/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
okay sidste spørgsmål så skal jeg nok st~
Fra : Mette_S
Vist : 626 gange
50 point
Dato : 23-01-02 02:20

Vores katte spiser altid tørfoder, men en dag syntes min kæreste at vi skulle forkæle vores katte lidt og vi købte derfor en dåse kattemad til dem. Vi gav dem 2 spsk fulde først for at se om de kunne lide det og for at de ikke skulle sluge det hele i sig, og da de havde spist det gik der lidt tid så gav vi den 2 spsk mere. Hvilket resulterede i opkast overalt i stuen (godt med trægulv) De havde ikke forsøgt at smutte ind i en krog for at komme af med det, så det kunne godt se ud som om at det var sket meget spontant (stakkels misser) Siden da har de ikke fået dåsemad for selvom det var for at give dem en godbid blev det nærmest en straf i stedet for. Nu giver vi dem en gang i mellem en dåse tun til deling, hvilket de nyder i fulde drag ...
Kan det være fordi at dåsemaden var for krydret eller er det simpelthen fordi at deres maver ikke er vant til "flydende kost"

Noget helt andet. Vores vidunderlige hankat, der altid kigger på en som om man er komplet idiot og som ligner en der ligesom er født til at være noget højere i hierakiet end kat, er begyndt at ligge på ryggen med poterne lige op i vejret når den sover, det ser herligt ud sådan som den ligger og slanger sig, imens den kigger op på en med bedende "nus-mig-nu!!" øjne. Er det normalt at katte ligger sådan og sover ...kan det være grundet den tykke tykke vinterpels der varmer for meget og så den prøver at lufte lidt ud... Ja jeg ved det ikke...*GG* ( Nemo er blandet skovkat, perser, stuekat)

Kommentar
Fra : kbdut

Dato : 23-01-02 07:48

Kattemaver er meget sarte derfor skal man ved skift af foder altid blande nyt og gammel foder over en periode så de får mere og mere af den nye foder. Nu har jeg selv lidt erfaring med DÅSEMAD og det er ikke godt. Sidste år fik jeg en main coone killing og den fik dåsemad men ved vejning tabte den sig trods god appetit. Det viste sig at der er alt for llidt nærig i og selv wishkats foder er for dårlig til killinger, der er kun iams og roal canin der har de rigtige næringsstoffer i deres foder, så efter vi begyndte med RC killingefoder har der ikke været problemer. forsæt du bare med tørkosten for så får katten også ordentlig væske.

Venlig hilsen
Karsten

Accepteret svar
Fra : vestergade

Modtaget 50 point
Dato : 23-01-02 08:36

Hej

Synd for desmå misser. Ja det er simpelthen for meget dåsemad de har fået på en gang. Uanset om man skifter til nyt Tørfoder, eller anden form for mad, så skal det nye ligeså stille tilsættes den gamle kost, lidt efter lidt,-mindst en indkørselsperiode på 3-4 uger. Dåsemad generelt,-som hovedfoder er en meget dårlig ide,-specielt hvis katten/kattene er indekatte, dåsemad består gennemsnitlig af 90% vand, der er slet ikke næring nok i det. Nu skriver jeg indekatte, udekatte kan mange gange selv supplere sin kost op med det den mangler, med div. fangst af insekter,-mus,-grønt osv. Fortsæt med den tørkost de er vand til, da jeg kan forstå at de trives fint på den. Skal de have lidt godt engang imellem,-så vend ned forbi Fiskehandleren og køb lidt råt fisk til dem,-så er jeg sikker på at "vildyrets knurren" kommer frem.
Sovestillingen kan da godt skyldes at din mis trænger til lidt frisk luft på maven,-men mon ikke også det skyldes en hel del kælenskab Min egen mis sover tit på den måde,-både Sommer og Vinter,-for hans vedkommende er jeg sikkker på, at det skyldes total afslapning i forhold til han omgivelser.

