/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
IE-Spyad. Hvordan kan man se om det virk~
Fra : ibasa
Vist : 316 gange
120 point
Dato : 08-09-03 12:41

Jeg kører Windows 98 se og IE 6. Sikkerhedsinstallationen består af Norton Antivirus 2000, BHBlaster, Ad-Aware 6.181, Spywarefri onlinescanner,Spybot S&DAdvanced mode, RegCleaner og til sidst IESpy-ad. Da jeg lider af et begyndende sikkerhedsparanoia bliver samtlige programmer(items) opdateret og kørt meget tit. IESpy-ad er installeret i går søndag og jeg er næsten sikker på at jeg har gjort det rigtigt. Men----Det har ikke efterladt nogen ikoner men ligger i en selvstændig mappe på C-drevet.

Hvordan kan jeg se om det virker i den daglige drift af computeren ?
Hvordan opdaterer jeg denne sag ? Den slags har det jo med at blive forældet hen ad vejen.

Det var en langt indlæg, spørgsmål og jeg håber at en eller anden af jer kan hjælpe mig. OBS ! Hvis jeg ikke svarer på eventuelle kommentarer lige med det samme, er det fordi jeg fiser ud og ind af lejligheden.

Sren i Rskilde

Accepteret svar
Fra : als

Modtaget 130 point
Dato : 08-09-03 13:10

Hej Søren

Det vil jeg meget gerne svare på. Ie-Spyad er egentlig ikke et rigtigt program, men en lang række skadelige URls som man med få klik kan lægge ind under "klassificerede sider". Du kan egentlig ikke se om det kører, men prøv at se om ikke alle disse mange URls ligger under "klassificerede sider" i din browser. Gør de det så er det hele ok. Hvis du er lidt modig kan du prøve at gå ind på en af de sider som IE-Spyad har lagt under "klassificerede". Der sker ingen ting, når du går ind på den skumle side, men havde du ikke IE-Spyad liggende, ja så havde du uden at bemærke det sikkert fået en skadelig ActiveX-control. Sådan fungerer IE-Spyad. Jeg ville ikke undvære det lille værktøj. Jeg er meget glad for det.

Hvordan opdateres programmet. Ja det er straks en lidt anden sag som man skal vænne sig lidt til. Jeg går frem på denne måde.

1. Først ind at se på Spywarefri's forside for at se om der er kommet nye opdateringer.
2. Når der er kommet nye opdateringer går jeg ind på stifinder og finder mappen IE-spyad som jo normalt ligger under programmer. Der findes der en undermappe som hedder "old" Gå ind i den og find uninstall-filen og klik på den. Så kommer der en boks op som du siger ja til og lige efter endnu en boks som du også siger ja til.
3. Derefter igen ind på Spywarefri's forside og klikke på opdateringen for IE-Spyad
4. Du kommer ind på IE-Spyads side og finder samme fil lige som da du startede med at hente programmet ned, den helt samme fil. Klik på den og lad den åbne sig med det samme (ikke gem på computeren). Nu kører den så den nye fil over i din IE-Spyad-mappe og putter den anden som lå der i forvejen ned i "old"-mappen. Det er så den du fjerner næste gang. Du skal sige ja til nogle bokse et par gange men det er egentlig ganske nemt.
5. Nu skal du så ind i Spyad-mappen (IKKE "old" mappen ) og klikke på den nye install-fil. (se på datoen) og du skal også sige ja et par gange.

Opdateringen er egentlig en afinstallering og en nyindstallering af hele gøgemøget. Umiddelbart kan det lyde lidt indviklet, men det er det ikke når du har prøvet et par gange, så går det hele som en leg.

Hvis du har nogle spørgsmål så vend endelig tilbage hertil.

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 08-09-03 13:48

Hej Als. Altid en fornøjelse at læse dine indlæg

Har lige prøvet at komme ind på en side der er et stykke nede i listen over klassificerede. (www).11.07.net og resultatet var en side hvor der stod " siden kan ikke vises". Det var det du mente, ikk´?

