/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
kebab (Oversættelse)
Fra : netper
Vist : 511 gange
300 point
Dato : 07-09-03 17:11

Her er en lille opskrift på kebab som jeg kunne tænke mig oversat hvis der er nogen der har lyst

Per

1 1/2 kilos leg of lamb

50 gr. black pepper

2 kilos lamb fat, ground

1 egg

150 gr. salt

1 liter onion juice

1 cup olive oil

Remove any bits of skin and bone from the meat. Cut into serving-size pieces. Pound with a meat tenderizer or the edge of a heavy saucepan until 1/8 cm thick. Trim. Prepare a marinade of onion juice, olive oil, salt and pepper, and soak meat in the marinade 12-24 hours. Soak lamb fat in hot water. Remove pieces of meat from the marinade. Spread over each piece of meat the lamb fat and ground lamb mixed with egg. Thread pieces of meat on a long skewer, starting with larger pieces. Trim the chunk of meat on the skewer and add trimmings to the end of the skewer. The chunk of meat is broiled in the Doner Kebab broiler, made specially for the purpose.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 07-09-03 17:38

Du kan få den på Norsk

1 1/2 kilo bein av lam
50 gr. svart pepper
2 kilolamfett, jorder
1 egg
150 gr. salt
1 liter løksaft
1 kopp olivenolje

Fjern noen biter av hud og bein fra kjøttet. Skjær inn i tjening størrelse stykker. Bank med et kjøtt tenderizer eller kanten av en tung saucepan til 1/8 cm tykk. Trim. Forbered en marinade av løksaft, olivenolje, salt og pepper, og gjennombløt kjøtt i marinade 12-24 timer. Gjennombløt lamfett i varmt vann. Fjern stykker kjøtt fra marinade. Spre seg over hver stykke kjøtt lamfettet og malt lam som blandet med egg. Tre stykker kjøtt på en lang skewer, start med større stykker. Trimm klossen av kjøtt på skewer og tilføy pynter til slutten av skewer. Klossen av kjøtt er broiled i Doner Kebab broiler, som laget spesielt for formålet.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-09-03 19:34

Heisan ram Norsk er da forståelig nok, så den er ga go' nok

Netper -> Ram kom med oversættelsen...
Skulle du få interesse for mere kebab så skrib kebab i søgefeltet på http://www.dk-kogebogen.dk/soeg-navn.php
så får du op til flere opskrifter.

Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-09-03 19:38

Uha! det går godt i dag, jeg skulle nok også ha' valgt Norsk - stik mig en staveplade
Der er en årsag... en hel del og en smule så jeg skal vist hen på divaneseren og

Kommentar
Fra : netper

Dato : 07-09-03 21:03

Har forsøgt mig lidt med at oversætte opskriften men er gået i stå med følgende

1 1/2 kg lammekølle eller bov
50 gr. sort peber
2 kg. lamefedt, jorder >>>>> Er det hakket fedt eller ???
1 æg
150 gr. salt
1 liter løgsaft
2½ dl olivenolie

Fjern rester af skind og ben fra kødet.
Skær det i serveringsstykker
Bank det med en kødhammer eller med kanten af en tung saucepande til 1 ¼ mm.

Forbered en marinade af løgsaft, olivenolie, salt og peber og lad kødet marinere i 12-24 timer

Gennemblød lammefedtet i varmt vand

Tag kødstykker fra marinaden

Spre seg over hver stykke kjøtt lamfettet og malt lam som blandet med egg.
Tre stykker kjøtt på en lang skewer, start med større stykker.
Trimm klossen av kjøtt på skewer og tilføy pynter til slutten av skewer.
Klossen av kjøtt er broiled i Doner Kebab broiler, som laget spesielt for formålet.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 07-09-03 21:08

>CLAN.

Hehehehe Kogebogen er netpers portal - det vidste du ikke vel

Skal meeeget tidlig op, så jeg har ikke tid nu, Hvis en anden vil hjælpe Per, så kan I jo bruge den norske som udgangspunkt.

Ram

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 07-09-03 21:12

Så kan det jo være at Per gir' point til den der oversætter til dansk.

Ram

Kommentar
Fra : netper

Dato : 07-09-03 21:15

Syntes ellers ikke det er blevet gået stille med at jeg står bag kogebogen *GG*

Per

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 07-09-03 21:31

Nååee - du er jo ikke den der braldrer op hver dag*GGG*.

Fiser i seng nu - skal op kl.2 så en anden må lige ovetsætte det sidste - ellers gør jeg det i morgen.

