgsmål, som jeg kan se der har været oppe og vende i debatten.
Håber også at de vil give Sveda noget at arbejde med.

Jeg kører ikke selv XP, så jeg ved ikke hvad "reparer netværk" det er, eller hvor i XP det optræder, så da det er DK der har foreslået det, så skal du nok holde kontakt med ham for at følge op på den sag.

Jeg er selv inkarneret W2K bruger, og vil fortsætte med W2K så længe jeg kan.

mvh. Per

Kommentar
Fra : janpoulsen

Dato : 09-09-03 13:25

det var en stor smøre fra per, men jeg vil mene at man kan kontakte sin internetudbyder det er jo der man betaler sin opkobling.

Kommentar
Fra : Sveda

Dato : 09-09-03 18:55

Hej igen , undskyld ventetiden men har været på arbejde
da jeg kørte Ipconfig/renew
fik jeg følgende meddelelse
Der opstod en fejl under forsøget på at forny grænsefladen til MShome: den angivne fil blev ikke funden
jeg skal lige sige at netværket er ikke nyt har kørt i ca et år, og den anden PC på netværket kører fint, det er faktisk den jeg skriver fra.
Jeg har en IP adresse fra TDC der bliver delt af 2 PC på et lokalt netværk, DVS at hver komponent på netværket har en
IP adresse, det er tilsyneladende den der ikke bliver fornyet.
PC eren er sat til Automatisk at hente IP adressen.
Jeg prøvede at søge på filen IPconfig
Jeg fandt en under Windows/system32 men også en anden mystisk fil der hedder IPconfig ????.EXE hvor ? var tal, kan det være problemet.
hvis jeg taster ipconfig fremkommer følgende
DNS suffiks : Er blank
IP adresse: 00000
Undernetmask: 0000
Standard gateway: Blank

Linksys ruteren egen IP adresse er
Supnet 255.255.255.0

Wan Ip adressen er begynder med 82

Hilsen
Sveda

Kommentar
Fra : Sveda

Dato : 09-09-03 18:59

Måske skulle jeg gøre det mere klart.
Problemet ligger ikke i Wan IP adressen, den ligger fast i linksys ruteren, Problemet ligger i at PCeren ikke fornyer ip adressen til det lokale netværk.
hilsen
Sveda

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 09-09-03 19:15

Ja, alt det arbejde, det ødelægger nemt ens fritid hvis man ikke passer på!

Fik du kontrolleret om pc'en er sat til at hente IP via DHCP?

Skriv fx. IPCONFIG /ALL
og kontroller linien: "DHCP Enabled"
den skal være "Yes"

mvh. Per

Kommentar
Fra : Sveda

Dato : 09-09-03 19:18

returenerer om en time skal lige køre taxi for min datter

Kommentar
Fra : Sveda

Dato : 09-09-03 20:09

IP ruting : Nej
Wins proxy aktiveret: Nej
Forbindelsesspecifik DNS suffiks: Er blank
DHCP aktiveret: ja
Automatisk konfiguration aktiv: ja
IP adresse: 0.0.0.0
Undernetmaske: 0.0.0.0
Standard Gateway: Blank
DHCP server: 192.168.1.1
DNS server: 193.162.153.164

Giver det dig nogen mening Per

Hilsen
Svend

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 09-09-03 20:15

Hej Sveda

Da det er en router du har er Ip-adresserne tildelt af dennes DHCP-funktion (normalt). Da den ene computer i neværket har jeg ingen grund til at tro det er routeren det er galt med. Et defekt eller løst kabel kan dog sagtens forårsage den fejl du beskriver.
Prøv eventuelt at logge ind på din router. Under fanebladet status, skal du klikke på "DCHP clients table" nederst. Her vil du se de computere der har fået tildelt en adresse. Er der kun en client listet her så ligger fejlen i routeren. Er de begge listet ligger fejlen fra routeren og tilbage til/med pc'en. Prøv først at afklare disse forhold så løser vi problemet derfra

mvh
srhansen

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 09-09-03 20:17

Da den ene computer i neværket = Da den ene computer i netværket virker

Kommentar
Fra : dk

Dato : 09-09-03 20:27

hmm

er der en grøn diode som lyser bagpå på netkortet ?
hvis ikke så er det enten netkortet eller kabel fejl..........