Opdateringen lyder godt nok noget kryptisk, men vi får se når tiden oprinder.

En opdatering vil fremgår af forsiden i højre side ? Er det rigtigt forstået ?

Sren i Rskilde

Kommentar
Fra : als

Dato : 08-09-03 14:19

Hej igen
Dit sidste spørgsmål først. Jo opdateringer findes (næsten) nederst på Spywarefri's forside i et skema hvor programmerne står nævnt til venstre (med rødt) og dato for opdateringer til højre (med blåt). Når du ser at der er kommet en ny opdatering kan du bare klikke på det røde IE-Spyad, så bliver du ført om på IE-spyads hjemmeside.

Om siden vises eller ikke vises afhænger lidt af hvor skadelige ting der er på siden. Du har ret i at i mange tilfælde vil der bare stå: Siden kan ikke vises. Nogle gange kan man godt komme ind på siden, men så stoppes der for de ting som er farlige. Så du har helt ret i det du formoede.

Der kommer ret hurtigt opdateringer til IE-Spyad, så der går nok ikke mere end et par dage. Lad lige det spørgsmål her stå åbent ind til du har prøvet at opdatere for hvis det giver dig problemer kan vi bare fortsætte i denne tråd.

Kan godt lide dit signatur med de to glade hoveder

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 08-09-03 14:29

Hej Als igen-igen.

Hvis du mener der kommer opdateringer snart, tja så kan vi da godt lade spørgsmålet blive stående. Jeg vælger nu at lukke det og tilføre dig de point du så fornemt har "tjent". Jeg hader løse ender der bare ligger og flyder og hvis jeg løber i vanskeligheder ved opdateringen vender jeg tilbage, OK ?

Godkendelse af svar
Fra : ibasa

Dato : 08-09-03 14:35

Tak for svaret als.

Gennemarbejdet, godt skrevet og du har, synes jeg, evnen til at sætte dig i spørgerens sted

S:oRen i Rskilde

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 08-09-03 14:38

SSSSSSSSSSSShhhhhhhhhhhhhhhhhiiiiiiiiiiiiiiiiiiittttttttttttttttt. Skulle have været:

Sren i Rskilde og fortsat go´dag

Kommentar
Fra : als

Dato : 08-09-03 14:52

Ja men tak for points og du vender bare tilbage hvis spørgsmål. Jeg skal se om vennerne fra Spywarefri ikke kan lægge en ultrakort opdateringsguide ind på deres side, for den er nu lidt speciel at opdatere. En fortsat god dag ønskes Roskildes festligste mand.

Kommentar
Fra : als

Dato : 08-09-03 14:55

NB! Hvis problemer med opdateringer så er ganske få points tilstrækkelig (5 eller 10 hvis det er tilladt). Jeg skal nok være på pletten.

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 08-09-03 15:12

Hej igen-igen. Af en gammel støvet bogholder at være, ved du en masse. Hvis misundelse ikke var så grim en ting, tttjjjaaaaaaa, så ville jeg nok være det. Jeg vender frygteligt tilbage når tiden kommer. Bare vent

Sren i Rskilde Den sidste selvlærde amatør

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 15-09-03 14:40

Hej Als jeg tror nok der er kommet en opdatering, så hvis du har tid vil jeg være taknemmelig for et pip fra dig.

Sren i Rskilde

Kommentar
Fra : als

Dato : 15-09-03 15:02

Hej Søren

Så er det du skal igang med denne vejledning. Prøv at følge den og går du i stå så vend tilbage hertil. Jeg skal nok melde mig igen.

