/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hvorfor er hundens næse våd og kold????
Fra : CLAN
Vist : 5417 gange
11 point
Dato : 07-09-03 20:50

Lidt utraditionelt måske... men der skal gang i denne streng. Derfor dette indslag for at komme øverst på listen over de sidste 25 igen - kald det bare reklame ("betalt reklame")
Kig ind og vær' med på "Hvorfor er hundens næse våd og kold?" på http://www.kandu.dk/dk/spg/21834
Det rigtige svar belønnes med "fuld havre" (500) - points hæves dag for dag, eller helt op, når det rigtige kommer på ovenfor anførte "tråd"
Søren

Kommentar
Fra : tom34

Dato : 07-09-03 22:00

DU ved noget som vi ikke ved eller tager jeg fejl???det kunne være at man man skulle søge under noget andet, men va"og hvor og hvordan hvorfor

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-09-03 22:36

Hej Tom... nej der må jeg desværre skuffe dig. Jeg aner det ikke, men har da mine formodninger, men de er baseret på den første udtalelse, som jeg fik fra dyrlægen på DKK
Jeg bringer det lige her - men svar på http://www.kandu.dk/dk/spg/21834 denne streng er bare til at minde om strengen... og lidt bull-shit

Citat
Dyrlægens svar til mig:
Hunde kan ikke svede på kroppen som mennesker. Derfor udskiller de varme og fordamper dermed væske fra luftvejene. Snuden bliver hermed fugtig.
Den vil være tør såfremt hunden ikke "sveder" så meget......
Er våd næse føles kold og en tør næse føles varm.

og her var min konklution fra Christinas streng på http://www.kandu.dk/dk/spg/21120

Citat
Vi enige om at luft med et højt fugtindhold på et tidspunkt kondensere ved en given temperatur? Vi også enige om at den væske som dannes kaldes kondensat? Hvis vi er enige, så er der INGEN af os der ved hvornår dugpunktet er nået imm. lunger og enden af hundens næse... vel? Det kan lige så godt ske 0,5 cm. FØR det forlader næsen, som det kan forekomme EFTER det forlader næsen. Jeg tror (for egen regning og logisk set) at dette sker INDEN eller LIGE når det forlader næsen - næsen løber. Teori... når den fugtige luft fra hundens lunger eksempeltvis er 30 grader C. og med en eksempelvis luftfugtighed på 75% så KONDENSERE denne fugtholdige luft ved ca. 25 grader C. Altså vil en kølig næse på 25 grader C. blive våd... fordampningen af den væske, som er på næsen vil yderligere nedkøle næsen, lad os bare sige teoretisk ned til 20 grader C. herved sænkes dugpunktet til en relativ fugtighed på 55% og så fortættes eller kondenseres ENDNU mere væske og næsen bliver endnu mere våd.... men det er alt sammen MINE teorier og logik. Sikkert ikke for andre, men så vil jeg da gerne se et modbevis. på at jeg ikke har ret.

Det var et lille modificeret indslag fra et af mine lange diskussioner på Christinas streng.

Hygge... og fik du de der fisketips?

Søren

Kommentar
Fra : tom34

Dato : 07-09-03 23:01

Så kan det da være at hunden sveder meget hvis den snude er våd og kold, altså den har været meget aktiv ude at løbe"" springe gør sig til ude ved damerne gør noget
ja jeg fik din tak skal du ha" søren

Kommentar
Fra : tom34

Dato : 07-09-03 23:31

Kære Dr. Dyrekær,
Jeg er en pige på 12 år og jeg elsker dyr, især hunde, ulve og ræve. Jeg har selv en hund. Så jeg ville gerne vide når min hund er lidt sløj, er næsen så tør, våd eller varm? Og hvad skal snuden være til daglig?
Når din hunds snude er fugtig og kølig er det normalt tegn på, at den har det godt. Selvfølgelig kan der alligevel være noget i vejen. Her gælder det om at være opmærksom på, om hunden opfører sig anderledes end den plejer eller har andre ydre tegn på, at noget er galt. Når snuden er varm og tør, kan det betyde at hunden mangler vand at drikke eller at den er syg.
Dingoen er Australiens vildhund. Andre arter af vildhunde findes i andre verdensdele, i Afrika lever for eksempel hyænehunden. Undersøgelser har vist at antallet af dingoer i den australske natur er faldende, fordi mennesker trænger længere og længere frem, ofte ledsaget af tamhunde, som fortrænger dingoerne. Dingoen er en truet art. Man mener, at dingoen blev gjort tam af mennesket før ulven, som ellers regnes som forfader til mange af vore dages hunde. Nogle mener at de nærmeste slægtninge til dingoerne blev fremavlet i Indien for ca. 3000 år siden, og at de første dingoer kom til Australien med indiske handelsfolk. Andre mener, at dingoen er i nær familie med halvvilde hunde som har været vidt udbredt i Sydøstasien, og at dingoen fulgte med søfarere over havet til Australien. Fra begyndelsen var dingoerne højt værdsat hos Aboriginerne, Australiens oprindelige folk, som kæledyr, jagthunde og vagthunde.
det var lige noget jeg kom i tanke om nej kan det bruges
mvh Tom

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-09-03 09:20

Hej Tom
Tjahh og jooohh, lidt var der da, men ikke noget nyt + du fik en helt anden historie med
Det her var jo nok om næsen
Citat
Jeg er en pige på 12 år og jeg elsker dyr, især hunde, ulve og ræve. Jeg har selv en hund. Så jeg ville gerne vide når min hund er lidt sløj, er næsen så tør, våd eller varm? Og hvad skal snuden være til daglig?
Når din hunds snude er fugtig og kølig er det normalt tegn på, at den har det godt. Selvfølgelig kan der alligevel være noget i vejen. Her gælder det om at være opmærksom på, om hunden opfører sig anderledes end den plejer eller har andre ydre tegn på, at noget er galt. Når snuden er varm og tør, kan det betyde at hunden mangler vand at drikke eller at den er syg.

Accepteret svar
Fra : tom34

Modtaget 11 point
Dato : 08-09-03 16:49

hej Tom
Tak for din mail
Jeg kender ikke den fysiske årsag til hundens kolde og våde næse. Men jeg ved at hunde der har svært ved at finde færd på feks. spor eller eftersøgning (hvis færden er svag og eller det er meget tørt) ofte slikker sig om snuden for at fugte den for derved bedre at kunne finde eller følge en lugt.
Men det kan da være der er andre der ved hvorfor hundens næse kan blive kold og våd så prøv at stil spørgsmålet i debatforumet på min side. Man ved jo aldrig. http://www.fonager.dk/forum/forum.asp?master_id=8497
Venlig Hilsen
Flemming Christensen
www.hunden.ch.nyka.dk
H Tom

Godkendelse af svar
Fra : CLAN

Dato : 09-09-03 13:34

Tak for svaret tom34.
Du klør på med krum hals, kan jeg se
Jeg tror efterhånden, det oprindelige spørgsmål, er ved at gå i stå.

Kommentar
Fra : tom34

Dato : 11-09-03 15:18

findt nok Clan jeg venter på den næste debat og håber det er noget jeg kan være med i som sagt vi skal jo lære så længe vi lever
HILSEN Tom