Kommentar
Fra : Sveda

Dato : 09-09-03 20:32

Ja det er korrekt, den ene fungerer som den altid.
I client table i ruteren er kun vist min PC er dvs sige den kender ikke maskine nr 2
men hvis jeg tager kablet ud af ruterens port, siger pceren godt nok at den har mistet netværksforbindelsen. og LED en
i ruteren går ud. så nogen forbindelse må det jo være.Men selfølgelig består forbindelsen af flere par, så måske, jeg vol prøve at skille net stikkene på PC eren og router ad og checke.
Hilsen
Svend

Kommentar
Fra : Sveda

Dato : 09-09-03 21:27

Jeg har kontrolleret stik, kabler m.m jeg prøver at få fat på nogle nye kabler imorgen
Så det går nok lidt tid, er på arbejde intil kl 18.00
Kan ikke se nogen grøn Lysdiode men måske er det inde på printet i pceren, har ikke bagpladen af så jeg kan se den.
tak intil videre srhansen og dk
vender tilbagr imorgen, når jeg har prøvet med ny kabling
hilsen
svend

Kommentar
Fra : dk

Dato : 09-09-03 21:30

oki
dioden skal du kunne se udefra hvis den er der (findes ikke på alle kort)

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 09-09-03 23:52

Hi'yall, var lige væk nogen tid.

Sveda> Når DHCP er aktiv som det ses af din ipconfig /all, så prøver du igen:

ipconfg /renew
giver det stadig samme fejl, så må det konstateres at kommunikation med DHCP server ikke virker.

Du skal nu teste din software og din hardware

==================
Den korte version
==================
Test med PING 127.0.0.1
Sæt manuelt IP nummer til 192.168.1.15
Test med PING 192.168.1.15
Test med PING 192.168.1.1
Test med PING 193.88.44.22
Test med PING WWW.YAHOO.COM

==================
Den lange version - som giver forklaring på hver af testene fra den korte version
==================

Din software testes ved at prøve at pinge til 127.0.0.1
Det IP nummer er defineret til at være softwaren's interne IP nummer.

Software delen af en TCP/IP stack består af 7 software lag.

Man kan teste om der er kommunikation igennem disse 7 lag,
med kommandoen PING 127.0.0.1

-----------------------------------------------------------------
Hvis PING 127.0.0.1 IKKE virker, så har du et software problem.
-----------------------------------------------------------------

Et sådant softwareproblem skal fixes ved at fjerne netkortet og al software som har forbindelse med det netkort, det kan du sandsynligvis gøre som følger:

Jeg har kun lavet en så omfattende reset af netsoftware på windows NT4.0, så de præcise erfaringer stammer altså fra en del år tilbage, men da kernen af Windows XP stadig er det samme, så vil fremgangsmetoden fra dengang stadig virke. Dog så er der noget der ser ud til at være blevet bedre på Windows XP, nemlig muligheden for "Reparer Netværk", (som DK tidligere har nævnt), så det er muligt at det system kan benyttes efter følgende opskrift:

- i Device Manager, så fjernes netkortet og/eller drivere til netkortet ( det er ikke nok at disable det)
- luk din pc
- fjerne netkortet fra pc'en . Hvis det er et kort som sidder på bundkortet, så diable det i BIOS
- reboot din pc
- kontroller at der i "Netvær og Opkaldsforbindelser" ikke er noget det hedder "Lokalt Netværk", hvis der, så slet det.
- kør RegCleaner
- luk pc ned
- geninstaller dit netkort
- "Kør reparer Netværk"

- test igen om PING 127.0.0.1 virker, hvis det virker så kan du gå videre til at teste hardwaren,
hvis det stadig ikke virker, så skal vi igang med en lidt større hammer! Og det må vi så vende tilbage til.