1. Først ind at se på Spywarefri's forside for at se om der er kommet nye opdateringer, og det er der, så dette punkt kan du godt springe over nu. Jeg har selv set at der er nye opdateringer. Derfor videre til næste punkt.
2. Så nu ind på stifinder og finder mappen IE-spyad som jo normalt ligger under programmer. Der findes der en undermappe som hedder "old" Gå ind i den og find uninstall-filen og klik på den. Så kommer der en boks op som du siger ja til og lige efter endnu en boks som du også siger ja til.
3. Derefter ind på Spywarefri's forside og klikke på opdateringen for IE-Spyad
4. Du kommer ind på IE-Spyads side og finder samme fil lige som da du startede med at hente programmet ned, den helt samme fil. Klik på den og lad den åbne sig med det samme (ikke gem på computeren). Nu kører den så den nye fil over i din IE-Spyad-mappe og putter den anden som lå der i forvejen ned i "old"-mappen. Det er så den du fjerner næste gang. Du skal sige ja til nogle bokse et par gange men det er egentlig ganske nemt.
5. Nu skal du så ind i Spyad-mappen (IKKE "old" mappen ) og klikke på den nye install-fil. (se på datoen) og du skal også sige ja et par gange.

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 15-09-03 15:09

Davs Als !

Jeg troede du var på ferie. Nu printer jeg det ud du har skrevet og prøver mig frem. Tak for din hurtige reaktion.

Sren i Rskilde

Kommentar
Fra : als

Dato : 15-09-03 15:37

Hej igen Søren

God idé at printe den ud Søren. Lige en ting. Jeg skriver at når du kommer ind i "old" mappen så skal du finde uninstall-filen og klikke på den. Jeg mener dobbeltklikke på den så der sker noget.

mvh als

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 15-09-03 15:52

Ok Als !

Jeg tror at den er god nok nu. Vandprøven. Har du en www som du ved at jeg nu ikke skal kunne komme ind på. Hvis du har det kan du så ikke lige sende den ?

Jeg ved ikke om internettet var lukket da jeg opdaterede !

Sren i Rskilde

Kommentar
Fra : als

Dato : 15-09-03 17:44

Søren du kan sagtens kontrollere om du har opdateret for da du startede med at klikke på uninstall i "old" mappen, da blev alle adresser i "klassificerede sider" fjernet. Det du så har gjort er at hente den nye opdaterede liste som nu skulle ligge i "klassificerede sider" Hvis du åbner "klassificerede sider" og der ligger en mængde adresser, ja så har du opdateret. Så er den god nok. Prøv at kigge i klassificerede og vend så lige tilbage.

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 15-09-03 17:49

Als.

Der ligger en masse, men når jeg prøver at tage een og taster i adr.feltet kan det somme tider lade sig gøre at komme ind.

Sren i Rskilde

Kommentar
Fra : als

Dato : 15-09-03 17:58

Ja, det er helt normalt Søren. Det kan der godt nogle gange og sådan skal det også være. Der er nemlig stor forskel på de sider som er lagt ind under klassificerede af IE-Spyad. Nogle har blot nogle almindelige reklame cookies, som så er fjernet og som ikke kan lægges på din puter, medens dem du slet ikke kan se er de grove hvor der downloades en aktiveX som du kan få megen besvær med at få fjernet eller hvor siden bliver ved med at åbne nye popups så hurtigt at du ikke kan nå at klikke dem væk. De sider som kun har reklame-dataminers får du lov til at åbne, men stadig stoppes reklamecookierne. Jo IE-Spyad er rigtig godt synes jeg.

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 15-09-03 18:09

Als.
Det er fint at høre at hele den r*vfuld adr. ikke bare ligger uden at gøre gavn. Til sidst een og så får du fred på denne tråd. Det ser ud til at alle begynder med en stjerne. Står det som en art joker der kan betyde hvad det skal være ????

Sren i Rskilde

Kommentar
Fra : als

Dato : 15-09-03 22:14

Du har ret i at langt de fleste begynder med en stjerne og det er ganske rigtig en slags joker, fordi at mange dårligdomme blot har forskellig "fornavn". Ved at sætte en stjerne så siger IE-Spyad at det er lige meget hvilket fornavn synderen har. Du er dækket ind. Ha' en fortsat god aften Søren.

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 15-09-03 22:26

Als
Tak for svaret og din tålmodighed. Nu skal du få fred på den her streng.

Sren i Rskilde

Kommentar
Fra : als

Dato : 16-09-03 05:56

Kom endelig tilbage hvis der er mere. Jeg er kun glad for at kunne hjælpe. mvh als