Ram

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-09-03 21:42

Hej netper... og ram - nej det var jeg pokker ta' mig ikke klar over
Jamen så tager vi den forfra, min oversættelse

1 1/2 kilo lammekølle

50 gr. sort peber

2 kilos lammefedt, hakket

1 æg

150 gr. salt

1 liter løg saft

1 kop oliven olie

Fjern enhver spor af skind og ben fra kødet. Udskær i serverings-store stykker. Udbank kødstykkerne med en kødhammer til 20-25mm tykke stykker (unlad det med stegepanden... hvem f***** bruger sin pande som kødhammer?).
Trim / skær flossede kødkanter fra.
Forbered en marinade af løg saften, oliven olie, salt og peber.
Lad kødstykkerne trække i marinaden i 12-24 timer.
Gennemblød den hakkede lammefedt i varmt vand.
Optag lammekødet fra marinaden.
Bland de bortskårene- afpudssede kødstykker sammen med æget til en "fedt-fars".
Dæk kødstykkerne med et lag af den blandede "fedt-fars".
Træk / spid kødstykkerne på et langt kødspyd, start med de største stykker.
Trim kød-klodsens kanter på spydet, træk de afskårene stykker på enden spydet.
Klodsen af kød steges i en Doner Kebab steger, specielt fremstillet til formålet.

And this was the votation from the Danish jury in Grenaa

Held og lykke med din Doner Kebab... smager herligt, men hold da ferie hvor lyder opskriften, som det modsatte Urghh! Hakket lammefedt

Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-09-03 21:45

NB: Udskift evt. Doner Kebab steger med Doner Kebab grill
Kan stadig se en med kokkehue tæske løs på det stakkels lammekød med en stege pande - tak for kaffe!

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-09-03 21:53

NNBB: Nu ved jeg hvordan den firkantede pande blev opfundet

Kommentar
Fra : netper

Dato : 07-09-03 22:06

Jeg syntes også det lyder af rigtigt meget med al det fedt, og speciel når man tænker på at det meste af den uldne smag sider i fedtet

Per

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-09-03 22:12

Per... min gamle far er slagter og han siger man kan fjerne den uldne smag ved at lægge lammekød i eddikevand.
Alt det fedt skyldes sikkert, at det vil blive noget af en tør omgang kød, når det snurre rundt i kebab grillen i en hel dag eller i flere dage.

Accepteret svar
Fra : S.B.L

Modtaget 300 point
Dato : 07-09-03 22:14

1½ kg lammekølle
50 g sort peber
2 kg hakket lammefedt
1 æg
150 g salt
1 L løgsaft
1 kop olivenolie

Fjern rester af ben og skind fra kødet. Skær kødet i serveringsstykker. Bank det med en kødhammer eller kanten af en tung suacepande til det er 1,25 mm tykt.
Forbered en marinade af løgsaft, olivenolie, salt og peber og lad kødet ligge i marinaden i 12-24 timer. Gennemblød lammefedtet i varmt vand.
Tag kødstykkerne fra marinaden og overhæld dem med lammefedtet og hakket lam blandet med æg. Træk stykker af kødet på en lang pind, start med store stykker. Pynt kødet på pinden og pynt enderne af pinden. Kødet skal steges på Doner Kebabs stegerist, specielt lavet til formålet.

Velbekomme.

Bue

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-09-03 22:19

Hej SBL du har ret... men hvem står med en micrometerskrue under madlavningen
1/8 cm.
1 cm = 10 mm
10 : 8 = 1,3 mm

Kommentar
Fra : netper

Dato : 07-09-03 22:24

Der er mange teorier omkring lam og lammesmag, men et faktum er jo at lam smager af lam lige som at svin smager af svin okse af okse osv.

jeg har selv stort set kun spist lammekød i flere år, og har aldrig haft problemer med smagen, selv ikke hos meget storer lam, men de har heller aldrig været meget fede

Per

Kommentar
Fra : S.B.L

Dato : 07-09-03 22:31

Clan

I know - men jeg havde lige lommeregneren ved hånden - såh derfor...

God aften til dig!

Bue

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 07-09-03 22:41

CLAN.

Kan fa... ikke falde i søvn.

Du har ret i, at man ikke lige står med en mickrometerskrue når man kokkererer,
en det giver en forskel på Kebabresultatet når forskellen på kødtykkelsen er så stor som fra 1,25 mm. til 20-25 mm. Det er noget med "Tygbarheden" når babben er færdigstegt i Dönergrillen.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-09-03 22:45

Jow' jow... min hovedregning har det ikke så godt i dag
I bund og grund er det faktisk ram2 (som lige nu sover sødt), der kom med den første oversættelse. OK! Den var norsk men da vores nordiske sprog er forståeligt for hverandre, så bør ramses nok ha' en del (hvis ikke alle) points her på denne streng.
Det overlader vi trygt i netpers hænder

Kommentar
Fra : netper

Dato : 07-09-03 22:45

Hvaaaaaa ram har du prøvet at tælle FÅR

FÅR FÅR FÅR ???