------------------------------------------------------------------------------
Hvis PING 127.0.0.1 giver signal tilbage, så har du kun et HARDWARE problem.
------------------------------------------------------------------------------

Et hardware problem kan testes således:

- Sæt et manuelt IP nummer på dit netkort, fx. 192.168.1.15

Da vi ved at du kører med en router, og dermed et lokal net, samt at routerens adresse er 192.168.1.1
så sæt din IP adresse manuelt til fx. 192.168.1.15
Det sidste tal kan faktisk være hvad somhelst fra 4-253, det skal blot være et som der ikke i forvejen findes på dit lokale netværk. Hvis du vil være sikker på at det ikke findes, så går du blot til en anden pc på nettet og pinger nummeret, får du ikke svar tilbage, så findes nummeret ikke (eller Ping svar er lukket på den pc som har nummeret, men det vil vi ikke bekymre os om at forholde os til på dit lille netværk), altså...

prøv at pinge til kortets nummer, dvs. PING 192.168.1.15

*** Giver PING 192.168.1.15 IKKE svar ***
så har du enten et netkort problem, eller et kabel problem, eller et problem med den port i swtich/hub som dit kabel fører frem til.

- Kontroller om stikket i dit netkort/switc er lige til at trække ud. For så kan det være at den lille plast pind der sidder på langs af stikket, den trænger til at blive bukket lidt udaf, så den igen virker som en ordentlig modhage.

-Prøv først at sætte kablet i en anden port på din switch/hub
-Prøv så med et andet kabel
-Til sidst: skift dit netkort

*** Hvis PING 192.168.1.15 giver svar ***
så tester du ping til routeren, dvs. PING 192.168.1.1

+++ Hvis PING 192.168.1.1 IKKE giver svar +++
så er der et problem i din SWITCH
- prøv at skifte til en anden port i din switch, gerne en som du allerede ved at der virker, fx. den fra den anden pc.

+++ Hvis PING 192.168.1.1 giver svar +++
så tester du til et andet kendt IP nummer derude,
- fx. PING 193.88.44.22 som er hoved serveren for .dk dvs. den danske DNS server.

Til sidst testes DNS ved at skrive fx.
PING www.yahoo.com, hvis www.yahoo.com oversættes til et IP nummer så virker din DNS,også selv om det ip nummer evt. ikke virker.
Hoved årsagen til at en kendt/berømt adresse ikke svarer på PING, det er at "svar på ping metoden" er slukket på den server.

mvh. Per

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 10-09-03 00:06

Så er der endelig muligheden for at din DHCP server ikke længere vil svare det MAC nummer som dit netkort har, eller at den af en eller anden yderst mærkværdig grund pludselig kun vil uddele ET IP nummer.

Hvikle numre en DHCP server uddeler, det styres ved at sætte et start og et slut punkt i IP listen som den kan administrere.
På dit netværk vil det typisk være fra 192.168.1.3 til 192.168.1.254

Dog så burde pc2 så kunne få et IP nummer når pc1 er slukket.

Et MAC nummer et et unikt ID nummer på hvert eneste netkort i verden.

MAC numre består af et meget langt nummer, første halvdel af nummeret angiver hvilken producent der har lavet netkortet, sidste halvdel af nummeret er et serienummer som den producent benytter.

En DHCP server kan føre en liste over hvilket MAC nummer (læs: netkort) der sidst blev tildelt et givet IP nummer. På den måde kan et IP nummer være mere stabilt, og ikke hele tiden skifte.
Det kan være muligt at indstille en DHCP server til at udelukke givne MAC numre, eller kun at tillade tildeling af IP numre til godkendte MAC numre.

Jeg ved godt at jeg er lidt langt ude for funktioner på en privat Router, da styring af MAC numre er ikke særligt udbredt på disse "små/billige" routere.

