/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
installation af ældre program
Fra : wolffi
Vist : 648 gange
100 point
Dato : 08-09-03 22:27

Hej,

Jeg har et ældre program - en dos ting - som jeg gerne vil installere på en nyere pc med en pænt stor HD.

Det er lykkes mig at installere programmet på en ældre bærbar med 3 GB harddisk, men når jeg installere det på min stationære, får jeg en runtime error.

Hvordan er det lige man laver en dos partitionering ? Hvis det altså er det jeg skal gøre ?

hilsen
Wolffi

Kommentar
Fra : mrhan

Dato : 08-09-03 22:33

Jeg er ret sikker på at svaret her må være at du skal bruge fdisk---- ... det er et program til at lave bla. dos partioner......på de nye versioner af fdisk er der osse mulighed for at lave noget større partioner......
Fdisk ligger sædvanligvis på de fleste dos disketter......
Hilsen
mrhan

Kommentar
Fra : wolffi

Dato : 08-09-03 22:55

hej mrhan,

lige et lille spørgs.....

fdisk - hvis jeg bruger det program - så har jeg vel stadig alt det der ligger på harddisken i behold - ik'

Kommentar
Fra : mrhan

Dato : 08-09-03 22:59

negativ...... fdisk sletter hele partitioner.... Så er det ikke den løsning du søger alligevel så..........Jeg læste det som om at du havde en hel tom disk du ville installere dos på
den mulighed du har nu er vel at bruge et program som f.eks partitition magic...... Det koster dog penge.........Programmet kan lave partitioner uden at smide data væk.........

Hilsen
mrhan

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 08-09-03 23:09

Vi mangler at vide styresystem og filsystem og noget om den maskine du skal bruge.
Dos kan ikke se mere end 2gb så du må have opdelt din disk på 3gb eller du kører dit dosprogram under et andet OS
Fdisk sletter alt på hele den fysiske disk (opdelinger kaldes logiske diske/drev), som du vist selv har gættet.
Jeg har selv dosprogrammer jeg ikke kan bruge på min XP installation der 'bor' på en 60 gb partition.
Mine gamle dosprogrammer kører jeg fra en anden disk hvor jeg har formatteret de første 2gb med fat16-filsystem og mulighed for at boote på en ægte dos 6.22 eller win98se som jeg har lyst.
vh Søren

Kommentar
Fra : wolffi

Dato : 08-09-03 23:15

Ja, det var jo det jeg tænkte - slette alt - det har jeg ikke lyst til :=)

Jeg har et andet gammelt dos program kørende på en anden pc - men så vidt jeg husker partitionerede jeg dette lille dos drev da jeg installerede HD'en

findes der ikke et "gratis" program, der kan dette lille trick som partion magic kan?

hilsen
Hanne

Kommentar
Fra : wolffi

Dato : 08-09-03 23:18

glemte lige styresystem win 98 se / fat 32

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-09-03 23:23

Det kan være du kan bruge det her. Det er ovenikøbet gratis http://www.ranish.com/part/

Kommentar
Fra : dk

Dato : 08-09-03 23:42

Hejsa

gå til den mappe du har programmet i og højreklik på den fil som
starter programmet >> egenskaber >> kompatilitet >>her skal du sætte flueben i
"dette program skal ikke finde windows"
derved skulle det kunne køre uden at du behøver at lave noget fdisk mv.

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 08-09-03 23:45

Det er ved at være sent, men ville bare lige bemærke at det ser ud til at være en samling fine programmer der tilbydes på siden ovenfor, men jeg kan ikek finde noget om at det skulle kunne fortage nondestruktiv partionering som Part. Mag. - jeg mener at være stødt på den slags, også gratis, men husker ikke hvor
vh Søren

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 09-09-03 01:34

I følge deres FAQ http://www.ranish.com/part/faq.htm påstår de, at man kan partitionere uden at miste data! Selv har jeg altid brugt partition manager, men der kan da være andre på Kandu, der har erfaringer med ranish?

Kommentar
Fra : MouseKeeperX

Dato : 09-09-03 08:42

Du kan bruge fips, som jeg selv har haft gode erfaringer med - det ødelægger ikke ikke de data der ligger i forvejen, og så er det gratis :)
Du kan hente det fra http://www.igd.fhg.de/~aschaefe/fips/

Det er den officielle hjemmeside, og du skal ikke lade dig narre af det spartanske udseende - programmet er rigtig godt og ligger også sammen med mange af de Linux-cd'ere man kan få.

Held og lykke...

Accepteret svar
Fra : x13

Modtaget 100 point
Dato : 09-09-03 13:08

hej der er også en anden mulighed det er at sætte en lille hd i din maskine på max 2 GB så kan du køre dine dos prg. der fra.
ps husk at sætte den op som slave.
M.V.H.
x13

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 09-09-03 13:59

Måske DOSBox

http://www.dosgames.com/essential.php

Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 09-09-03 14:16
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 09-09-03 14:21
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 09-09-03 14:24

så lykkedes det atikel nummer 134400

Godkendelse af svar
Fra : wolffi

Dato : 08-12-03 19:00

Tak for svaret x13

Ja, det blev dit forslag jeg endte med - tak for det.
Også tak for de mange andre forslag - men jeg er nok lidt for meget af en "bangebuks" til at kaste mig ud i de vilde vover !

hilsen Hanne