MH
Vestergade

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-01-02 10:04

Hej Mette
Noget kunne jo tyde på, at dåsemaden ikke har bekommet misserne særlig godt.
Så lad dem bare leve af tørfoder fremover, det tager de ingen skade af.
Min yngste kat, Nikita, på 2 år vil udelukkende have tørfoder, mens de 2
andre får vådfoder (dåsemad) om aftenen. Det er der ingen problemer med, de
holder det i sig!
Med hensyn til at sove liggende på ryggen, så gør før omtalte Nikita det
også jævnligt. Er de altså bare til at stå for, når de ligger der med deres
lille tykke mave i vejret? Jeg smelter totalt, når jeg kigger på hende, hun
ser på så nuser ud!
mvh til både jer og misserne fra

Eva, Sabina, Ferina og Nikita

Mette_S <Mette_S.news@kandu.dk> skrev i en
news:65o38.3006$Eu2.465178@news010.worldonline.dk...
> Vores katte spiser altid tørfoder, men en dag syntes min kæreste at vi
> skulle forkæle vores katte lidt og vi købte derfor en dåse kattemad til
> dem. Vi gav dem 2 spsk fulde først for at se om de kunne lide det og for
> at de ikke skulle sluge det hele i sig, og da de havde spist det gik der
> lidt tid så gav vi den 2 spsk mere. Hvilket resulterede i opkast overalt
> i stuen (godt med trægulv) De havde ikke forsøgt at smutte ind i en krog
> for at komme af med det, så det kunne godt se ud som om at det var sket
> meget spontant (stakkels misser) Siden da har de ikke fået dåsemad for
> selvom det var for at give dem en godbid blev det nærmest en straf i
> stedet for. Nu giver vi dem en gang i mellem en dåse tun til deling,
> hvilket de nyder i fulde drag ...
> Kan det være fordi at dåsemaden var for krydret eller er det simpelthen
> fordi at deres maver ikke er vant til "flydende kost"
>
> Noget helt andet. Vores vidunderlige hankat, der altid kigger på en som
> om man er komplet idiot og som ligner en der ligesom er født til at være
> noget højere i hierakiet end kat, er begyndt at ligge på ryggen med
> poterne lige op i vejret når den sover, det ser herligt ud sådan som den
> ligger og slanger sig, imens den kigger op på en med bedende
> "nus-mig-nu!!" øjne. Er det normalt at katte ligger sådan og sover
> ..kan det være grundet den tykke tykke vinterpels der varmer for meget
> og så den prøver at lufte lidt ud... Ja jeg ved det ikke...*GG* ( Nemo
> er blandet skovkat, perser, stuekat)
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-01-02 10:33

SNIP

> Vi gav dem 2 spsk fulde først for at se om de kunne lide det og for
> at de ikke skulle sluge det hele i sig, og da de havde spist det gik der
> lidt tid så gav vi den 2 spsk mere. Hvilket resulterede i opkast overalt
> i stuen (godt med trægulv)

Min hunkat råæder altid. Hun bliver så ivrig, at hun ikke når at tygge
noget, og så ryger det op igen kort tid efter. Og det er faktisk ligemeget,
om det er tørfoder eller dåsemad. Ok, det var en overdrivelse. Det sker ikke
hver gang, for så ville hun jo bare være skind og ben. Men det er ikke
usædvanligt, at det sker. Og da jeg fodrede misserne med stegt and 1.
juledag, så var der en tre stykker, der ofrede det igen med det samme.

> De havde ikke forsøgt at smutte ind i en krog
> for at komme af med det, så det kunne godt se ud som om at det var sket
> meget spontant (stakkels misser) Siden da har de ikke fået dåsemad for
> selvom det var for at give dem en godbid blev det nærmest en straf i
> stedet for.

Tror at det er et spørgsmål om tilvænning. Mine får kun dåsemad som slik, og
de har det fint med det. Jeg tror bare, at det er et spørgsmål om tid, før
de ikke kaster op. Dåsen skal så ikke komme direkte fra køleskabet men være
tempereret en smule.

> Nu giver vi dem en gang i mellem en dåse tun til deling,
> hvilket de nyder i fulde drag ...

Man går aldrig galt i byen med en dåse tun. Mine kender helt klart lyden af
en dåseåbner i sådan en dåse, så det er noget af en slåskamp for mig at lave
tunmadder til eget brug *S*

> Kan det være fordi at dåsemaden var for krydret eller er det simpelthen
> fordi at deres maver ikke er vant til "flydende kost"

Tror at det er det sidste

> Er det normalt at katte ligger sådan og sover
> ..kan det være grundet den tykke tykke vinterpels der varmer for meget
> og så den prøver at lufte lidt ud...