Men når nu Sveda er nødt til at se på problemet udenfor alm. arbejdstid, så kan jeg lige så godt fortælle lidt historier, sådan at han måske på færre aftener kan få gennemgået flere mulige problemer, og derved hurtigere kan finde frem til løsningen.

mvh. Per

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 10-09-03 00:38

Nu har jeg lige set det hele igennem igen, og får den tanke, at det kan være firewallen på XP som giver problemer.

Jeg kender ikke til den indbyggede XP firewall, og kan derfor heller ikke vejlede i dens brug eller opsætning, da jeg som nævnt kører W2K og benytter TinyPersonalFirewall 2.0.15. Og min trial version af VirtualPC er udløbet.
Jeg elsker denne lille firewall fordi den giver mig total kontrol over alt som der foregår, bl.a. også den initialiserende del af at få tildelt et IP nummer.

Men måske en af d'herre dk, srhansen eller mrhan, eller en anden kan hjælpe her.

Jeg skal fx. have åbnet for udgående UDP til 255.255.255.255 for at min pc kan indlede sin forespørgsel til DHCP serveren om at få tildelt et IP nummer.
Så skal der også være åbnet for indgående og udgående UDP fra 192.168.1.1, som jo er DHCP serveren.
(Jeg har ikke fået forholdt mig til portnumre, men hvis det er nødvendigt at specificere så må det komme an på en prøve, men mon ikke det er port 67 og 68)

Det kan fx. være firewallen, hvis det viser sig at det manuelt tildelte IP nummer kommer til at virke.

mvh. Per, og go'nat.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 10-09-03 09:40

Godmorgen allesammen.
Jeg vil supplere Per's fine forklaring ved at sige at i linksys routeren kan man godt selv administrere ip-adresserne uden om DHCP. Faktisk så står mac adresserne til højre i "client table".
Mht. XP-firewall, så er jeg heller ikke ekspert, men den aktiveres/deaktiveres under proporties/egenskaber for din netværkforbindelse.
Kontroller også at under fanebladet DHCP i routeren at der står min 2 under "Number of
DHCP Users"

Endeligt har du mulighed for selv at tildele en "mac-clone", det vil sige tvinge routeren til at acceptere en mac-adresse specificeret af dig. Typisk benyttes denne funktion i forbindelse med udbyderen, men den kan også benyttes på lan siden.

Iøvrigt, kan de to computere se hinanden ? Prøv at pinge den ene computer fra den anden computer. Kan du ikke det bekræfter det vores mistanke om at det er enten kablet eller netkortet der er problemer med, da det er usandsynligt at swichen i routeren godt kan route en adresse men ikke to.

mvh srhansen

mvh

Kommentar
Fra : dk

Dato : 10-09-03 11:09

Hej Svend

under fanebladet DHCP skal stå:

DHCP Server: Enable
Starting IP Address: 192.168.1.10 (så har du mulighed for fast ip mellem 192.168.1.2 - 9)
Number of
DHCP Users: her sætter du et tal mellem 2 og 150
Client Lease Time: minutes (0 means one day)

DNS 1: 0.0.0.0
WINS: 0.0.0.0

computer nr. 1 skulle så gerne få ip 192.168.1.11
computer nr. 2 skulle så gerne få ip 192.168.1.12 osv.

>>Per skriver "Jeg skal fx. have åbnet for udgående UDP til 255.255.255.255"
jeg kender intet til tinyPersonalFirewall.

her er et link til at scanne port numre, tast kun port nr. og search og du får at vide hvad den pågældende port
bruges til mv.
http://www.eventid.net/searchprot.asp

Kommentar
Fra : Sveda

Dato : 10-09-03 20:42

Hej igen
Hmm det bliver kompliceret, husk jeg er kun en almindelig bruger.
Ping 127.0.0.1 sende 4 pakker og modtog 4 ser ud til at være O.K
de resterende kunne ikke modtages pakker fra
når jeg taster kommandoen ipconfig/renew fungerer stadig ikke
Der kommer en tekst der siger at ipconfig ikke kunne opdateres fordi en fil ikke blev funden.

