/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Konditionstræningsprogram
Fra : Ibens
Vist : 644 gange
20 point
Dato : 08-09-03 22:04

Hej NG!

Er der nogle af jer kloge hoveder derude v. skærmen, som har et godt
træningsprogram til hvordan man får sin hund op i kondition til f.eks. brug
v. træning/konkurrence i agility, rundering, spor, UHP eller lign. ?

Det er forholdsvist nemt at finde noget omkring metoder til opbygning af
hestes kondition, men jeg har svært ved at finde noget ditto omkring
opbygning af hundes kondition. Så hvis I har kendskab til websites, bøger,
artikler m.m., så vil jeg være meget interesseret i at "få fat" i det
materiale.

Håber på mange gode henvisninger,

Med venlig hilsen

Iben
Kennel Born To Work, Australske Kelpier i Danmark
www.kelpie.dk

Accepteret svar
Fra : k.j.k

Modtaget 30 point
Dato : 08-09-03 22:50

Hej Iben
Min erfaring med hunde er 15 års opdræt af Amerikansk Cocker, udstilling, agility, lydighed, samt 30års arbejde som hundefrisør med rigtig mange hunderacer. Min erfaring er så, at hunde, ligesom os mennesker, er utrolig forskellige i deres lyst til aktivitet. Nogle hunde vil bare ikke op i tempo, men lunter afsted. De bedste resultater med sådanne "sløve" hunde har jeg opnået ved at gå 5-10 km. med hunden hver dag. Så blev konditionen faktisk ret god.
Og en anden ting man skal huske på, er at fodre hunden med mange små måltider i løbet af dagen, og specielt huske på det de dage hvor hunden skal præstere noget extra.
Hilsen fra Karin

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-09-03 13:48

Svømning er godt, både for mennesker og for hunde. Og gør ingen skade. Men ellers er det vel især et spørgsmål om at træne den sport, det drejer sig om så meget som hunden lyster hver dag. Massage kan være rigtig godt hvis det er en arbejdsivrig hund, der stresser sig selv til overanstrengelse, når den arbejder. Prøv at kikke på www.solvang.dk som er et hundecenter ved Frederiksværk. De har både pension, svømning og massage og anbefaler det især til agility-og andre sports- og arbejdshunde.

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 12-09-03 10:32

Hej. Jeg tror også, at svømning og lange gåture kan styrke konditionen. Måske endnu mere, hvis gåturene er i bakket terræn? ( så er det måske også sjovere)
Held og lykke

Kommentar
Fra : DCH

Dato : 11-01-04 16:26

Hej Iben.

Jeg er i dag kommet hjem fra et hundekursus da jeg er hundeinstruktør i DCH og på kursuset fik vi foreslået et rigtig godt program til konditionstræning for mellemstorehunde

Først så går du 3 km i alm. gang med løs line, derefter strammer du linen og går powerwalk (små hurtige skridt) ca. 2 km derefter går du igen 1½ - 2 km alm. gang for at løsne op. Dette gør du 2 - 3 gange om ugen...
Derudover kan du cykle 3 km MAX 5km ca. 12 km/t med din hund min. 2 gange om ugen. Desuden kan du hvis du har mulighed svømme med din hund.

Desuden er det vigtigt at når du kommer til hundetræning at det første du gør når du tager hunden ud af bilen er at løbe en lille runde med ham så han bliver varmet op. og når I er færdige strækker du blidt han muskler..

MVH DCH

Godkendelse af svar
Fra : Ibens

Dato : 11-01-04 17:42

Tak for det brugebare svar k.j.k.

Kommentar
Fra : Ibens

Dato : 11-01-04 17:47

Hej DcH,

Det lyder som et godt program - men jeg vil gerne lige høre om sådan som du har beskrevet det - er sådan som programmet ser ud når man starter - eller er det målet med træningen / altså vedligeholdelse ?

Jeg ved fra op-træning af heste, at det er ret vigtigt hvordan man starter - så man ikke får det overgjort det i starten, da det kan sætte begrænsninger senere hen (i konkurrencesituationer f.eks.).

Jeg vil lige høre, om de 3 km i alm. gang med løs line indbefatter at hunden må snuse til ting, eller det skal være en kontinuerlig vandring derud af bare i alm. gang ?

Er det nok bare at løbe en lille rundt m. hunden som opvarmning - eller skal skal der mere til ? (strækning, zig-zag øvelser ?)

MVH

Iben
Kennel Born To Work
www.kelpie.dk