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-09-03 22:47

Møjnnn' my friend... kan ikke sove - uha! Min seng RÅBER efter mig

Kommentar
Fra : S.B.L

Dato : 07-09-03 22:47

Ram
Du burde måske tælle lam, måske hakket lam...

Bue

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-09-03 22:50

er vi ikke kvikke? Og så alt sammen på din bekostning

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 07-09-03 22:50

CLAN + SBL.

Jeg skulle have lavet den på dansk, som jeg plejer, men jeg har fundet et oversætterprogram, som kan tage op til 1000 ord, men desværre kun til norsk. Da jeg ikke havde så meget tid fyrede jeg den bare af på dette herlige sprog. Men som du siger - det finder Netper nok ud af. Dat kan jo være han vil betænke SBL, som vist er ny i oversættebranchen, så har han een mere at trække på - og det er helt fint med mig. Point keder mig efterhånden ( lyder blæret ik? men jeg mener det faktisk)

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 07-09-03 22:51

Per. Jeg prøvede med Kebabber, men så blev jeg sulten
Ram

Kommentar
Fra : netper

Dato : 07-09-03 22:53

Det ville havdet været rart at kandu fik taget fingeren ud og lavet så man kunne dele pointene, mener det har været oppe og vende

Til S.B.L

Ikke for at snage, men hvad med lidt beskrivelse i din profil så vi kunne se bare lidt om hvad du er for en *SS*

Per

Kommentar
Fra : S.B.L

Dato : 07-09-03 22:53

Jeg synes det her er mæææhtigt sjovt

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 07-09-03 22:54

CLAN.

Brede skuldre kan bære meget

Ram

Kommentar
Fra : S.B.L

Dato : 07-09-03 22:54

Det var måske lige plat nok - men kunne ikke lade være...

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-09-03 22:55

Ram "Point keder mig efterhånden ( lyder blæret ik? men jeg mener det faktisk)" ditto her... der var engang, men det ved du alt om

Kommentar
Fra : netper

Dato : 07-09-03 22:56

S.B.L.

Vi er vel alle lidt fårede her sidst på dagen

Kommentar
Fra : S.B.L

Dato : 07-09-03 22:56

Netper

Du kan da bare spørge - ej jeg skal nok se at få skrevet noget...

Bue

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 07-09-03 22:57

SBL.

Jeg er ikke så sart, som nogen vil gøre mig til

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : S.B.L

Dato : 07-09-03 22:59

Ram2

Det havde jeg da set - men jeg har jo også røngtensyn (superman)

Bue

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 07-09-03 22:59

Nu er det nok. Stopper her inden jeg blir lam i roen.

Skal lige sige velkommen til zonker som er genopstået i http://www.kandu.dk/dk/tip/5090

Ram

Kommentar
Fra : netper

Dato : 07-09-03 23:02

ram og zonker er perlevenner

så vidt jeg ved er der heldigvis kun en perle i hver østers

hihi

Kommentar
Fra : S.B.L

Dato : 07-09-03 23:02

Tjah - nu har han jo også så haft travlt med www.findsvar.dk at han ikke har haft tid til andet.

Bue

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 07-09-03 23:02

Rettelse - efter at have analyseret tipset, må jeg konkludere, at det er summer. Han har osse lige "Ganske fortjent" givet mig 500 point, og nu kan han bare ikke holde sig i ro mere..
Ram

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-09-03 23:03

netper -> Hvis du har nogle småtekster osv. en gang imm. så skal du ikke spilde points på dem, send dem til mig på marquardsen@email.dk så skal jeg kigge på dem for dig. Jeg er godt nok bedst til teknisk engelsk.
Jeg er også kun hjemme 3 uger af gangen, men er lige kommet hjem (i torsdags).
Tilbudet gælder jer alle sammen, såfremt jeg har tid til det.
Søren

Kommentar
Fra : netper

Dato : 07-09-03 23:06

Clan

jeg mener ikke jeg spilder mine point da jeg ikke har andet at bruge dem til, og jeg løber ej heller tør lige foreløbig.

Men det kan jo være at jeg kan poste lidt flere spørgsmål herinde, der er jo en del specielle udenlandske rette jeg godt kunne tænke mig oversat

Per

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-09-03 23:12

Fyr bare løs... men jeg er på vej til og pleje mine efterhånden voksende
overvejer det der med at skylle en eller to kolde ned, men er bange for de ikke når 37 grader før de bliver returneret. Var til en MEGA 40 års føs'da i går / nat - uha' uha...

Godkendelse af svar
Fra : netper

Dato : 07-09-03 23:28

Tak for svaret S.B.L.

pointene skulle nok havdet været fordelt ligeligt, men det kan man jo ikke og stemning var vist for at du skulle have dem så hermed vesergod

Per

Kommentar
Fra : S.B.L

Dato : 07-09-03 23:35

Tak netper.

Og jeg skal nok se at få skrevet noget under min profil så du kan se hvem jeg er...

Bue