vedrørende linksys opsætning.
Starting IP adress var sat til 100 er ændret til 10
Number of users var sat til 50 er ændret til 5
Client lease time 0 ( one day) ikke ændret
det er stadig det samme problem
har oså prøvet med nyt kabel og stik samt bytte port på switchen imellem de 2 pc ere
Jeg skal lige sige at dette problem tilsyneladende er opstået efter at der har været virus på maskinen
Jeg begynder snart at rykke håret af i små totter, har også prøvet at lave en systemgendannelse men det fungerer helller ikke, måske skulle jeg formatere maskinen og prøve at lægge programmer og drivere ind igen
Hilsen
Svend

Kommentar
Fra : dk

Dato : 10-09-03 21:49

inden du rykker totter af...

så prøve at bytte om på netværkskortene (eller et nyt)
det kunne tyde på at netkortet er defekt
netop også fordi en systemgendannelse ikke har hjulpet noget
umiddelbart ser det ikke ud til at være router fejl, men hardware fejl på den ene computer

Kommentar
Fra : dk

Dato : 10-09-03 21:57

hov glemte lige......
med hensyn til ipconfig. så kunne det tyde på der er fejl i windows opsætningen

hvis du kun skriver ipconfig, får du så også stadig fejl ?
ved ipconfig alene skal du få:

IP adresse: 192.168.1.xxx (xxx alt mellem 192.168.1.10 -192.168.1.15)
Undernetmaske: 255.255.255.0
Standard Gateway: 192.168.1.1

er Standard Gateway 0.0.0.0 er der ikke forbindelse til routeren.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 10-09-03 22:40

Jeg vil også lige tilføje, jo jeg kan godt se at det er frustrerende, men...
fik du indtastet det manuelle IP nummer 192.168.15?
Når det er sat, så skal det fremgå af IPCONFIG kommandoen.

Først derefter kan du lave de sidste PING test og forvente at få noget som helst brugbart resultat.

mvh. Per

Kommentar
Fra : Sveda

Dato : 10-09-03 22:56

ja det gjorde jeg, hvis jeg nu har gjort det korrekt istedet for automatisk hent af IP adresse har jeg vinget brug følgende adresse af og intastet ip adressen.
jeg har sammenlignet tcp/ip opsætningen mellem de 2 pcere , i avanceret opsætning er der en forskel.
Pceren der fungerer er opsat til deaktiver bios over tcp ip
den der ikke fungerer er sat til standard
det er under avanceret/wins

Kommentar
Fra : Sveda

Dato : 10-09-03 23:01

jeg mener ikke at den aksepterer ipconfig, ( kan ikke helt huske det) og nu ligger sønnike og sover , vil prøve i morgen
men ipconfik/all fungerer det kan jeg huske.

Kommentar
Fra : Sveda

Dato : 10-09-03 23:03

Ups skulle være deaktiver netbios over tcp/ip

Accepteret svar
Fra : janpoulsen

Modtaget 200 point
Dato : 10-09-03 23:24

hej det lyder ikke helt nemt med det netværk,
jeg har en ven der har netværk, men han er på ferie lige nu, jeg vil snakke med ham når han kommer hjem, er det xp home i har,i håndbogen står der ikke meget om det der,så man skulle måske starte helt forfra, med en frisk install.
mvh. janpoulsen.

Kommentar
Fra : Sveda

Dato : 10-09-03 23:39

den der ikke virker er XP proffesionel
min der virker er XP home

Kommentar
Fra : janpoulsen

Dato : 11-09-03 01:07

til svede.
jeg snakker med min ven han har også xp pro.
god nat.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 11-09-03 09:13

højreklik på din "lan forbindelse" >> egenskaber

generalt:
hent automatisk ip adresse (kan sættes til "brug følgende ip adresse" 192.168.1.2 undermaske 255.255.255.0)

hent automatisk dns serveradresse (hvis du bruger 192.168.1.2 skal du her angive "brug følgende dns
193.162.153.164 og 194.239.134.83

