/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Knirkende gulve
Fra : jko
Vist : 3005 gange
100 point
Dato : 08-09-03 08:54

Hej ....
Vores egeparketgulve i hele huset er efterhånden ved at drive os til vanvid - de knirker og knager/brager !!!!
Hvad kan man gøre ved det ???

Mvh
jko

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-09-03 09:06

Hej
Hvis du opretter dig som bruger kan du læse en art. på http://vot.teknologisk.dk/4591 ellers er der en hel masse på http://cph.ing.dk/konf/root/hvemhlp/html/10224.all.html
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : aosterri

Dato : 08-09-03 11:10

På de steder hvor det knirkede hos os har vi boret et lille hul i parketten (diameter af en rundstok) ; vi har derefter sprøjtet byggeskum i hullerne (det skal gøres forsigtigt... det tørrer hurtigt og udvidersig) og lukket hullerne med små stykker "rundstok". En god gang voks og rengøring og det ser flot ud og knirker ikke mere...

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 08-09-03 11:42

Hej Jko

Ja, det er ofte vanskeligt at lave pænt. Den mest anlmindelige metode er, at man finder nogle af samlingerne, som ligger ned imod strøerne, og ganske enkelt sømmer gulvet mere fast. Det er naturligvis ikke så pænt, fordi man kan se sømmene, men det er det letteste.

Du kan naturligvis også gøre som aosterri foreslår - det vil du dog også fortsat kunne se - og du skal passe på, at der ikke kommer ret meget skum ned: Det udvider sig, og er svært at styre, så du risikerer, at du godt nok fjerner knirken, men i stedet får gulvet bulet.

Endelig er der jo den lidt ekstreme - men håndværksmæssige korrekte metode: Skil gulvet ad - få checket og rettet understøtning op, og læg gulvet på plads igen med ny lim. Bøvlet, ja, men så er det gjort rigtigt en gang for alle - og der er ikke noget at se / komme efter bagefter....

Mvh Erling

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-09-03 11:59

Jko -> Brug for guds skyld ikke ekspanderende fugeskum. Du risikere at skade mere end du gavner... se de indslag som er på mit tidligere link (der er mange forslag og råd) http://cph.ing.dk/konf/root/hvemhlp/html/10224.all.html

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-09-03 12:15

Kig evt. også under http://www.dr.dk/leth/classic/raad_sider/raad-lister/huset.shtm#hus83
Citat
Trægulv, knirkende:
Hvad skal du bruge

· Gummihammer
· Boremaskine
· Bor i forskellige størrelser
· Skruer
· Propbor
· Et gammelt gulvbræt
· Stemmejern

Eventuelt
· Lim
· Sandpapir op til korn 240

Sådan gør du
1. Bank med gummihammer på gulvet og lokalisér på den måde de underliggende strøer, der bærer gulvet.
2. Bor to små huller i hver side af hvert gulvbræt, ned i strøen.
3. Bor derefter halvt igennem de to huller med et større bor.
4. Skruer med krave skrues i.
5. Lav en prop med et propbor. Brug et gammelt gulvbræt til at lave proppen. Propborets tykkelse skal svare til de borede huller.
6. Den koniske prop sættes i hullet med den spidse ende nedad.
7. Lim eventuelt proppen fast.
8. Afskær overskydende træ med stemmejern.
9. Puds eventuelt med sandpapir - op til korn 240.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-09-03 12:24

Her er et par andre links, som også er værd at kigge på:
* http://www.byggepladsen.com/printfriendly.cfm?ArticleNo=74
* http://www.byggepladsen.com/xpertlist.cfm (ned under Tømrermester)
* http://www.byggekram.dk/sw553.asp

Kommentar
Fra : duffman.DK

Dato : 08-09-03 21:26

Hej Jko

Jeg er enig med erling_l. At fastgøre gulvet til strøerne der hvor det knirker, vil nok være den nemmeste og billigste måde at gøre det på. Jeg vil bare skrue gulvbrædderne i stedet for at sømme dem. For skruer trækker bedre, og det er nemmere at lave pænt. Til at dække hullerne med vil jeg nok bruge enten en rundstok eller plastictræ.

Fremgangsmåde:

Bor først et 8 mm hul (eller hvad der passer med en rundstok) ca. en halv cm ned i gulvbrædderne, der hvor det knirker. Derefter skru skruen i (undersænket). Derefter kom lim og rundstokken i, el. fyld hullet op med plastictræ. Stem derefter det der stikker ovenfor hullet af, med et meget skarpt stemmejern.
Brug ikke sandpapir, da det efterlader mærker i gulvet ved siden af. Til slut giv hullerne samme behandling som resten af gulvet (olie/lak).
Jeg vil helt klart anbefale en egerundstok i samme farve som resten af gulvet og motaflex skruer til at skrue med.

Andre spørsmål...... kontakt "Jonasmoebius@jafnet.dk"

Mvh Jonas

Kommentar
Fra : basl

Dato : 25-01-04 11:12

til at finde strøgerne under dit gulv kan du leje en søger på en trælast. meget simpelt.
Mvh Basl