Jeg er ikke ekspert i katte, men jeg kan da sige så meget, at en tre stykker
af mine også kan lide at ligge på den måde. Og den ene af dem er killingen,
der ikke har fået voksenpels endnu, så det med pelsen tvivler jeg på. Mine
katte med størst pels ligger aldrig sådan af egen fri vilje. Og det er så to
voksne skovkatte og ragdollkillingen der ligger som pigerne i maj, mens tre
skovkatte og perseren kun ligger sådan, hvis jeg overfalder dem for at klø
dem på maven *S* Og det er så ikke altid, jeg kommer fra det uden flæns *S*
Min perser er lidt for sig selv *G*

Det blev du vist ikke specielt meget klogere af, men du fik da et input *S*

M.v.h.

Lise

> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-01-02 11:05

Hej Mette

Når dine katte "kun" spiser tørforder, så er det en stor omvending for deres
mavser, når de får dåsemad. Så derfor kastede de op.

Vores hankat ligge også nogle gange, med alle 4 hjul i vejret når han sover
(se evt. billeder på vores hjemmeside) Men selv om mavsen er blottet og
indbyder til nus, så får man en med sømposen. *G* Neo kan ikke lide at blive
nusset på mavsen.
Dixie ligger også tit og blotter mave når hun sover og hun ææææælsker at
blive nusset på den *S*

Hilsen
Joan
www.nepton.dk/catz

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-01-02 13:03

(...)
> Noget helt andet. Vores vidunderlige hankat, der altid kigger på en som
> om man er komplet idiot og som ligner en der ligesom er født til at være
> noget højere i hierakiet end kat, er begyndt at ligge på ryggen med
> poterne lige op i vejret når den sover, det ser herligt ud sådan som den
> ligger og slanger sig, imens den kigger op på en med bedende
> "nus-mig-nu!!" øjne. Er det normalt at katte ligger sådan og sover
> ..kan det være grundet den tykke tykke vinterpels der varmer for meget
> og så den prøver at lufte lidt ud... Ja jeg ved det ikke...*GG* ( Nemo
> er blandet skovkat, perser, stuekat)

Rent "sprogligt" er det udtryk for ekstrem tillid til sine "samboer".
Tag det som en kompliment og en kærlighedserklæring!
Hilsen, Niels Peter
www.bluewhite.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-01-02 22:56

"Mette_S" skrev:
[klip]
> Nu giver vi dem en gang i mellem en dåse tun til deling,
> hvilket de nyder i fulde drag ...
[klip]

Jeg indskyder lige et spørgsmål her --> Jeg mener at have læst at man ikke
må give kattene tun fra dåse ... men det må man måske godt?

Mvh. Jette

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-01-02 23:27

> Noget helt andet. Vores vidunderlige hankat, der altid kigger på en som
> om man er komplet idiot og som ligner en der ligesom er født til at være
> noget højere i hierakiet end kat,

Kan man det?

> er begyndt at ligge på ryggen med
> poterne lige op i vejret når den sover, det ser herligt ud sådan som den
> ligger og slanger sig, imens den kigger op på en med bedende
> "nus-mig-nu!!" øjne. Er det normalt at katte ligger sådan og sover

Jeg ved ikke om det ligefrem er "normalt", men er er bare nogle katte der
har en tendens til at gøre sådan. Jeg kunne endda lokkes til at mene at det
er arveligt. Jeg har haft en hankat der nåede at blive far til et enkelt
kuld killinger inden jeg for nylig solgte ham som voksen. Han har i ekstrem
grad haft for vane at ligge med alle fire stænger lige i vejret alle mulige
steder i lejligheden (på hylder og hynder, i sengen og ofte endda midt på
gulvet eller hen over et dørtrin.)
Nu har jeg hans søn gående (som også snart er ved at være voksen, og han gør
iøvrigt nøjagtig det samme. Arv, eller miljø - tjaaa, hvem ved. Men jeg har
set andre eksempler på nedarvede "kattevaner" som ikke kunne være
miljøbetinget da de pågældende katte aldrig har mødt deres far.).