>>avanceret
feltet ip adresser skal være tomme (er udfyldt hvis du bruger 192.168.1.2)
feltet standardgateway skal være tomme (er udfyldt hvis du bruger 192.168.1.2)
faneblad DNS:
dns serveradresse i anvendelse.....skal være tom (er udfyldt hvis du bruger 192.168.1.2)
tilføj primære og forbindelse sufikser for den primære DNS sufiks
flueben i "tilføj overordnede for den sufikser primære dns-sufiks"
flueben i registrer denne forbindelses adresse i dns
faneblad WINS:
wins adresser skal være tom
flueben i aktivere lmhosts opslag
og i "standard" (intet i aktiver og deaktivere)
faneblad indstillinger:
egenskaber>>der skal kun være markering i "tillad alle"

du skal sansynligvis genstarte computeren før det virker
istedet for ipconfig kan du gøre dette for at se status
højreklik på "lan forbindelse" >>status >> understøttelse >> her skal din ip adresse være
klik på detajler >> og du får flere oplysninger.

en anden måde at etablere forbindelse til internettet er at bruge XP's guide
>>kontrolpanel >> internet indstilliger>> forbindelser >> indstil og følg guiden,
husk bare at vælge "bredbånd"

Kommentar
Fra : mrhan

Dato : 11-09-03 17:16

Hej svend

Jeg vil som flere anmode om at du lige prøver at bytte rundt på de 2 netkort du har. Bare lige for at se om det skulle være der at hunden er begravet.......

Jeg synes dog at det er en mærkelig fejlmeddelese du får : ipconfig ikke kunne opdateres fordi en fil ikke blev funden.
Hvad er det for en fil...??? Det kunne tyde på en eller anden software fejl/mangel. Jeg er ihvertilfælde aldrig støt på en meddelelse af den kaliber når jeg har lavet fejl med netværk.

Desuden synes jeg da det er en tanke værd at vi er så mange der er enten gået tilbage til, eller beholdt win 2ooo pro

Hilsen
mrhan

Kommentar
Fra : Sveda

Dato : 11-09-03 21:50

Jeg har nu besluttet at formatere harddisken og genindstallere windows , m.m ikke kun på grund af dette problem, men fordi pceren er så langsom at der må være et eller andet problem , måske en eller anden form for virus, jeg vender tilbage når jeg har genindstalleret softwaren.
hilsen
svend
og tak for jeres store tålmodig
det unge meneske har jo hentet alt muligt ned fra nettet, så måske der har været noget skidt imellem.

Kommentar
Fra : Sveda

Dato : 14-09-03 15:42

hej alle først vil jeg sige tak for alle de gode råd.
jeg formaterede harddisken og genindtallerede windows,og minsanten om ikke skidtet fungere første gang.
jeg er lidt i vildrede om gvem jeg skal give point, i har alle været meget hjælpsomme, må tænke lidt over det.
igen alle, mange tak for hjælpen.
hilsen
sveda

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 14-09-03 21:58

Underligt, men tillykke med det

Kommentar
Fra : dk

Dato : 14-09-03 22:28

Ja tilykke med det.

her ville det være rart om man kunne dele point mellem svarene.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 14-09-03 23:28

Godt at tingene igen virker. Det er trods alt det vigtigste.

mht. point, så kan jeg foreslå mellem følgende idéer:
1) den der kom først med noget du kunne bruge
2) den mest udholdende vejledning, dvs. en som var med hele vejen gennem processen
3) det/de svar som overbevidste dig om at vælge den kurs som du valgte
4) noter kandidaterne, giv dem numre, kast en terning!

Med andre ord, point kan være interessante i en større sammenhæng, men her er en situation hvor du reelt har frit valg på hylde et.

mvh. Per

Godkendelse af svar
Fra : Sveda

Dato : 14-09-03 23:31

Tak for svaret janpoulsen. giver point til dig foedi du kom tættest, geninstalerede windpws og så fungerede det, samtidig tak til alle andre for de gode råd