> ..kan det være grundet den tykke tykke vinterpels der varmer for meget
> og så den prøver at lufte lidt ud... Ja jeg ved det ikke...*GG* ( Nemo
> er blandet skovkat, perser, stuekat)

Nej, jeg tror bare at de er sådan Der er bare nogle katte der er født
til at være "klamnuttede" som vi siger her i huset.

Hilsen Jan
Loddenhøj's Norske Skovkatte.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-01-02 23:35

>
> Jeg indskyder lige et spørgsmål her --> Jeg mener at have læst at man ikke
> må give kattene tun fra dåse ... men det må man måske godt?
>
> Mvh. Jette

Som en sjælden godbid er det ok - du har sikkert læst om tungmetaller...
mvh Camilla

--
Posted via Mailgate.ORG Server - http://www.Mailgate.ORG

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-01-02 00:08

"Jette" <jni@omnix.dk> writes:

> "Mette_S" skrev:
> [klip]
> > Nu giver vi dem en gang i mellem en dåse tun til deling,
> > hvilket de nyder i fulde drag ...
> [klip]

jamen Mette du skal bare spørge løs, vi er her jo også for det ;D

> Jeg indskyder lige et spørgsmål her --> Jeg mener at have læst at man ikke
> må give kattene tun fra dåse ... men det må man måske godt?
>
> Mvh. Jette

Det med tun har nok nærmest noget at gøre med, at det ikke er særlig
sundt for misserne, fordi der er store mængder kalium i tun og rejer
med for den sags skyld, denne kalium kan give sten i urinvejene..
Men sker det ikke for ofte er der ingen fare...

Fx får Melissa rejer måske indtil 4 gange om året, men ihvertfald 2
gange til vores respektive fødselsdage, hun er jo ikke så meget til
lagkage *gg*

--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa
Denne msg er lavet i & postet med gnus

Kommentar
Fra : Mette_S

Dato : 24-01-02 10:15

Kære alle,

Mange tak for alle svarene *SS* Vi fortsætter med tørfoderet og skulle måske smutte en tur forbi fiskehandleren. Det er ikke så tit at de bliver forkælede, men de skal nu en gang imellem -man kan jo næsten ikke lade være *GG*

MVH.

Mette_S

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-01-02 23:04

"Henrik Pedersen" skrev:
> Det med tun har nok nærmest noget at gøre med, at det ikke er særlig
> sundt for misserne, fordi der er store mængder kalium i tun og rejer
> med for den sags skyld, denne kalium kan give sten i urinvejene..
> Men sker det ikke for ofte er der ingen fare...
>
> Fx får Melissa rejer måske indtil 4 gange om året, men ihvertfald 2
> gange til vores respektive fødselsdage, hun er jo ikke så meget til
> lagkage *gg*

Tak til Henrik og Camilla .... jeg kan forstå det bare er et spørgsmål om -
alting med måde - og så vil jeg lægge lidt tun i madskålene næste gang vi
selv skal have tun-rugbrødsmadder *S*. Sidste gang blev de helt ustyrlige og
vi kunne overhovedet ikke spise i fred, så vi havde faktisk overvejet at
droppe tunmadderne

Mvh. Jette

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-01-02 01:38

"Jette" <jni@omnix.dk> writes:

>
> Tak til Henrik og Camilla .... jeg kan forstå det bare er et spørgsmål om -
> alting med måde - og så vil jeg lægge lidt tun i madskålene næste gang vi
> selv skal have tun-rugbrødsmadder *S*. Sidste gang blev de helt ustyrlige og
> vi kunne overhovedet ikke spise i fred, så vi havde faktisk overvejet at
> droppe tunmadderne
>
> Mvh. Jette

Det kender jeg godt ;))
Bortset fra en enkelt gang, hvor jeg hældte ½ pose rejer i en
alti1gryde, har rejer været forbeholdt misser. Fordi en gang jeg ville
have en rejemad sad der 3 misser en på hver side og en foran og
skovlede rejer af min mad, så jeg *hulk* fik kun brød...

--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa
Denne msg er lavet i & postet med gnus